Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Michael Clayton

Filmová recenze: Michael Clayton

Jak bývalý prokurátor ke ztracené cti přišel ...

Žánr: drama/thriller

Hrají: George Clooney, Tom Wilkinson, Tilda Swinton, Sidney Pollack a další

Režie: Tony Gilroy

Michael Clayton je právník, který už se ovšem opravdovým právem pěkně dlouho nezabýval. V rozsáhlé advokátní kanceláři má blíže nespecifikované poslání. Jeho smysl spočívá v napomáhání svojí firmě vyhrát každý spor tím, že přes širokou síť svých dobrých známostí a díky svojí výmluvnosti a chytrosti shání veškerou špínu na protistranu, nachází v zákonech všemožné skuliny, kterými by proklouzly nečisté kauzy a vůbec vykonává pro svého chlebodárce činnost, která nemá s právem ani s morálkou příliš co společného. Svoji práci odvádí sice s přemáháním a s vědomím, že se svým zásadám notně zpronevěřuje, přesto nenachází sílu odejít, v neposlední řadě kvůli finančním problémům, do nichž ho uvrhla poněkud zbrklá investice do hudebního klubu. Navíc musí platit alimenty a vůbec se mu nechce opouštět svůj životní standart. Svědomí však hlodá čím dál bolestivěji. Pro spásu jeho duše mu však život nabídne ještě jednu šanci. To když jeho kolega, geniální advokát, ale psychicky vážně nemocný člověk, vysadí svoji léčbu a v manickém stavu začne shromažďovat důkazy proti klientovi, kterého dosud obhajoval. Je jím společnost, zabývající se výrobou umělých hnojiv, které jsou vysoce zdraví nebezpečné a po několika úmrtích, způsobených jejich užíváním teď čelí hromadné žalobě. Michael je původně vyslán, aby jako schopný vyjednavač „šíleného“ kolegu odkázal do patřičných mezí. Nechce se kauzou zabývat víc, než je nezbytně nutné, ale po určitých nanejvýš dramatických okolnostech zjistí, že bývalý státní zástupce v něm ještě zcela neodumřel. Stejně jako člověk se smyslem pro spravedlnost a čest.

Právnický thriller je žánr, který má určitá pevně daná specifika. Jedním z těch hlavních jsou složité zápletky a nejrůznější myšlenkové přemety a kličky, které ve formě scénáře ustavičně hrozí přerůst v těžko srozumitelný, překombinovaný spletenec. Sledovat děj je pak dosti obtížné a ani Michaelu Claytonovi se nepodařilo zcela beze zbytku tomuto nebezpečí vyhnout. Místy je opravdu složité orientovat se, kdo je kdo, kdo stojí proti komu a kdo koho obhajuje. Příběh klade opravdu mimořádnou zátěž na divákovu pozornost a zanechává dojem, že by to množství informací mohlo být podáno přehledněji a jasněji. Štěstí, že scenárista Tony Gilroy je zároveň i režisérem a evidentně se ve svém příběhu sám vyzná (což nebývá leckdy obvyklé), takže na konci do sebe přece jen všechno srozumitelně zapadne.

I přes místy krkolomné dialogy se Gilroy přenáší s grácií a velkou oporu nachází v hercích. Ti jsou v téhle prožluklé hře nejdůležitějším elementem a je i jejich zásluhou, že Michael Clayton zanechává vcelku dobrý dojem. Dva Britové a jeden Američan vytahují z rukávu všechna svá esa a jeden každý si svoji postavu vychutnává až do dna. Tom Wilkinson jako advokát, kterému šílenství pomohlo zbavit se tíhy vlastního svědomí, Tilda Swinton jako vedoucí právního oddělení chemické firmy, která si naopak svědomí doživotně potřísnila a George Clooney coby unavený a znechucený titulní hrdina odvádějí ve svých – dobře napsaných - rolích perfektní práci. Zejména Clooney odhaluje další rozměr svého hereckého umu, spočívající ve schopnosti uměřeného projevu bez vnějškovosti a heroických klišé, zato s maximem vnitřního prožitku, který se v plné míře uplatní v samém závěru, kdy hrdina nasedne do taxíku a tiše vychutnává asi svůj největší životní triumf. Hořkosladký závěr katarzně završuje civilní pojetí celého Michaelova příběhu. Právě civilnost celého příběhu, fakt, že aktéry nejsou žádné kriminální živly, ale o obyčejní „slušní“ lidé, vymaňuje děj z omezujícího žánrového přediva a tím zvyšuje jeho autenticitu. A především díky tomu dostal snímek sílu přesvědčivě doložit starou pravdu, na niž se ovšem až příliš často zapomíná: jak nenápadné dokáže zlo být a jak hrůzyplně krátká může být cesta od bezúhonného občana ke zločinci.