Babinet.cz  /  Magazín  /  Styl  /  Bude nakupování v hypermarketu příjemným zážitkem?

Bude nakupování v hypermarketu příjemným zážitkem?

26.9.2013 - redakce Babinet.cz

Společnost Globus ČR postupuje ve snaze o získání zákazníků trochu jiným způsobem, než ostatní řetězce. Místo vytváření složitého věrnostního programu, který mnohdy degeneruje na pouhou distribuci slev, se snaží svým zákazníkům co nejvíce zpříjemnit samotný proces nakupování. Nyní vyhodnocuje pilotní projekt SCAN&GO, který nabízí zákazníkům možnost naskenovat si zboží při již vložení do nákupního vozíku a poté jej na samoobslužné pokladně bez dalšího překládání na pás a fronty na pokladně ihned zaplatit.

„Nová forma nakupování je zajímavá především pro zákazníky, kteří rádi zkouší nové věci a následně realizují velké nákupy. To proto, že u samoobslužné pokladny pouze zaplatí a nemusí čekat frontu. Nákup v takto vybaveném hypermarketu je pak pro zákazníka příjemným zážitkem,“ říká Jan Šamša, ředitel hypermarketu Globus Čakovice.

To zákazníkovi radikálně šetří čas nakupování a tím významně zvyšuje jeho loajalitu. Globus tak zavádí službu, která už je zhruba deset let zaběhlá v západní Evropě. Systém "samo skenování" již funguje například ve Španělsku, Francii nebo Belgii.

Jak to funguje?

Aby mohl zákazník službu využívat, musí se nejdříve registrovat. Po registraci na své jméno získá zákazník kartu "Scan&Go", podobnou běžné zákaznické kartě. Při vstupu na prodejní plochu nákupu si zákazník vyzvedne s použitím své karty mobilní ruční skener, velmi jednoduchý na ovládání. Výběr padl na ověřený skener Motorola MC17, což je jednoduchý přenosný počítač s držákem v odolném provedení, čtečkou čárových kódů a barevným displejem. Zboží při vkládání do vozíku sám skenuje. Na dotykové obrazovce se zákazníkovi objevuje seznam nakoupeného zboží a jeho cena. Má tak k pod kontrolou okamžitou informaci o celkové hodnotě svého nákupu. U zboží, které není balené a proto není označeno jednotlivě čárovým kódem, jako je například pečivo, byl čárový kód umístěn na panel vedle zboží. Při nákupu se pak naskenuje kód umístěný u pečiva a následně skener sám vybídne k zadání počtu kusů. Vybrané kusy zboží je možné vracet zpět nebo libovolně měnit jejich počet.

Po ukončení nákupu zboží zaplatí u samoobslužné pokladny, kde je možné načítat i různé slevy. Výhodou je, že se zboží nemusí z košíku vykládat na pás, ale pouze se zaplatí.

Dosažené výsledky

Program funguje zatím jako pilotní projekt v hypermarketu Globus v Praze Čakovicích. Za 3 měsíce jeho fungování se do něho přihlásilo přes 5 000 zákazníků, kteří provedli přes 20 000 nákupů. Dosavadní zjištění jsou velmi optimistická. Průměrná hodnota nákupního košíku je o desítky procent vyšší než u standardního odbavení přes běžné pokladny. Nyní je realizováno již přes 2 000 nákupů týdně a trend týdenního růstu je 5-8%.  Za 3 měsíce již dosáhl podíl obratu programu SCAN&GO na obratu celého hypermarketu přes 7 %.

Kdo je zákazník programu?

Celkově jsou zastoupeny všechny věkové skupiny (podmínkou je věk nad 18 let). Průměrný věk zákazníka, využívajícího program, je 40 let. Je aktivní, oceňuje úsporu svého času a je také velmi poctivý. Rozdíly mezi skutečnou cenou obsahu nákupního košíku a cenou vykázanou při samoplatbě jsou menší než 0,1 %. Uživatel většinou nakupuje více než 40 položek v jednom nákupu a frekvence jeho nákupů má rostoucí trend.

Co dál?

Do budoucna plánuje Globus rozšířit možnosti samoobslužného nakupování o další funkce. Zákazník si tak bude moci v klidu doma (nebo na telefonu) vytvořit vlastní nákupní seznam, který se mu, včetně podrobných informací o vybrané potravině, zobrazí na displeji skeneru při nákupu. Zákazník, který by si zadal do svého profilu svá zdravotní omezení, by tak byl při výběru nevhodné potraviny varován - například celiatika by skener varoval v případě koupi výrobku obsahujícím lepek.

Dalším evolučním krokem při zjednodušování manipulace s nakupovaným zbožím pro zákazníka budou 360 stupňové skenportály. Ty automaticky naskenují každou položku po jejím vložení do košíku. To je vize, která je nám vzdálená asi tři roky.

Globus si nový systém pochvaluje. O jeho rozšíření se bude rozhodovat za další tři měsíce, po ověření čísel a rozhodnutí, za jakých podmínek je řešení možné nasadit,. Investice do zavedení na prodejně v Čakovicích dosáhla zhruba 5 milionů korun.

-------------------------------

Provozovatelem je společnost Globus ČR ve spolupráci s partnery Wincor Nixdorf ČR (kompletní realizace systému), německým dodavatelem pokladních systémů AWEK, nizozemskou firmou Re-Vision a dodavatelem skenerů Motorola Solutions.


 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz