Babinet.cz  /  Magazín  /  Aktivní život  /  Klíč k olympijskému úspěchu? Podpora rodiny i fanoušků!

Klíč k olympijskému úspěchu? Podpora rodiny i fanoušků!

15.8.2012 - Redakce Babinet

Studie s názvem „Psychologie úspěchu“ uveřejněná profesorem Danielem Wannem, sportovním psychologem z americké Murray State University, nabízí řadu nových úhlů pohledu na psychiku sportovců účastnících se Olympijských her. Studie se zakládá na hodnocení 325 současných nebo bývalých olympioniků  z 13 zemí světa (Austrálie, Brazílie, Kanada, Francie, Německo, Japonsko, Mexiko, Nový Zéland, Polsko, Rusko, Španělsko, Anglie, USA). Věk většiny účastníků výzkumu (97 %) se pohyboval mezi 20 a 59 lety, přičemž se jednalo o reprezentanty 34 různých olympijských disciplín. Studie se zaměřila na několik klíčových aspektů ovlivňujících sportovní výkon: podpora ze strany fanoušků a rodiny, individuální rituály a mentální a fyzické atributy typické pro osobnost olympijského šampiona.


Klíčová role podpory

Jedním z aspektů, které studie důkladně zkoumá, je pozitivní efekt podpory ze strany okolí na sebedůvěru sportovce před startem a na jeho následný sportovní výkon. Rodiče, trenéři, tréninkoví partneři nebo spoluhráči vytváří hlavní pilíře poskytující sportovci tuto tolik potřebnou podporu. Podle závěrů zprávy se 70 % dotazovaných olympioniků domnívá, že nedílnou součást této „podpůrné sítě“ tvoří podpora ze strany fanoušků. Většina (69 %) také uvedla, že fanouškovská podpora vyjádřená prostřednictvím sdělovacích prostředků nebo dopisů zvyšuje jejich sebedůvěru při přípravě na velké soutěže. Celých 81 % z 325 olympijských sportovců se domnívá, že fanouškovská podpora silně ovlivňuje jejich výkon v soutěži. Není proto překvapivé, že 83 % z nich souhlasí s mottem „podpora se rovná úspěch“.

Ze zprávy rovněž vyplývá, že další důležitý faktor, působící na sportovní výkon, představují nová média jako Facebook, Twitter nebo blogy. Ty sportovcům podporu fanoušků zprostředkovávají a umožňují jim vytvořit si vlastní platformu. Výzkum prokázal, že více než dvě třetiny sledovaných ve věku 20 - 29 let si tyto stránky prohlížely každý týden, aby míru této podpory zjistily. Téměř jedna třetina (30 %) si je prohlížela každý den. Celosvětový ambasador odvahy značky head & shoulders Michael Phelps, který po úspěšné olympiádě v Londýně ukončil kariéru, k důležitosti podpory uvádí:  „Podporu blízkých vyhledávám celý svůj život. Moje matka, sestry, můj trenér a blízcí přátelé jsou lidé, kteří při mně vždy stáli na každém kroku mé cesty.  Díky sociálním sítím jako Facebook nebo Twitter, se teď můžete spojit s lidmi na celém světě, s různými národnostmi, s dětmi i dospělými, a ti všichni vás doprovází při všem, co v životě děláte. Obrovská podpora od takového množství lidí je prostě neuvěřitelná. Dodává mi sebedůvěru v cestě za mými cíli a sny. Možnost sdílet úspěch s fanoušky a těmi, kdo vás podporují, je něco velmi mimořádného.“ Mimochodem, víte, že Michael Phelps získal za svojí kariéru na olympiádách celkem až 22 medailí?

 

Zlatá medaile díky bezchybnému vzhledu

Sledovaní olympionici ve studii rovněž poukázali na přímou souvislost mezi fyzickým vzhledem a schopností uspět. Celých 64 % sportovců podpořilo tvrzení “jestliže mám pocit, že vypadám dobře, jsem úspěšný”. Potlačení pochybností o vlastním vzhledu a posílení pocitu sebedůvěry napomáhá soustředit se na výkon a dosáhnout úspěchu. Sprcha je často pro sportovce místem, kde může o samotě přemýšlet a psychicky se připravovat na soutěž.  Právě zde pomáhá head & shoulders bojovat proti rušivým pochybnostem o vlastním fyzickém vzhledu tím, že se stará o odstranění lupů a  zklidnění svědivé pokožky hlavy. Hlavu tak zanechává připravenou pro budoucí výzvy.

 

Jak se rodí šampion

Zpráva rovněž upozornila na význam mentálních a fyzických atributů, které vytváří olympijského vítěze. Ve sportu se obecně pokládá za klíč úspěchu přirozený talent. Studie však prokázala, že pouze 8 % olympioniků se domnívá, že právě přirozený talent  je ten nejdůležitější faktor, který sportovce vynese na olympijské stupně vítězů. Za důležitější jsou považovány takové psychologické a mentální vlastnosti  jako odhodlání a ctižádost (29 %), rozhodnost (20 %) nebo sebedůvěra (14 %). Význam psychických rysů byl dále podtržen zjištěním, že téměř polovina sledovaných  má specifický předstartovní rituál (48 %). Celých 41 % připustilo, že se cítí nepřipraveno nebo se obává nedostatku štěstí (14 %), pokud tento rituál před startem neuskuteční. Ačkoli se podrobnosti různí, existují společná schémata předzávodních rituálů: nošení speciálních triček nebo řetízků, nastupování do lodě z určité strany. Jiní sportovci věnují pozornost mentální přípravě za pomoci populárních vizuálních a koncentračních technik.

 

Sebedůvěra každý den

Podle profesora Wanna jsou fakta vyplývající ze zprávy z větší části platné i pro běžného člověka: „My všichni můžeme profitovat ze závěrů této studie, ať už usilujeme o povýšení v práci nebo chceme na někoho udělat dojem na schůzce. Sebedůvěra je totiž nezbytnou součástí úspěchu. Stejně důležitá je však velká podpora od přátel a lidí v našem okolí, které bychom si měli vážit. Budeme-li mít tyto skutečnosti na paměti, vyrovnáme se mnohem snáze s jakoukoliv výzvou a budeme díky tomu také úspěšnější.“


10 nejdůležitějších faktů vyplývajících ze závěrů studie „Psychologie úspěchu“

  1. 70 % olympioniků uvedlo, že podpora od fanoušků vždy tvořila důležitou součást jejich podpůrné strategie.
  2. 86 % dotázaných olympioniků uvedlo, že podpora fanoušků měla kladný dopad na jejich sebedůvěru před startem.
  3. 83 % olympioniků souhlasilo s mottem že, “podpora se rovná úspěch”.
  4. 60 % olympioniků souhlasilo s prohlášením, že sportovec má větší  šanci na vítězství, když soutěží na domácím sportovišti.
  5. Téměř polovina olympioniků (48 %) přiznala, že před závodem dodržují rituál.
  6. 41 % olympioniků se necítilo dostatečně připravených, pokud nemohlo před závodem tento rituál provést.
  7. Nejčastějším atributem vítěze je podle 29 % zúčastněných odhodlání a ctižádost.
  8. Přirozený talent určilo pouze 8 % olympioniků jako nejdůležitější předpoklad pro vítězství.
  9. 66 % ze sledovaných olympioniků ve věku 20 - 29 let kontrolovalo každý týden stránky sociálních médií, aby si ověřili míru podpory fanoušků. 30 % dotázaných kontrolu provádělo každý den.
  10. Ve skupině 20 – 29letých uvedlo celých 91 %, že vzkazy, které od fanoušků čtou, jim dodávají sebedůvěru.


Pozn: Studie „Psychologie úspěchu“ byla pro značku head & shoulders vypracována sportovním psychologem, profesorem Wannem z Murray State University, v červenci 2011. Vychází z výzkumu, jehož se zúčastnilo 325 bývalých  i současných olympioniků z 13 různých zemí. (Austrálie, Brazílie, Kanada, Francie, Německo, Japonsko, Mexiko, Nový Zéland, Polsko, Rusko, Španělsko, Anglie a USA). Většina zúčastněných (9 7%) spadala do věkové kategorii 20 - 59 let a reprezentovala 34 různých olympijských sportů.

Příspěvek značky head & shoulders budoucím šampionům: Ve snaze inspirovat příští generaci olympioniků se značka head & shoulders zavázala darovat prostřednictvím facebookového tlačítka „líbí se” 200 000 $ na dětskou osvětu o bezpečném chování v blízkosti vodních ploch a o tom, jak vést aktivní život.  Navštivte českou stránku head & shoulders (www.facebook.com/hascr) a podpořte děti. Povzbuďte současné i budoucí šampiony k vítězství!


Chcete vyhrát šampon s limitované olympijské edice? Soutěží se ZDE.

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz