Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Láska a modřiny

Filmová recenze: Láska a modřiny

13.3.2012 - Hana Kasalová

Dovolte abych vás alespoň ve stručnosti seznámila s novým snímkem režiséra Lou Ye "Láska a modřiny". Tento čínský režisér /ročník 1965/ zažil ve své rodné zemi cenzuru a ocitnul se na černé listině. Tím pádem mu bylo znemožněno natáčet po dobu pěti let. Poslední snímek je opět hodně kontroverzní, ostatně stejně jako ty předchozí /Mladá Číňanka, Purpurový motýl, Noci jarního opojení/. Obzvláště nezastíraná erotika a kritický postoj k politickému režimu mu nedávají spát a zcela otevřeně je hlásí do celého světa.

Mladá čínská dívka Hua /Corinne Yam/ má sice jemnou tvář, ale vyzařuje něco trochu jiného. To "něco" dokáží velmi dobře zachytit různí muži, kteří si jí zcela nepokrytě vybírají za svůj sexuální objekt. Gro celého příběhu spočívá v tom, že Hua se seznámí s mladým dělníkem Mathieu /Tahar Rahim/ a po neformální večeři s ním skončí v dost neobvyklém sexuálním propojení. Hua má evidentně hodně nízký práh zdravého ženství, sebevědomí, úcty k sobě samé, protože jiná dívka by takový výpad muže proti ženě nahlásila na příslušné policejní stanici. Brutalitě, kterou vůči ní předvedl její nový nápadník, jsem se nestačila divit, ale později jsem pochopila, že šlo jenom o slabou "ochutnávku" toho, co později následovalo.

Nový film Lou Ye byl natočen dle autobiografické knihy z pera ženské autorky. Cítím, že je hodně obtížné hodnotit intimitu druhého člověka, když nevím zhola nic o jeho dětství. Hua dělá dojem dívky, která je dcerou alkoholika, násilníka...?, nebo když půjdu do druhého extrému, velmi úspěšného otce, který stěží ví, že jeho dcera existuje. Její chování naznačuje, že i když se k ní ti "samci" chovají jako k onuci, kusu něčeho, co právě našli někde na ulici, tak jí to v podstatě zase tak moc nevadí. Tím si k sobě bohužel přitahuje i další grázly, kteří neváhají jí ještě více ublížit. Cítí z ní, že je svým rádoby nevinným chováním provokuje, svádí, hraje si na nedobytnou, ale v duchu touží po rychlém erotickém splynutí. Fakt blbá kombinace.

Hua má vysokoškolské vzdělání a její nový milenec Mathieu se živí manuálně na stavbách. Tomu také odpovídá nejenom jeho způsob vyjadřování se, ale také řešení partnerských problémů, zaběhlý životní styl, atd. Jak víme, nůžky se postupem času rozevírají. Nikdy naopak. To, co nás již zpočátku trápí, nás postupem času s... /doplňte si sami/. Věty typu "Já se změním", spíše zamořují ovzduší, než by dávaly jistotu, že to tak skutečně bude. Člověk se formuje do sedmi let věku a podstatu své osobnosti později radikálně nemění. Je jasné, že mezi námi existují výjimky, ale v jejich případě mluvíme o dlouholetém procesu tvrdé dřiny a práce na sobě. Mathieu na mě neudělal dojem, že by byl jedním z adeptů osobní transformace.

Zkrátka a dobře. Klobouk dolů před autorkou, která sebe samu byla schopna takto odhalit. Ne každý by dokázal vystavit svoji intimitu jako housky na krámě. Doufám, že jí to alespoň pomohlo se s celou situací vnitřně vyrovnat. Stejně tak jeden velký kompliment panu režisérovi, který se snaží bořit tabu v komunistické Číně. Ostatně i komunisti souloží, že? A nikdo mi nebude vyprávět, že na to mají svoje speciální slušná pravidla, která jsou v souladu s jejich ideemi. Díky patří také hlavním hrdinům, kteří strávili většinu času buď v posteli nebo v rozepři. Dle toho, co tam stopět minut předváděli, to muselo být dost náročné.

Francie 2011
Režie: Lou Ye
Hrají: Tahar Rahim, Lika Minamoto, Corinne Yam, Jalil Lespert, Vincent Rottiers, Sifan Shao, Zhang Songwen a další...