Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze + soutěž: Pokoj 1408

Filmová recenze + soutěž: Pokoj 1408

Záhada „zlého“ pokoje v sugestivním obrazovém ztvárnění ...

Žánr:horor/drama/mystery

Hrají: John Cusack, Samuel L. Jackson, Mary McCormacková, Tony Shalhoub

Režie: Mikael Hafström

Kdo by neznal nejslavnějšího klasika hororových bestsellerů a nekorunovaného krále literárního děsu Stephena Kinga? Jako autor zásobuje knižní trh již několik desetiletí a jeho tvorbě kromě umění skutečně působivě strašit čtenáře nelze upřít i výrazovou kultivovanost a jazykovou vytříbenost. King dokázal čistě brakovou literární odnož pozdvihnout v některých momentech bezmála na umění. Mezi takové vrcholy jistě patří jeho povídka Pokoj 1408, v níž místo huhlajících záhrobních příšer figuruje jako zdroj největší hrůzy lidské podvědomí a traumata v něm zasutá.

Pokoj v luxusním hotelu uprostřed New Yorku nedělá nic jiného, než že je oživuje a nutí vystoupit na povrch. S touhle jeho tajuplnou schopností je konfrontován spisovatel Mike Enslin. Kdysi nadějný autor seriózní literatury se vlivem tragických životních okolností stal cynickým pisálkem, lovícím po celé Americe „strašidelná místa a domy“, o nichž pak vydává obskurní příručky, určené té nejméně náročné části čtenářstva. Díky tomu je existenčně zajištěn, což ovšem neznamená, že je jakkoliv smířen se svojí životní situací, natož aby s ní byl spokojen. Když se dozví o záhadném pokoji v hotelu Dolphin, v němž za posledních několik desítek let došlo asi ke dvěma stovkám nevysvětlitelných úmrtí, rozhodne se ubytovat se v něm na jednu noc. Manažer hotelu ho varuje marně, ačkoliv zkouší všechny možné prostředky. Mikovi na životě nezáleží – alespoň si to myslel do té doby, než si ho pokoj vzal do parády jako svou další oběť. Pro Mika nastává nejhorší noc jeho života – návrat do traumatických prožitků však není nic proti šokujícímu zjištění, které ho čeká až na samém konci…

Kdo je ctitelem „krvavých lázní“, v nichž vesmírné kreatury, popřípadě zmutovaní, úchylní či nemrtví lidští netvoři likvidují nešťastníky po tuctech těmi nejhoršími možnými způsoby, toho horor typu Pokoje 1408 pravděpodobně příliš neuspokojí. Kdo čeká postavu ze záhrobí za každým rohem a la Šestý smysl si také pravděpodobně na svoje mnoho nepřijde. Film ctí literární předlohu, která děsí spíš formou než obsahem a tak tvůrci Pokoje 1408 servírují spíše mysteriózní, vizuálně velmi zajímavě pojatou podívanou „lynchovského“ typu, v níž lze stěží rozeznat, co je opravdu dílo nadpřirozených sil a co halucinace, způsobené hrdinovou rozvrácenou psychikou. Přesto klasické postupy žánru autoři zcela neopouštějí, takže snímek má potřebný spád a strhující rytmus, který v závěru graduje v rafinovanou pointu. Ovšem ve skutečnou pointu, ne v laciný trik typu „všechno je jinak“, tolikrát použitý filmaři neschopnými či línými vymyslet něco originálnějšího. Pochopitelně že účinek celého filmu, který spíše než hororem lze nazvat psychodramatem s hororovými prvky, stojí z velké části na hlavním představiteli. Tím je respektovaný americký herec dnes již střední generace John Cusack. V roli člověka, okolnostmi donuceného projít si soukromým peklem, dostal opravdu výraznou příležitost osvědčit své schopnosti a nutno konstatovat, že nezklamal. Je dostatečně výrazově tvárný a přitom ukázněný, věrohodný v póze cynika nad věcí i v okamžicích totální psychické obnaženosti. Pokoj 1408 je pro něj po dlouhé době velkým sólem, podobně jako byl Shining svého času pro Jacka Nicholsona. A ačkoliv Cusack není Nicholson, stejně jako Mikael Hafström není Stanley Kubrick, ještě stále jejich společná spolupráce výrazně ční nad obvyklou úrovní většiny současných hollywoodských „scary movies“.

Odpovězte správně na soutěžní otázku a 6 z vás získá krásné tričko k filmu Pokoj 1408!

Soutěžní otázka:

Podle čí předlohy byl film Pokoj 1408 natočen?