Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Muži, kteří nenávidí ženy

Filmová recenze: Muži, kteří nenávidí ženy

22.12.2011 - Hana Kasalová

Ani nevím, proč jsem se na tento film přihlásila. Již název napovídal, že nepůjde o žádnou předvánoční limonádu. Vzpomínám na letmý pohled na knihu stejného názvu někde v knihkupectví. Utíkala jsem pryč. Jak někdo může nenávidět ženy? A navíc o tom psát? Tvář se mi křiví nesouhlasem. Vlastně jak vůbec někdo může nenávidět někoho jiného? Teď asi zním jako malé nevinné dítko bez zkušeností, ale jim navzdory, se ptám stále stejně. Nesnáším tato věčně omílaná dospělácká témata.

Zpět k avizovanému snímku. Titul "Muži, kteří nenávidí ženy" si mě něčím přitáhnul a takřka bezmyšlenkovitě jsem se na projekci přihlásila. V inkriminovaný den jsem zaspala. Měla jsem z toho divný pocit,  cítila jsem vnitřní nejistotu ohledně svého rozhodnutí. Zvítězil smysl pro povinnost a splnění daného slova. Počítají s Tebou, neřeš to, prostě tam musíš jít, důrazně mě upozornil můj vnitřní hlas. S ním se člověk nedohaduje, tudíž jsem se bleskurychle dala dohromady a s prázdným žaludkem jsem vyrazila za "Muži, kteří nenávidí ženy". Cestou jsem byla ve zvláštním napětí.

Kino narvané k prasknutí, každý z přizvaných obdržel knihu stejného názvu. Sedám si vedle staršího muže, který si rád povídá. Je evidentní, že z titulu také neskáče radostí. Naše společenské tlachání přerušil začátek snímku, očekávaného s velkým napětím.

Totální smršť. Už jenom začátek thrilleru mě doslova přikoval do sedačky kina. Fascinující hudba, která nikomu nedovolí aby odešel. Kamera, střih...Nikdo nemá šanci, všichni konsternovaně zírají a čekají, co dalšího filmové plátno přinese.

Hadí klubko jedné rodiny, které vyústí v záhadné zmizení mladé šestnáctileté dívky Harriet Vangerové. Zavražděna? Unesena? Proč? Kde je? Uvidíme ji ještě někdy? Nejenom tyto, ale spousta dalších otázek tvoří páteř nového filmu režiséra Davida Finchera, natočeného dle knihy Stiega Larssona. Emocionální smršť zasahuje rodinu jednoho z nejbohatších průmyslníků ve Švédsku Henrika Vangera /na Oscara nominovaný Christopher Plummer/,  finančního reportéra Mikaela Blomkvista /Daniel Craig/ a poněkud extravagantní vyšetřovatelku Milton Security Lisbeth Salanderovou /Rooney Mara/.

Je fascinující a zároveň svým způsobem odporné sledovat co všechno rodinná historie může přinést. Na první pohled mají úplně vše. Majetek, krásné domy, spoustu peněz, jsou náležitě rozvětveni a jejich tváře nosí líbivé rysy. Na druhý pohled žasnu. Co žasnu! Nestačím se divit, co všechno v této rodině nefunguje! Téměř nikdo s nikým nemluví. Jenom při vyslovení někoho "nepopulárního" se tvář zakaboní a slyším jenom hanlivé věty, odsekávané s odporem a touhou ať už tento dialog skončí. Finanční reportér Mikael Blomkvist je najatý starým panem Henrikem Vangerem aby rozmotal ten hnijící rodinný propletenec a zjistil, co se před téměř čtyřiceti lety stalo s jeho vnučkou Harriet. Lisbeth Salanderová se v důsledku prověřování Blomkvista s ním spojí a společně procházejí rodinným bahnem a hnilobou.

Lisbeth Salanderová mě na první pohled odradila, ale během filmu jsem zjistila, že jí držím palce. Drobná, "reklama" na poruchy příjmu potravy, s vizáží rebela, bojujícího se světem, který jí hodně ublížil. Rooney Mara byla schopna výtečně ztvárnit rčení, že v ženách je velmi obtížné se vyznat. Nejenom že měnila svoji vnější vizáž takřka k nepoznání, ale své nejvnitřnější Já prezentovala také v naprosto odlišných dimenzích. Kým vlastně je Lisbeth Salanderová?

Jde o fenomenální thriller, který by měl každý vidět. Příběh jedné rodiny ukazuje, co vše může přinést dysbalance. Stav nerovnováhy je jako nůžky. Rozevírá se a tím pádem nabývá na rozpětí. Je jako chobotnice, jejíž chapadla zasahují každého a nemají slitování. Spousta rodin, takřka všechny zažily nebo stále zažívají nerovnováhu. Velmi často si neuvědomují jaké katastrofální důsledky to může mít. Chápe to až ten, který to odnese. Ať již dítě "najednou" dostane zhoubný nádor a zemře nebo "záhadně" zmizí. Přeji vám silný divácký zážitek.

USA 2011

Žánr: Thriller

Režie: David Fincher