Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Sweeeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

Filmová recenze: Sweeeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

Drama / muzikál

Režie: Tim Burton

Hrají: Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Timothy Spall, Sacha Baron Cohen,

V kinech od 7. února 2008

Příběh Sweeneyho Todda o tom, jak pomsta stravuje sama sebe se vypráví již po 150 let. Někteří se dokonce domnívají, že Todd opravdu existoval a v 18. století v Londýně odpravil více než 160 lidí, ale obecně se předpokládá, že jde o zcela fiktivní postavu, kterou přivedl na svět spisovatel Thomas Peckett. Legenda se ale rozrostla do té míry, že zanedlouho mohla Toddova pověst soupeřit s neslavně slavným Jackem Rozparovačem. Současná filmová verze ďábelského holiče z Fleet Street představuje originální uchopení velmi úspěšného muzikálu z pera Stephena Sondheima.

Na počátku příběhu byl Benjamin Barker (Johnny Depp) mladým a naivním holičem, který se s úspěchem věnoval nejen své živnosti, ale také rodině – manželce a malé dcerce. Jeho štěstí však přervalo nespravedlivé odsouzení, díky němuž musel strávit ve vězení na druhé straně světa dlouhých 15 let. Poté, co se mu náhodně podaří uniknout se vrací do Londýna s jedinou myšlenkou na pomstu za svou svojí rodinu i zmařené roky. Po návratu se opět usadí u své bývalé bytné paní Neville Lovettové (Helena Bonham Carter) a začne znovu provozovat svou starou živnost holiče, ovšem pod skrytou identitou Sweeney Todd.

Svoji pomstu Todd směřuje hlavně soudce Turpina (Alan Rickman), svého úhlavního nepřítele, který má na svědomí všechno jeho neštěstí, a také na soudcova poskoka Bamforda (Timothy Spall). Soudce Turpin Sweeneyho odstranil ze zcela prozaického důvodu a jako pozůstatek svého zločinu mu zbyla Toddova dcera Johanna (Jayne Wisener), kterou přijal za svou chráněnku. Přestože je nebohá Johanna držena celý svůj život v domácím vězení si jí jednoho dne všimne mladý námořník Anthony (Jamie Campbell Bower), který Sweenyho zachránil z moře. Anthony se do Johanny na první pohled zamiluje a rozhodne se ji zachránit a vzít za manželku.

Identita Sweenyho Todda je však ohrožena konkurenčním holičem Pirellim (Sacha Baron Cohen), který v něm pozná bývalého Benjamina Barkera a tak se musí Todd rychle rozhodnout, jak situaci vyřešit, aby nedošlo k jeho prozrazení a tím i zmaření dlouho očekávané pomsty. Tento problém Sweeney vyřeší jedním dobře mířeným řezem břitvou, se kterou tak mistrně zachází. Zpočátku sice netuší, jak se zbavit těla, ale tuto otázku záhy vyřeší paní Lovettová, která o patro níž provozuje obchod s domácími masovými bochánky. Její obchod totiž upadá, masa je velmi málo, je nekvalitní a také drahé. A tak připadne na geniální nápad. Konkurenční prodavačka masových koláčků odnaproti má sice masa dost, ale zase v okolí mizí kočky. A ten Ital Pirelli je navíc tak pěkně rostlý a vůbec by ho byla škoda.

Sweeney Todd postupně začne pociťovat nenávist k celé společnosti, která může za neštěstí jeho manželky i jeho, a tak se začnou jeho zákazníci podezřele ztrácet a paní Lovettová má stálý přístun surovin. Zanedlouho se masové bochánky paní Lovett stanou londýnskou senzací, její obchody rostou a ona začne snít o svém budoucím životě po boku Sweeneyho Todda a Pirelliho asistenta Tobyho (Edward Sanders), o kterého pečuje jako o vlastního syna. Sweeney však stále sní jen o pomstě a soudce Turpin si „takové oholení, které už nikdy jindy nezažijete“ stále nechává ujít.

Původní verze muzikálu, trvající tři hodiny, doznala poměrně velkých změn. Omezil se hlavně milostný příběh Johanny a Anthonyho a děj se soustředil na Todda, paní Lovett a Tobyho. V muzikálové podobě byly navíc postavy Todda a Mrs. Lovett ztvárněny padesátiletými až šedesátiletými herci, režisér Burton se však rozhodl postavy výrazně omladit. Svou šanci tak mohl získat Johnny Depp, který si celou svou hereckou kariéru založil na rolích, které jiní herci odmítli. Ani on sám ovšem až do současné doby netušil, že umí také zpívat. Jeho pěvecké podání ve filmu velmi zřetelně podtrhuje vyjádření duševního rozpoložení Sweeneyho Todda. Disharmonické a dramatické skladby Stephena Sodheima odrážející Sweenyho nitro, spolu s neustálými změnami tempa i melodie navíc kladou velmi velké nároky na všechny interprety.

Nejvíce písní a ty nejnáročnější má ve svém repertoáru však představitelka paní Lovettové Helena Bonham Carter. Ta musela absolvovat intenzivní několika měsíční kurz zpěvu, aby vyhrála konkurz, ale přesto se neubránila nařčení, že roli získala jen díky tomu, že je přítelkyní režiséra Tima Burtona. Svou první pěveckou roli si vyzkoušel také představitel notorických záporáků Alan Rickman a v neposlední řadě i představitel Borata Sacha Baron Cohen, kterého dokonce sám Depp označil jako nového Petera Sellerse. Celkový záměr tvůrců, aby každý herec zpíval sám za sebe, tak byl splněn.

Jedna ze závěrečných skvělých písní By the Sea v podstatě vystihuje celou motivaci paní Lovett a vykresluje, jak by mohl vypadat jejich společný život, kdyby Todda už naprosto nepohltila touha po pomstě. V charakteru hlavního hrdiny je na jednu stranu naprosto zřejmé, že jde o nebezpečného maniaka, ale na druhou je možné mu nepokrytě fandit, aby „dořízl“ svou pomstu až do konce.

Jedním z Burtonových tradičních kritérií při tvorbě filmů je vizuální stránka, která je ve Sweeney Toddovi prezentována barvami, tak bledými až film vypadá jako černobílý. S výjimkou krve, samozřejmě. A té si divák užije opravdu dost. Tvůrci se domnívají, že se krvi nelze vyhnou, je součástí světa postava a její skrývání by bylo přikrášlováním reality, a proto je ve filmu přítomna od prvních okamžiků až po závěrečné finále. Už od počátečních titulků, kdy si lze detailně prohlédnout celou fázi výroby masových koláčků až po konec zbytků v odpadní stoce, to vše za doprovodu řezavých tónů houslí sodhaimovy dramatické hudby, je zřejmé, že film není určen pro slabé povahy. Díky tomu se ani nelze divit přístupnosti filmu od patnácti let. Ač snímku nechybí humor, jak jinak než černý, jedinou „chybičkou“ skvělého muzikálu může být pro zdejší diváky tradičních muzikálových kousků jeho nestravitelnost, stejně jako jsou masové koláčky paní Lovettové.