Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Černobílý svět

Filmová recenze: Černobílý svět

27.1.2012 - Hana Kasalová

Černá versus bílá. Nebo bílá versus černá? Záleží z jakého pohledu se na to podíváme. Dnes žijeme v tzv. politicky korektním světě a nikdo z nás si nemůže dovolit tuto otázku příliš rozebírat. Hrozí obvinění z xenofobie, znevažování jiné rasy, atd...Ostatně všichni víme, o co jde. To byl jeden z důvodů, proč jsem se prostřednictvím filmového plátna rozhodla podívat se do počátku šedesátých let do země neomezených možností. Tam se sice snažili být také politicky korektní, ale když se člověk podíval pod pokličku, tak se nestačil divit.

Nový snímek režiséra a zároveň scénáristy Tate Taylora Černobílý svět /The Help/ mě doslova fascinoval. Jak se říká neměla jsem "šajn", o co půjde, moje nadšení a dojetí ruku v ruce neznalo hranic.

Představte si, že jste zámožnou mladičkou paničkou a součástí vašeho společenského "balíčku" je, že máte černou služebnou. Snažíte se s ní zacházet jako s normálním člověkem /ostatně jak jinak, že?/, ale doslova hurikán drbů, pomluv a jim podobného hnoje místní společnosti, vás tlačí spíše do směru diskriminace jiné rasy. Velmi často zjistíte, že v tom pěkně lítáte. Vaše děti černou služebnou doslova zbožňují - více než vás samu, která jste je porodila! - ale tlak vašeho okolí vás nutí dělat věci, kterým se "prostě nemůžete vyhnout".

Film mapuje fascinující vztah tří žen, které spojuje tajný spisovatelský projekt. Každá z nich je velmi originální, výjimečná, odlišující se od svého okolí a právě svým společným psaním chtějí upozornit na již zažitá společenská pravidla, jež jejich životy spíše otravují, než aby jim vycházely vstříc.

Jedna žena má bílou pleť a svým vyzařováním se velmi odlišuje od ostatních bílých žen místní společnosti. Odmítá se vdát a začít rodit děti prostě jenom proto, že UŽ jí je dvacet tři let a patří se to. Její vizí je nyní dráha spíše spisovatelská než manželská a rodičovská. Ty mohou počkat až se žurnalistická kariéra ukojí a naplní. Už její přezdívka "Skeeter" /Emma Stone/ dává najevo, že jde o "exot" místní smetánky. Další žena je černá a má srdce na dlani. Doslova a do písmene. Když se podíváte do jejích hlubokých černých očí, vidíte její dobrotu, lásku, obětavost, spolehlivost a přirozenou schopnost vytvořit šťastný domov. Jmenuje se Aibileen Clarková /Viola Davis/ a za svůj služebnický život vychovala pěknou řádku bílých dětí. Poslední hrdinkou je velmi hubatá, ale na druhou stranu pravdomluvná a přímočará Minny Jacksonová. Dáreček sám o sobě, ostatně uvidíte sami.

Tyto ženy tkají společné dílo. Tím je kniha, informující o všem v jejich oboru černých služebných, o čem je zakázáno mluvit. Vyžaduje to od nich hodně odvahy, protože svým počínáním jednají proti ústavě země neomezených možností. Jejich úsilí a zkušenosti mě mnohokrát velmi dojaly a téměř dohnaly k slzám. Obzvláště scény s bílými dětmi, zbožňujícími své černé vychovatelky, člověka dostanou. Děti nerozlišují barvu pleti, tudíž neznají pojem "diskriminace". Pro ně jsme si všichni rovni. Posuzují a vybírají si pouze svým srdcem a na základě svých emocí. Když se bílá matka tváří jako hyena a její preference jsou spíše v dámském klubu než na poli rodinném, tak má dítě velmi rychlou volbu. Vztahuje své baculaté ručičky k ženě, která pro něj má vždy láskyplné slovo a otevřenou náruč. Koho by zajímalo, že je ta žena černá a že paní domu nevoní?

Upřímně vám "Černobílý svět" doporučuji. Zažijete velmi hluboký emotivní příběh z doby, která je už dávno pryč, ale jejíž fenomén je bohužel stále mezi námi.

USA 2011
Žánr: Drama