Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Sněhový dort

Filmová recenze: Sněhový dort

UK/Kanada/ 2006

Drama

Režie: Mark Evans

Hrají: Alan Rickman, Sigourney Weaver, Carrie-Anne Moss, Emily Hamphire

V kinech od 11. října 2007

Uprostřed drsné kanadské zimy přilétá uzavřený britský padesátník Alex Hugues do cizí země, aby vyřešil své dávné osobní problémy. Plánovanou cestu do Ontaria mu ale zkříží nekonvenční stopařka Vivien a hlavně následná nehoda.

Sněhový dort vypráví příběh o lásce, přátelství a také vztahu mezi mužem, unikajícím své minulosti a autistické matky, která se vyrovnává se ztrátou jediné dcery. Film tak dává prostor pro vynikající dvouhru Sigourney Weaverové a Alana Rickmana, kterým zdatně asistuje Carrie-Anne Mossová v roli chápavé milenky.

Ústřední trio svede dohromady autonehoda, při které mladičká Vivien zemře a Alex, jako řidič, cítí potřebu ospravedlnit se její matce, i přestože nehodu nezavinil. Zároveň tak zjistí, jak jeden náhodný okamžik může ovlivnit člověku život a hlavně jeho vnímání sebe samotného. Linda totiž není obyčejná žena žijící v malém městečku Wawa, ale trpí autismem a vnímá svět úplně jinak než osamělý a chladný Alex. Ten také odhalí, že Vivien nebyla pro svou matku jen chápavou dcerou, ale také spojením s okolním světem. I proto se Alex rozhodne u Lindy zůstat a postarat se nejen o blížící se pohřeb, ale i o každotýdenní odnos „nehygienických“ odpadků, které měla na starost právě Vivien. Svým pobytem u Lindy rozbouří hladinu poklidného městečka, nalezne pochopení u sousedky Maggie ale také vzbudí podezření v místním policistovi. Právě ten odhalí, že Alex nedávno opustil vězení a na povrch začne vyplouvat celá Alexova temná minulost.

Celý snímek neodmyslitelně provází kulisa zimy a zasněžené Kanady. Chlad krajiny by asi nejlépe charakterizoval Alexe, ale právě pro autistku Lindu má sníh největší význam. Můžeme sledovat, jak se raduje z čerstvé nadílky, vystřihuje si papírové vločky a sníh i s dětskou radostí jí. Sigourney Weaver zvládla roli komunikativní autistky s přehledem. Směřovala ji spíš k roztomilé tendenci se radovat z maličkostí, čímž vytváří protiklad ke světem zklamanému Rickmanovi. Ale nic není černobílé, a i Linda má krizová období (zvláště když vyplouvá na povrch její pedantnost). Právě v těchto okamžicích dokáže vtáhnout do svého světa také Alexe a zbavit ho slupky bručouna. Největší vývoj ve filmu automaticky zažívá osoba nezvaného návštěvníka, kterému Alan Rickman vtiskl něco ze svých typicky charismatických postav. Dohromady s Weaverovou pak tvoří dobře si ladicí herecké duo. Vrcholem jejich samostatných scén je ukázka hraní scrable, při kterém skládají ne zcela běžná slova (zkuste vymyslet, jak použít ve větě slovo jawooul). Paradoxně Alexovi to po několika denním pobytu u Lindy nedělá potíže.

Největší devizou mnohdy téměř lyrického snímku je ústřední herecká dvojice. Z příběhu o setkání Alexe a Lindy si divák může odnést pochopení pro jednoduchý, čistý, ale i osamělý svět, ve kterém Linda žije. A možná právě něco z jeho kouzla přenést do to skutečného života.