Babinet.cz  /  Magazín  /  Volný čas  /  Poradna pro pohyb III. - Jóga

Poradna pro pohyb III. - Jóga

2.8.2011 - Redakce Babinet

Dnes radí: Radka Janáková , instruktorka CK Lenka

JÓGA (obecně)

Jóga nás učí návratu k sobě samým. Je to hledání vlastních limitů, rozšiřování hranic, schopnost uvolnit se a být sám sebou. Jde o to najít si čas a uvědomit si, kdo jsme, protože jsme to ve víru uspěchaného života zapomněli. Z fyzického hlediska, tedy v běžném životě, nepřináší nevyrovnanost nic dobrého. S pocitem, jako bychom se měli každou chvíli zhroutit, si nepřipadáme nijak zvlášť příjemně ani bezpečně. Jedním z důvodů, proč jóga tak náhle a výrazně stoupla v oblibě, je fakt, že nám pomáhá dodat pocit harmonie, celistvosti a soběstačnosti. Tím, že se v ásanách naučíme mnohé o energetickém centru svého těla, nacvičujeme hledání svého středu i v dalších oblastech života. Zvládání cviků je v podstatě tréninkem k lepšímu zvládání situací v běžném životě.

janakova

Cvičení jógy rozvíjí uvědomování si navyklých tělesných pochodů. Časem začneme hledat způsoby, jak každou nedokonale provedenou pozici vylepšit. Díky vyváženému cvičení získají slabší oblasti na síle a ztuhlá místa se stanou pohyblivějšími. Zvýší se obecná vitalita a míra energie. Uvolňováním těla a mysli se naučíte snáze relaxovat. Jóga rozvíjí koordinaci pohybů, pružnost, vytrvalost, rovnováhu, jasného ducha, zlepšuje soustředění a celkový zdravotní stav. Jóga podporuje život jako celek.

VINYASA FLOW POWER YOGA

Patří mezi dynamické styly jógy, které dokážou dobře redukovat stres a napětí, dokážou dobře formovat celé tělo a intenzivnějším způsobem přenést pozornost a vědomí k sobě samým.

Vinyasa Flow Power yoga efektivním způsobem vytrénuje a zlepší fyzickou i psychickou kondici. Díky tomuto cvičebnímu stylu vytvoříte z vašeho těla „zářící a pevný diamant a obraz vašeho vědomí budete vy“.

janáková

Základem tohoto cvičení je power yoga, která vychází z ashtanga jógy a hathajógy. Vinyasa Flow Power yoga spočívá v pravidelném sledu pozic se zaměřením na intenzivní dech, trénuje protažení a sílu. Velký důraz se klade na dynamiku a intenzitu cvičení.

Tento druh power yogy je fyzicky náročný, rozvíjí sílu, flexibilitu a koncentraci. Učí vás hospodárně dýchat a pracovat se svým dechem. Pracuje na zlepšení kondice, pevnosti a pružnosti svalů, na zlepšení svalových proporcí celého těla, tedy vytrénování nohou, hýždí, břicha, paží, zad a ramen způsobem protažení a posílení vlastní vahou.

Vinyasa Flow Power yoga není výsadou jen žen. Je to způsob, který uspokojí sportovce intenzivním protažením, napraví mnoho neduhů, které nejen jim, vznikají při jednostranné fyzické zátěži, stereotypech. Navíc vezměte v potaz, že dokážete ozdravit a vyčistit celé tělo, vyprázdnit hlavu od zbytečných myšlenek a zlepšit dýchání, srdeční činnosti, imunitu organismu.

V tom všem vám pomáhá intenzivní dech, dech udždžají. Touto dechovou technikou dýcháte skrz aktivní hlasivkové štěrbiny, detoxikujete organismus, plíce a tlumíte tepovou frekvenci.
Po odcvičené lekci vinyasy flow power yogy budete zpocení, ale psychicky odpočinutí a fyzicky uspokojení z práce svalů a celého těla. Je dobré si zapamatovat pocit, který přichází už při cvičení a následně po cvičení. Protože právě pro ten příjemný pocit cvičíte.

HATHA YOGA

Hatha yoga představuje ucelený systém fyzických, dechových a očistných cvičení, jejichž cílem je harmonizace těla, mysli a jemných energií.

HATHA JÓGA: - HA sluneční energie, kladný princip - THA měsíční energie, negativní princip. Spojení mužské a ženské části v nás.

Obsahuje zejména cviky s výdržemi (ásany), dechová cvičení (pránájáma) a očistné techniky (krijá), mudry (spojení prstů), mantry (zpěv slabik), bandhy (tělní zámky). Hatha  yoga učí, že dokonalost je vždy rovnováhou obou pólů a nikdy potlačením jednoho a vyzdvihnutím druhého.

Cílem hathajógy je harmonické fungující tělo a správné proudění životní energie v něm, dále pak stabilní, klidná a vnímavější mysl. Na fyzické úrovni nás učí naslouchat svému tělu, porozumět mu a také ho zbytečně nepřepínat. Díky cvičení se tělo stává odolnější, silnější a pružnější. Učí nás pracovat s dechem, rozproudit a zharmonizovat energii ve svém těle. Ten, kdo ovládl své fyzické tělo, svůj dech, ovládá i nervy a myšlenky. Správně dýchat je velmi důležité. Kromě dechu souvisí životní energie i s myslí. Aby se stala naše mysl vnímavější a stabilnější, je třeba ji zklidnit. Při cvičení hathajógy si každý najde to, co je v danou chvíli pro něj důležité – tělo, dech, mysl… nebo spojí vše v jedno. Je zaměřena na co nejdokonalejší ovládání fyzického těla, na znovu nabývání a udržování zdraví, a co nejúplnější kontrolu základních životních energií.

Radka Janáková, instruktorka

Radka JanákováPrvní styl jógy - hatha jogu jsem poznala asi před 15 lety - i když pouze z knihy - přesto jsem ji začala praktikovat skoro každý den. Po přistěhování se do Olomouce (2001) jsem navštěvovala kurz jógy s RNDr. Josefem Tillichem a pak se  seznámila s dynamickou formou jógy - power yogou, ze které jsem byla opravdu nadšená.  A najednou jsem chtěla víc - chtěla jsem se nejenom učit jógu, ale současně i vyučovat. Přihlásila jsem se na kurz Power yogy (2007) do BMSA u Vaška Krejčíka. Dále jsem absolvovala další níže uvedené školení či školy.

Jóga je cesta a je to cesta na celý život. Život s jógou je ale mnohem příjemnější, plnější a přístupnější k lidem - takže pokračuji dál a čím hlouběji jógu studuji, objevuji jediné - jsem stále na začátku...

ČSA FISAF -  Instruktor aerobiku a fitnes - základní stupeň
BMSA - Power jóga BASIC
BMSA - Body and Mind
BMSA - Vinyasa Flow jóga (lektorka – O.Tajovská)
BMSA - Body Stability Workout (lektorka - S. Nikoličová)
ČSA FISAF - Jóga pro těhotné systémem A. Smékalové
Česká akademie jógy  - Cvičitel jógy III. třídy
ČSA FISAF - OM YOGA STUDIO - student hatha jógy II. třídy
ČSA FISAF - průnik stylama jógy
ČAJ – HARILALAJI a MEERA KARANATH – intenzivní seminář jógové terapie
workshopy Yoga Flow (Zuzana Kolínková - Yoga Director, Moss Wellness Spa Phoenix USA)
workshopy Ashtanga jóga (lektor – Dalibor Štědroňský)
workshopy Ashtanga jóga a Vinyasa Flow jóga (lektor - Andrea Smékalová)
kurz jógy (lektor - RNDr. Josef Tillich)
workshopy a semináře - Jivamukti yoga  -  Jules Febre - Living Liberated USA
workshop - Shrivatsa Yoga - Matěj Jurenka
workshop  - Acharya Harilalji  - ARSHA JOGA - úvod do jógové terapie
workshop - Prana vashya jóga - Petr Smil
workshop - Prana vashya yoga -  Vinay Kumar - indický jogín učící jógu v jihoindickém  městě Mysore -  tří denní seminář v Praze

Milé čtenářky, diskutovat o cvičení Yoga můžete zde . V předchozích dílech jste měli možnost dozvědět se více o cvičení BOSU Yoga a Chi-toning, v dalším díle naší poradny se dozvíte více o cvičení na téma „Naučte se správně posilovat břišní svaly“, téma, které pro nás všechny stále aktuální. Pokud budete mít zájem připravit článek o druhu cvičení, které vás zajímá, napište nám, rádi článek připravíme.

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Sax
4.9.2019 10:51

nejlepší joga je v Praze v centru tance!

Lejla9
13.9.2019 11:17

taky přemýšlím, že se dám na jogu, hodně si to chválí. Myslíte si, že sjou i nějaké lekce pro tzv. začátečníky?

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip