Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Já, legenda

Filmová recenze: Já, legenda

Sci-fi

Režie: Francis Lawrence

Hrají: Will Smith, Alice Braga, Dash Mihok, Salli Richardson, Charlie Tahan

V kinech od 10. ledna 2008

Každý si asi někdy představoval, jak by to vypadalo, kdyby byl jediným člověkem na světě. Pro armádního doktora Roberta Nevillova (Will Smith) se tato fikce stala realitou, která ho zužuje již sakra dlouhé tři roky.

Aby si zachoval příčetnost snaží se přesně dodržovat své každodenní rituály. Počínaje raním budíčkem, nezbytnou rozcvičkou i s jedinou přítelkyní Samanthou, která je shodou okolností tak trochu pes. Po snídani lov na vysokou v opuštěném a bujnou vegetací prorostlém New York City, návštěva půjčovny DVD, kde je trochu mrtvo nebo nácvik golfových odpalů z letadlové lodi pro odreagování. Následuje večerní psí koupel a před setměním je ještě třeba neprostupně obednit celý dům a jde se spát. Ale místo pohádky na dobrou noc se bude celou noc ozývat děsuplné vytí a skřeky bývalých obyvatel NYC.

Úplně na počátku byl totiž geniální lék na rakovinu se stoprocentní úspěšností, který byl objeven při zmutování viru spalniček. Ale všechno má i své slabé stránky a tak mezi nežádoucí vedlejší účinky této léčby patří vedle celkového olysání i změny psychiky, které se projevují ve zvýšené tendenci pokusit se sežrat všechny okolo. Bohužel pro obyvatele planety Země se tento virus, jehož epicentrum je právě v New Yorku rozšířil do celého světa. Jeho výsledkem je vymření drtivé většiny lidí. Ti méně šťastní zmutovali a před denním světem se skrývají v neprostupných labyrintech tmavých garáží. A ti ještě méně šťastní, kteří přežili bez následků, jako je právě vědec Robert Neville, se skrývají právě před „Světloplachými“, kteří každou noc vyráží na hon opuštěnými ulicemi velkoměsta.

Robert Neville je sice špičkový vědec, ale ani on nedokázal zabránit šíření nebezpečného viru, a proto se teď snaží napravit, co způsobila celosvětová pandemie tím, že vymýšlí vakcínu, která by mohla jeho krvežíznivé spoluobčany zase uzdravit. Myšlenka, že je jedinou nadějí celého světa je tak jeho jediným světlým bodem proti postupující beznadějí, způsobenou izolací.

Velice slibně se rozvíjející snímek se chvílemi nemůže rozhodnout k jakému žánru se přikloní. Od anoncovaného sci-fi, po akční i dramatický thriller až po regulérně hororové scény. Zvláště ta, ve které se Robertova fenka Samantha při honu zaběhne do temných a neprobádaných koutů budovy, kterou obývají „světloplaší“. Ač s přemáháním se Robert nakonec odhodlá pokusit se svou jedinou spřízněnou duši zachránit a vstoupit do jámy lvové. Jednu z nejpůsobivějších a vypjatě dramatických scén podtrhuje i herecký výkon Willa Smithe, při kterém se budete klepat stejně jako hlavní hrdina roztřesenou rukou zakrývající baterku, aby nebyl prozrazen. Herecké obsazení je vůbec velkou devizou snímku a přestože Smith téměř nesleze z plátna nedělá mu problémy uhrát akční scény i emotivní výstupy.

Mezery v chronologii se daří vyplňovat i flashbackům, přibližujcím situaci před mutací při evakuaci celého velkoměsta, kdy i Robert Neville měl spokojenou rodinu. Chybějící dílky do skládanky scházejí hlavně vysvětlení, proč někteří zemřeli a zmutovali, zatímco jiní žijí téměř spokojeně dál.

Rafinované pastičky, které si obě znepřátelené skupiny (Neville kontra Světloplaší) vzájemně chystají potvrzují žánr rozvíjejícího se zajímavého thrilleru, který je ale přerušen zásahem deus ex machina, které vzápětí hodí film do úplně jiné kategorie. Bez finální čtvrt hodinky bychom se pak snímek i já zcela obešli a vlasně se ani žádné kloudné vysvětlení a uzavření příběhu se nekoná. V závěru tak Legenda přestává být boží film, ale stává se zcela nelogicky „Boží“.

Poznámka nakonec: Přes zpatlaný závěr se u diváka po shlédnutí může objevit přechodně častější potřeba rozsvěcování a vyhýbání se tmavým koutům.

Zdroj fotografie: Warner Bros