Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Vlkodlak

Filmová recenze: Vlkodlak

19.2.2010 - Petr Nagy

Vlkodlak – stručný a výstižný název nového snímku režiséra Joe Johnstona (*1950) dává tušit, že na stříbrné plátno znovu zavítá jedna z ikonických bytostí hororového žánru. Americký filmař, který začínal coby specialista na vizuální efekty u George Lucase, má na svém kontě převážně dobrodružné snímky (např. Vládce knih, Jumanji, Ohnivý oceán), natočil však i zajímavé drama (podle skutečného příběhu) Říjnové nebe. Jeho Vlkodlak odkazuje svými reáliemi k dnes již kultovnímu stejnojmennému hororu George Waggnera z roku 1941 (podle scénáře Curta Siodmaka), v němž hlavní roli Lawrence Talbota ztvárnil Lon Chaney, Jr.

Hlavní hrdina tohoto příběhu, odehrávajícího se na sklonku 19. století v kulisách viktoriánské Anglie, úspěšný divadelní herec Lawrence Talbot (Benicio Del Toro), se po letech vrací domů, aby zde našel bratra rozsápaného neznámou bestií, jeho truchlící snoubenku a svého starého podivínského otce, sira Johna Talbota (Anthony Hopkins). Poháněn touhou po pomstě i slibem daným krásné Gwen (Emily Blunt), vypraví se Lawrence do nedalekého tábora cikánských kočovníků, aby vyhledal pomoc věštkyně Malevy (Geraldine Chaplin). Téže noci však znovu vyráží na lov i bestie, jejíž krvavé řádění zahalilo celý kraj dusivou atmosférou strachu – ze střetu s ní si mladý Talbot odnese zranění, které změní jeho život v noční můru…

Ústřední postavě Lawrence propůjčil svou tvář charismatický herec s portorikánskými kořeny Benicio Del Toro (podobnost se jménem mexického režiséra Guillerma del Tora je čistě náhodná), držitel Oscara za vedlejší roli ve snímku Traffic – nadvláda gangů, který se objevil mimo jiné ve filmech Strach a hnus v Las Vegas, 21 gramů, Spálené vzpomínky nebo Soderberghově dvoudílném opusu Che Guevara – revoluce a Che-Guerilla. Volba představitele hlavní role se tvůrcům vyplatila, Del Toro se mezi oběma vyžadovanými polohami – lidskou a „zvířecí“ – pohybuje bez obtíží a daří se mu vykreslit jak Lawrencovo stupňující se utrpení, tak divokou živočišnost vlčího muže. Ale i další obsazená herecká esa zde potvrzují svou pověst – živoucí legenda současného filmu, Anthony Hopkins, znovu dokazuje, že zdaleka nepatří do starého železa, a zkušený Hugo Weaving (kterého si nejspíš už jednou provždy budeme pamatovat jako agenta Smithe z Matrixu) je coby inspektor Aberline ze Scotland Yardu velmi přesvědčivý. Poněkud v pozadí svých mužských kolegů zůstává mladá britská herečka Emily Blunt v roli Gwen.

Postava vlkodlaka se v dějinách kinematografie objevila již mnohokrát, za zmínku stojí vedle již zmiňovaného Waggnerova Vlkodlaka ještě o něco starší snímek Vlkodlak v Londýně (1935) režiséra Stuarta Walkera, z titulů novějších uveďme například Vlka (1994) s Jackem Nicholsonem a Michelle Pfeiffer. Proč tato bytost diváky ani tvůrce nepřestává fascinovat? Je totiž dokonalým symbolem rozpolcenosti lidského charakteru, v němž neustále zápasí pudová, „zvířecí“ stránka s umělými vlivy naší civilizace – právě to, která ze složek našeho nitra nakonec převáží, rozhoduje o tom, zachováme-li si svou lidskost, nebo se staneme tím nejnebezpečnějším ze všech predátorů. Johnstonův snímek ovšem není žádnou studií o hlubinách lidské psychiky, nýbrž produktem určeným k pobavení publika – tomu nabízí napínavý příběh podepřený solidními hereckými výkony hlavních hrdinů a především působivou atmosféru, na níž se významnou měrou podílí podmanivá hudba Dannyho Elfmana.

USA –  2010

žánr: horor

Scénář: Andrew Kevin Walker, David Self