Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Souboj Titánů

Filmová recenze: Souboj Titánů

16.4.2010 - Petr Nagy

Dnešní doba přeje remakům starší filmové klasiky a pro žánr fantasy či hororu to platí dvojnásob. Jednou z takových předělávek je i snímek Souboj titánů francouzského režiséra Louise Leterriera (Utržený ze řetězu, Kurýr 2, Neuvěřitelný Hulk), natočený podle stejnojmenného filmu z roku 1981 (režie Desmond Davis). Ačkoliv tvůrci vycházeli z původního scénáře, od své předlohy se v mnoha rovinách výrazně odchýlili – což ve výsledku novému Souboji titánů bohužel příliš neprospělo.

Jednou z oblastí, které doznaly největších změn, je samotný děj – byť ústřední zápletka samozřejmě zůstala zachována. Perseus (Sam Worthington), syn samotného Dia (Liam Neeson) a smrtelné princezny Danae, se ve snaze pomstít smrt svého náhradního otce, starého rybáře, rozhodne překazit plány krvelačného boha podsvětí Háda (Ralph Fiennes) a zachránit tak princeznu Andromedu (Alexa Davalos), jež má být obětována nestvůrnému Krakenovi. Na své výpravě, jejímž cílem je najít zbraň schopnou zničit mocného Titána, se s pomocí svých přátel – tajemné Io (Gemma Arterton), okřídleného hřebce Pegase, pouštního džina a nepočetné družiny bojovníků – musí vypořádat s řadou nebezpečných dobrodružství a utkat se se zákeřným Calibem, obřími škorpióny či smrtící Medúzou. Ale nejtěžší boj musí mladý hrdina svést ve vlastním nitru a vyrovnat se se svým zčásti lidským a zčásti božským dědictvím.

Přestože ani původní snímek nelze označit přímo za zpracování konkrétního příběhu z řecké mytologie – jde spíše o směs několika bájí a jejich protagonistů – nový Souboj titánů s touto látkou nakládá ještě volněji. Změny týkající se kupříkladu postavy Caliba, nové totožnosti Perseova průvodce a rádce (Io namísto starého dramatika Ammona) či dokonce vypuštění vztahu Persea s Danae celý děj výrazně zjednodušují a zplošťují. Poněkud kýčovitý motiv vzpoury člověka proti bohům, neochota být nadále pouhými „figurkami na božské šachovnici“, se zde povyšuje na stěžejní téma celého filmu a tím popírá jeho vlastní podstatu, tedy vyprávění příběhu z času mýtů, kdy nadpřirozeno bylo nedílnou součástí každodenního života lidí.

Rovněž při hodnocení hereckého obsazení se nevyhneme srovnání se starším snímkem. Především je nutno podotknout i vzhledem k výše řečenému, že ubývá výrazných postav a s nimi i hereckých příležitostí. Jedinou skutečně plnohodnotnou figuru tak představuje Perseus, kterého vcelku věrohodně ztvárnil stále populárnější Sam Worthington (mj. hlavní role v hojně diskutovaném Avatarovi). Vyjádřit onen vnitřní zápas rozpolceného hrdiny se mu sice daří jen částečně, ovšem v převažujících akčních scénách se cítí jako doma. Problematickým se však ukazuje být hodnocení dalších hereckých výkonů – jednoduše proto, že ostatní postavy jsou buď načrtnuty příliš jednoduše, nebo je jim věnováno málo prostoru. Zatímco původní Souboj Titánů disponoval celou plejádou zajímavých charakterů, nadto mnohdy ztvárněných zkušenými herci, divákům nového snímku ulpí v paměti kromě Persea snad jen dvojice bohů, zaštítěná známými jmény – Zeus s tváří Liama Neesona a Hádés v podání Ralpha Fiennese.

Leterrierův Souboj titánů bohužel potkal osud mnohých remaků – nové zpracování zdaleka nedosahuje kvalit své předlohy. Ani použití digitálních technologií nebo převedení snímku do 3D zkrátka nemůže vynahradit ztrátu atmosféry, bohatšího příběhu a také humoru, kterými se vyznačoval snímek z roku 1981. Souboj titánů ztratil své kouzlo a zbyl jen bezduchý akční snímek, který v rámci současné produkce nijak nevynikne.

USA 2010

Žánr: dobrodružný / fantasy

Režie: Louis Leterrier