Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Sejmi je všechny

Filmová recenze: Sejmi je všechny

Poněkud pokulhávající akční nářez ...

Žánr: akční/thriller/krimi

Hrají: Clive Owen, Monica Bellucciová, Paul Giamatti, Stehen McHattie, Greg Bryk a další

Režie: Michael Davis

Neuvěřitelně rychlý a přesný pistolník, pojídající mrkvičku a ochraňující v dešti kulek několikadenní mimino společně s dobrotivou kojící prostitutkou za pomoci veškerého dostupného arsenálu střelných, bodných a sečných zbraní – jaká to potenciální lahůdka pro milovníka „krvavých tanečků“ propletených s dějovými nápady různých stupňů úchylnosti. Recenzent v tu samou chvíli poněkud zbystří – může totiž čekat vizuálně a technicky opulentní záležitost, plnou nápaditých choreografií, stejně jako nezvládnutou břečku, topící se v samoúčelném násilí, která se jen tváří drsně a „cool“. V případě Sejmi je všechny se dočká od obojího trochu.

Děj je svojí jednoduchostí taktéž prakticky na úrovni novorozence. Drsňák pan Smith, ochránce slabých a mstitel bezpráví, zachrání v divoké přestřelce s bandou gangsterů dítě, nikoliv však jeho matku. Společně s jeho známou, prostitutkou Donnou, sloužící jako kojná, pátrají po důvodu, proč by chtěl někdo odstranit kojence a zároveň se musí neustále vyhýbat útokům ze strany zloduchů. Psychologie postav téměř neexistuje, kdo by se také s ní v pravověrné akční střílečce zdržoval, tam jsou důležité jiné věci. A to především způsoby fyzické likvidace značného množství živého masa, které musí být dostatečně původní. Stejně jako tempo a rytmus musí být dostatečně strhující, aby jste neměli čas uvědomovat si fakt, že tady neexistuje nic jako příběh, vývoj ani logika. Tyto propriety nejsou v akčním žánru absolutní nutností (i když namáhat si mozek se vždy vyplatí v každém žánru). Každopádně je třeba dokonale zajistit, že právě ona akce bude dostatečně fungovat. K tomu je zapotřebí opravdu dokonale zvládat techniku filmového snímání a střihu a mít cit pro přesné načasování, tempo a rytmus. Především ve střihové skladbě jsou však znát rezervy, stejně jako v režii, která prostě nedodává dostatek materiálu. Režisér Michael Davis opravdu nedosahuje kvalit mistrů svého oboru, jako je například John Woo a tak může divák po skončení filmu snadno propadnout pocitu, že za svoje nemalé peníze zase tolik adrenalinu nedostal. Příběh se totiž málokdy dostane do potřebné rotace, která by ten počet prostřílených těl, litrů krve a brachiálního násilí přesvědčivě dopravila do bezpečného hájemství lehce perverzního absurdna a tak ho naplnila určitým svébytným smyslem. Ne, že by se o to tvůrci celou dobu poctivě nesnažili – kombinace velmi živelného zabíjení a vyznávání „správných“ hodnot a životních postojů – včetně vegetariánství, galantnosti k ženám a dětem a dodržování pravidel silničního provozu v postavě pana Smithe vytváří docela půvabný kontrast. Obzvlášť v podání arcicharismatického Brita Clivea Owena, jehož impozantní typ v sobě opravdu přirozeně spojuje drsnost i něhu, z níž se nejen dámám všeho věku a velikostí tají dech. Přesto ve mně hlodá červík pochybností, jestli Clive, jenž kromě mužného půvabu může nabídnout i skutečné herecké kvality nevzal tuto roli tak trochu z furiantství vzhledem k jeho opominutí při volbě nového představitele Jamese Bonda. Role Smithe totiž představuje prakticky nulovou hereckou výzvu, tvářit se náležitě drsně zvládne mnoho jiných herců, podobně charismatických, ale nikoliv tak herecky disponovaných. Owen je profesionální, ale místy je znát, že i on si uvědomuje, jak hluboko pod svoji úroveň tímto snímkem míří a zároveň že se na tohle vědomí neumí tak úplně vykašlat. Takže i jeho výkon tím nakonec cosi ztrácí, stejně jako výkon Paula Giamattiho, představitele úhlavního padoucha, který je na tom patrně obdobně. Schopnost obou pánů velmi efektivně využívat při své práci mozek jakoby se najednou obrátila proti nim. Zkrátka, proč si nezalaškovat s akční postavou, ale pak zase hodně rychle zpět k rolím, na nichž dokážu zúročit jak svůj talent, tak svůj intelekt, když už mě jím Pánbůh jednou obdařil. I Monica Bellucciová je pro tento akční kousek možná půvabná až příliš.

Sečteno, podtrženo – exkluzivní obsazení Sejmi je všechny se vzhledem k žánru, potažmo k jeho uchopení Davisem jeví opravdu jako zbytečný luxus. Přestavět intelektuála na kulomet nejde jen tak, stejně jako není jen tak zakrýt přiboudlost děje a celkem sporadický výskyt povedených hlášek zábavnou akční melou.