Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Transformers

Filmová recenze: Transformers

Vydařená hollywoodská hra s autíčky ...

Žánr: akční/sci-fi

Hrají: Shia LaBeouf, Megan Fox, Jon Voight, John Turturro a další

Režie: Michael Bay

Prázdniny se nám zvolna nachylují ke svému konci, jejich atmosféru si ovšem můžeme trochu prodloužit – například v kině, kde už se druhý týden prohánějí dobří a zlí autoboti v letním megahitu z produkce Stevena Spielberga. Hrdiny jsou naší generaci, narozené v 70. letech dobře známí „Transformátoři“ z těsně porevoluční reklamy, uzavírající populární cyklus „Walt Disney uvádí…“ Pro generace amerických dětí však znamenají mnohem víc – jsou jednou z největších hračkářských legend, jaké tento průmysl kdy zrodil. Automobil, který se několika dovednými hmaty změní v po zuby ozbrojeného robota, byl hitem před více než dvaceti lety, stejně jako stejnojmenný seriál. Pak populární hračka i seriál poněkud zapadly, ale vrací se reinkarnovaní a v perfektní kondici opravdu velkolepě.

Nebudeme se nic zastírat – automobily, které se transformují v bojovná monstra a které k nám dorazily z vesmíru, aby tady svedly mezi sebou závěrečný boj, patří do říše těch nejbizarnějších příběhových konstruktů a jejich příhody jsou cíleny především na diváka do patnácti let věku. Ovšem režisér Michael Bay a tým scénáristů se zachovali jako profesionálové a celou akční podívanou , kde o sebe předimenzované plechy narážejí, až jiskry létají, oděli do humorného kabátu. Tím si získali sympatie jak moje, tak i jistě řady dospělých, kteří zmučeně souhlasili, že svoje nadšené ratolesti doprovodí do kina na „ty supr auta, co po sobě střílej“. Až na závěrečných dvacet minut, kdy se příběh dostane do osidel poněkud hvězdnatě-pruhovaného heroismu, sledujete de facto veselohru, v níž jakoby tvůrci na diváka mrkali: „Nebojte se, nezbláznili jste se, i my víme, že tohle je tak neskutečná potrhlost, že se vážně brát prostě nedá.“ Pokud bych chtěla vypustit trochu kritikova jedu, pak bych dodala, jaká škoda, že tento přístup neuplatnili i u Armageddonu. Protentokrát se však odhodlané výrazy a hurávlastenectví nechalo u ledu, naopak si tvůrci mírně utahují z vládních agentů a celé bezpečnostní mašinérie a to především prostřednictvím postavy tajného šéfagenta v podání Johna Turturra. Ten v duchu svého inteligentního herectví karikuje s rozumem a způsobem zcela nezaměnitelným. Příjemným překvapením je nový objev mezi mladou hereckou gardou mladík se zvláštním jménem Shia LaBeouf, zvtárňující hlavního hrdinu, který dostane svoje první auto a s ním i příležitost prožít největší dobrodružství svého života. Jeho výkon není poznamenaný křečovitou snahou na sebe upozornit a touhle uvolněností získává i celý film. Michaelu Bayovi, jehož režisérské výkony kolísají na škále velmi dobrý – dosti průměrný se tentokrát podařilo pohybovat se vesměs v plusových hodnotách a jeho práce na Transformers je kombinací zúročení řemeslných zkušeností se schopností zdravého nadhledu.

Přestože Transformers nedosahují ještě parametrů „kultovní“ zábavy, svým odlehčeným pojetím a hravým podtónem se mu velmi přibližují. Dokazují, že letní filmový oddech nemusí být nutně spojen s přívlastkem „bezduchý“.