Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Hellboy II – Zlatá armáda

Filmová recenze: Hellboy II – Zlatá armáda

USA 2008

Akční

Režie: Guillermo del Toro

Hrají: Ron Perlman, Selma Blair, Doug Jones, John Hurt, Luke Goss, Anna Walton

V kinech od 4. září 2008

Na filmových plátnech se po delší odmlce opět objevuje nejimaginativnější režisér současnosti, Oscary ověnčený Guillermo del Toro. Po skvostném Faunovově labyrintu se opět vrátil k režírování komiksového příběhu o pekelném rudém obrovi s měkkým srdcem. V prvním díle jsme v Hellboyovi (Ron Perlman) poznali milovníka kvalitních doutníků, plechovkového piva a koťátek. Ve Zlaté armádě se tento poněkud problematický zaměstnanec přísně tajného Úřadu pro paranormální výzkum a obranu musí vypořádat s náročným úkolem záchrany lidského světa. Při této nevděčné práci se může spolehnout pouze na svou lehce vznětlivou dívku Liz (Selma Blair), kolegu Abe Sapiena ( Doug Jones) a v neposlední řadě nového šéfa utajované organizace protoplasmatického Johanna Krausse.

Fanoušky série potěší, že ať ve filmu mnohé přibylo, stále neschází to, co dělá Hellboye Hellboyem. Jeho suchý humor a drsné hlášky. Ty ho neopustí ani přestože se světovlády snaží ujmout syn Vládce podsvětí princ Nuada (Luke Goss). Anarchistického vůdce už nebaví dodržovat staletou úctu k lidské rase, zatímco jeho lid žije utlačován pod povrchem země. Po staletí dodržovaný křehký mír uzavřel jeho královský otec, pod tíhou výčitek z téměř úplného vyhlazení lidské rasy, kterou na jeho rozkaz provedla Zlatá armáda. Nezničitelná robotická armáda tak byla zavržena a koruna, která jí ovládá rozdělena na tři díly. A právě princ Nuada se rozhodne ji spojit dohromady, oživit Zlatou armádu a její pomocí definitivně smést lidstvo z povrchu zemského.

Zatímco první díl Hellboye vykreslil jeho historii a představil jeho svět a jednotlivé postavy, další díl Zlatá armáda přímo nenavazuje, ale spíše prohlubuje celkový příběh. Del Toro evidentně zcela popustil uzdu své fantazii a děj spíše obětoval trikům a kostýmům. Faktem je, že takové podzemní a nadzemní potvorstvo k vidění ještě nebylo. Film také opustil zápletku s Rasputinem a šílenými nacisty a rozprostřel nový fantaskní svět podzemní říše. Jedním z míst s největší koncentrací všemožných zrůd je trolí trh, který se nachází pod Brooklynským mostem a v němž se cítí jako doma i rybočlověk Abe Sapien („konečně se po mě nikdo neotáčí“).

Nejen akcí a bitkami je ale člověk (nebo monstrum) živ, a proto přijde ke slovu i láska. Hlavní hrdina už bydlí se svou ohnivou dívkou Liz a jejich soužití není zrovna z nejharmoničtějších. Ostatně jak klidný vztah může být mezi červeným obrem s kamennou rukou a ohnivou Liz, která dokonce občas vybuchne (nejen obrazně). Láskou se souží také Abe Sapien, který našel zalíbení v Nuale, sestře prince Nauady. Princ navíc nahlodává Hellboye, proč vlastně pomáhá likvidovat stejný svět, do kterého patří, ve prospěch lidí, pro které je stejně pořád zrůda.

Ačkoliv snímek střídá romantiku s akcí a teoreticky nepřipouští hluchá místa, celkově se hluchý zdá. Nejen díky tomu, že režisér del Toro obětoval příběh trikům. Filmu škodí také předvídatelnost, od zápletky s princeznou Naulou, po samotnou Zlatou armádu. I těm největším optimistům musí být jasné, že takovou trikovou podívanou jako je její oživení si tvůrci nenechají ujít. A napětí z honu na artefakty, vedoucí k oživení se ztrácí. Bez napětí jsou i akční scény. Hellboy si pečlivě budoval image nezranitelnosti a neporazitelnosti, takže je i ve „vypjatém“ závěru jasné, že jeho zdravotní stav bude vždy více než uspokojivý.

Zlatou armádou sice protančí neuvěřitelná plejáda nejrůznějších stvoření, ale bez ladu a skladu a většího významu. Přesto je třeba obdivovat neuvěřitelnou fantazii tvůrce postavy Anděla smrti, trolího trhu a při smrti Boha lesa na sebe nechat působit neopakovatelné kouzlo okamžiku. A filmoví fanoušci mohou stále více stupňovat své napětí při netrpělivém čekání na Hobita, kterého přivede na filmové plátno právě del Toro. Po shlédnutí dvojky Hellboye si každý sám jistě odpoví, jestli je třeba se obávat? Nebo se začít těšit?