Babinet.cz  /  Magazín  /  Styl  /  Moderní trend opalování se zaměřuje na ochranu pokožky

Moderní trend opalování se zaměřuje na ochranu pokožky

1.4.2011 - Redakce Babinet

Představy, že "krásný člověk je opálený člověk", stále více narážejí na varování lékařů před nebezpečím slunečního záření. Podle názoru odborníků si však lidé v současné době mohou slunce užívat bez rizika negativních dopadů. Nutná je ovšem aplikace kvalitních přípravků, které pokožku ochrání. Moderní trend v opalování se tak zaměřuje především na ochranu těla.

"Důležitá je stabilita produktu. Pokud si člověk přípravky nanese, měly by ho chránit po dobu, která je na nich vyznačena," řekla ČTK Martina Mazánková z dermokosmetické společnosti Pierre Fabre. Upozornila, že kvalita se posuzuje mimo jiné podle toho, jak je ochranný prostředek odolný proti slunečním paprskům. Upozornila, že na každém balení by mělo být jasné označení ochrany proti UVA paprskům, které se podílejí na vzniku melanomu, ale také vrásek.

opalování

Mimo krémů, mléka či sprejů určených pro opalování se na trhu objevují také speciální tyčinky pro velmi citlivá místa na tváři jako nos, oči nebo uši, kde bývá nejčastěji výskyt melanomových nádorů.
Podle dermatoložky Moniky Arenbergerové Češi stále hojně tráví čas sluněním při dovolených a navštěvují solária. "Doporučujeme, aby se chránili před slunečním zářením ochrannými krémy a omezením doby pobytu na slunci," řekla ČTK. Lidé si však podle ní mnohdy neuvědomují, jak škodlivé může být slunce pro nepřipravenou kůži.

Díky osvětovým kampaním velkých kosmetických firem se lidé snaží zorientovat v tzv. solární produkci. "V lékárnách se ptají po prostředcích s nejvyšší ochranou, fyzikálními filtry nebo s nižším podílem chemických filtrů. Kampaně vedeme přes ženy. Jsou uvědomělejší a mužům mnohdy nařídí, jak se mají na slunci chovat," uvedla Mazánková. Dodala zároveň, že mimo malých dětí jsou nejohroženější skupinou na slunci mnohdy muži nad 50 let. Odmítají se totiž natírat krémy, zatímco o opálený vzhled stojí. Ženy sice vyhledávají vysokou ochranu, "ale z dovolené chtějí přijet se zdravým opálením".

Podle Arenbergerové počet nových případů s kožní rakovinou, zejména s melanomem, neustále stoupá. "Je to onemocnění, které je způsobeno několika faktory. Jediný, který můžeme sami ovlivnit, je expozice UV záření," zdůraznila. Uvedla dále, že ochranný faktor je třeba vybírat podle typu pokožky. "Když je někdo tmavovlasý a má tmavý kolorit kůže, nemusí sáhnout po nejvyšší faktoru a stačí i střední ochrana. Vysoký faktor je ovšem nutný u dětí a lidí, kteří mají světlý fototyp nebo někoho v rodině, kde trpěl melanomem," vysvětlila. Upozornila, že i navzdory ochraně se lidé opálí. "Jsou chráněni proti tzv. UVB složce, tedy proti spálení kůže, ale filtr proti UVA záření, které způsobuje hezkou hnědou pigmentaci, nikdy není stoprocentní a člověk se tak opálí," řekla.

Podle dermatologických průzkumů až 92 procent české populace považuje snědou opálenou pokožku za "pěknou a atraktivní". "To je normální a tento fenomén se změnit nedá," míní Arenbergerová. Ve své praxi ale nabádá lidi, aby raději než žhavení se na slunci a v soláriích použili "kamufláže", tedy samoopalovací krémy.

Odborníci zároveň zdůrazňují, že sluneční paprsky mají i velmi pozitivní vliv na člověka. "Slunce je výtečné antidepresivum. Více se smějeme, máme lepší nápadu," řekla Arenbergerová. Zdůraznila, že jde o zdroj vitamínu D, který je nezbytný pro zdravé kosti. Jeho nedostatek se podílí na vzniku nádorových nebo neurologických onemocnění. "K jeho vstřebávání ze slunce ovšem stačí běžný pohyb na ulici. Doplnit se může i prostřednictvím potravin," uvedla lékařka.

Mimo faktoru ochrany by se při výběru solárních prostředků mělo přihlížet k tomu, jakou texturu má přípravek, který se na kůži aplikuje. "Pro suchou kůži nebo člověka s atopickými problémy je nutný mastnější krém. Pro lidi se sklonem k akné jsou ovšem vhodnější lehká tělová mléka a gely," uvedla lékařka.

Výhodou moderních kosmetických řad je mimo jiné pohodlné balení, které by mělo umožnit zájemcům aplikovat přípravek, kdykoli se ocitnou na slunci. Novinkou francouzské firmy Avéne je například extra plochá tuba o velikosti kreditní karty. Měla by prý být neustále po ruce. Chránit se před sluncem by se totiž lidé měli nejen u moře, ale také při procházce městem, na zahrádce nebo v parku.

Zdroj: ČTK

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip