Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze + soutěž: Zbouchnutá

Filmová recenze + soutěž: Zbouchnutá

Vtipně vyprávěná lovestory pozpátku ...

Žánr: komedie/romantická/drama

Hrají: Katherine Heigelová, Seth Rogen, Paul Rudd, Leslie Mannová a další

Režie: Judd Apatow

Mladé ambiciózní televizní reortérce Alison se den vyvedl i nevyvedl. V zaměstnání ji povýšili, což vyrazila ještě tentýž večer oslavit se svou starší sestrou do večerního klubu. Tam poznala Bena, mladého muže svého věku, jenže absolutně bez ambicí, tedy až na tu jedinou: sbalit Alison. Což se mu za pomoci značného množství alkoholu podařilo a samozřejmě to skončilo u ní doma v ložnici. Potud běžná situace: ráno se probudíte vedle někoho, koho by jste si ve střízlivém stavu ani nepovšimli. Trochu trapas, ale vše se vysvětlí, dáte dotyčnému vizitku a nashledanou. Jenomže za několik málo měsíců Alison zjistí, že je těhotná. Chvilka neopatrnosti a je to. Okamžik zoufalství vystřídá pocit zodpovědnosti: dítě si nechám a pokusím se dát dohromady i s jeho biologickým otcem. Sice to není můj typ, ale nakonec by se z toho mohlo něco vyklubat – když se oba budeme snažit.

Tohle zodpovědné rozhodnutí odstartuje kolotoč událostí, na který oba mladí lidé nasednou plni ideálů a dobrých předsevzetí. Samozřejmě že život s nimi pořádně zamává a na konci jízdy sesednou sice trochu pocuchaní, ale o mnoho vyzrálejší a dospělejší – a ještě ke všemu ve třech. Judd Apatow, autorský režisér, specializující se na nevázané komedie, osvědčil v tomto snímku talent nejen pro vypointovávání převážně slovních špílců, jimiž se častují oba „milenci z donucení“, ale i jejich okolí, partička Benových stejně rozevlátých kamarádů i Alisonina poněkud upjatá a paranoidní sestra se svým unaveným manželem. Dokázal do Zbouchnuté zakomponovat i romantiku, vyznívající opravdu romanticky a nikoliv umělohmotně, jako ve většině současných hollywoodských rom-komů, šitých horkou jehlou přepracovanými „dělníky pera“ a s lehce otrávenými hvězdami, hrajícími na půl plynu. Příjemný nápad vytvořit romanci pozpátku, ve které se hlavní hrdinové dopracovávají skutečného citu z vědomého rozhodnutí a za velkého úsilí, se setkává s nadšením ze strany herců, mezi nimiž nefigurují žádné stars, což naprosto neznamená, že hrají špatně. Právě naopak, ústřední dvojice ztvárněná Katherine Heigelovou a Sethem Rogenem k sobě výborně ladí a jistě i díky svojí startovní pozici na hvězdném nebi působí velmi civilně a opravdově. Obzvlášť představitel Bena, kanadský herec Seth Rogen, podává velmi sympatický a na svůj relativně nízký věk i velmi vyzrálý výkon a i díky jeho zajímavě ne-hezounské vizáži si dokáže spontánně získat sympatie diváků obojího pohlaví.

Mezi vydařenými a vesměs dost inteligentními fórky a nenásilně podávanou romantickou zápletkou si téměř nepovšimnete, že celý příběh je vlastně velmi důmyslně vystavěnou moralitou, které současný trend, panující mezi americkou ( a nejen americkou) mládeží a hlásající hesla „na nikoho se neohlížej“ a „nevaž se, odvaž se“ je dobrou základnou. Na ní tvůrce s velkou invencí vypráví ve své podstatě velmi dojímavou historii o aktu nesobectví a ochotě obětovat ve prospěch univerzálně platných hodnot něco z osobního pohodlí i osobních ambic. Odměna, která oba hrdiny na konci čeká, jim všechno stonásobně vynahradí. To, že se Ben i Alison mezi jednotlivými gagy a srandičkami postupně vyvíjejí i jako osobnosti, že s každou další patálií opouštějí dětinský egoismus a pohodlnost, jejich věku už dávno nepříslušející, dává filmu další rozměr hřejivé lidskosti a vřelosti, servírované ovšem v přiměřených dávkách, takže ani na vteřinu nemáte pocit, že tady kdosi neúnosně přeslazuje. Štěstí, které po všech zkouškách na hrdiny - s nimiž není nejmenší problém se ztotožnit a sympatizovat - na konci čeká, můžete spoluprožívat, aniž by vám bylo trapně. Příběh, který působí jako pohádka, se totiž díky výbornému scénáři, zručné režii a šťastnému obsazení jeví naprosto reálně a autenticky. Na více než dvě hodiny propojí hlediště i plátno v jednu šťastnou symbiózu, v níž cirkuluje jen pozitivní energie a nevtíravě optimistický náboj. Zbouchnutá není zdaleka jen velmi příjemným oddychovým snímkem – je i důraznou, i když velmi neokázalou obhajobou hodnot, s kterými pracují ta nejzávažnější filmová i divadelní dramata. Jen na ně pohlíží s úlevným odlehčením, tím je ovšem nezbavuje jejich závažnosti. Zbouchnutá je zkrátka velmi dobrý a velmi upřímný film.

Odpovězte správně na soutěžní otázku a 8 z vás získá krásný dárkový balíček s věcnými cenami (obsahuje tričko, otvírák, prezervativ a brýle)! Každá desátá správná odpověď vyhrává!

Soutěžní otázka:

Jak se jmenuje režisér filmu Zbouchnutá?

Soutěž začíná 7.10. a trvá do 29.10. 2007. Odpovědi zasílejte na souteze@babinet.cz

Všeobecná soutěžní pravidla naleznete ZDE

Gratulujeme výhercům:

Frant.Pivoňka - Staré Město, Kateřina Špiříková - Frýdek-Místek, Violeta Russová - Trutnov, Jana Musilová - Brno, Jana Vítovcová - Plzeň, Hana Tvrdíková -Košťany, Lucie Černohousová - Jamné nad Orlicí, Jiří Potočník - Praha