Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Okamžik zlomu

Filmová recenze: Okamžik zlomu

Dobrá hollywoodská tradice právnického thrilleru stále žije ...

Žánr: krimi/thriller

Hrají: Anthony Hopkins, Ryan Gosling, Rosamund Pikeová, David Strathairn, Embeth Davidtzová a další

Režie: Gregory Hoblit

Letecký konstruktér Ted Crawford má brilantní mozek, díky tomu úspěšnou kariéru a fůru peněz. Také šest křížků na krku a o mnoho mladší atraktivní manželku. Ta se v luxusní vile nudí a tak zatímco je manžel v práci, krátí si chvíli ve společnosti švarného milence - policistu. Manžel ale vytuší, pak se i přesvědčí, nabije svoji legálně drženou zbraň a nevěrnou paničku střelí do hlavy. Zařídí vše tak, aby oběť identifikoval její přítel a nechá se zavřít do cely předběžného zadržení. Potud vcelku banální historie, jakých se v realitě, tím spíše ve filmu už událo spousta. Vše se však začíná dramatizovat poté, co divákovi i mladému ambicióznímu prokurátorovi Willovi Beachumovi začne být jasné, že pan Crawford vše zařídil tak, aby mu nebylo možno v americkém justičním systému vraždu dokázat. Will se dostává k tomuto případu přesně v době, kdy má nastoupit ze státní služby do soukromého sektoru jako komerční právník jedné mocné a jak se naznačuje, dosti bezskrupulózní firmy. Willovi ovšem mohou být všichni nelukrativní uražení a ponížení, jakožto i vyšší principy mravní, velící nezištně a obětavě sloužit právu a spravedlnosti srdečně ukradené. Jako chudý student, nad kterým všichni jeho méně nadaní, ale nesrovnatelně majetnější kolegové vždy ohrnovali nos, má konečně příležitost se vyšvihnout mezi privilegované.

Inženýr Crawford a jeho do detailů promyšlený plán, jak si vychutnat svoji pomstu a zároveň se od plic vysmát právnímu systému i spravedlnosti jako takové, mu však do jeho plánů citelně zasáhne. Z rutinního případu, který se jeví jako naprosto jasná záležitost, se stane stěžejní kauza Willova života, která prověří nejen jeho profesionální schopnost, ale také stav jeho charakteru.

Soudní dramata, potažmo thrillery jsou jedním z mála žánrů hollywoodského mainstreamu, jimž čas nijak výrazně neubližuje. Zatímco ve většině ostatních se už projevila čím dál větší neochota scénáristů lámat si hlavu, když stejně na jejich práci tak málo záleží, americká justice má zřejmě ještě stále takový kredit, že se nikdo neodváží devalvovat ho odbytou fušeřinou. Režisér Gregory Hoblit se ostatně před nějakým časem etabloval právě soudním thrillerem Prvotní strach, který uvedl na scénu supertalentovaného mladého herce Edwarda Nortona. Že tento žánr stále zvládá na velmi slušné úrovni, dokazuje i svým dalším snímkem ze soudního prostředí. A znovu dává příležitost zazářit výraznému mladému talentu. Tentokrát je jím Ryan Gosling, který má ve svých necelých třiceti letech na kontě už nominaci na Oscara a i v Okamžiku zlomu znovu potvrzuje svoji pozici nastupující herecké osobnosti. Záměrně neužívám slovo hvězdy, protože Gosling působí dojmem člověka, který to s hraním myslí skutečně vážně a na němž je znát chvályhodná snaha vydobýt si uznání tím, co umí a nikoliv tím, jak vypadá, případně „šikovným“ zaangažováním se do té „správné role, která mu pomůže nahoru“. Jistě nabídek tohoto typu dostal přehršel, zejména jako „Acadamy Award Nominee“, ale podobně jako Edward Norton, volí záměrně složitější, avšak podstatně serióznější cestu. Další uznání jde na adresu žijící legendy Anthonyho Hopkinse, který z titulu moudrosti zralého věku a zkušeností nestrhává pozornost na sebe, ale pouze využívá svého vyzrálého umění k podpoře výkonu mladého kolegy. Sir Anthony se netají sympatiemi k těm talentům nastupující generace, kteří dokáží odolat pozlátku pomíjivé popularity a poctivě se snaží vrátit americkému herectví vážnost a důstojnost a Ryan Gosling je mu evidentně sympatický. Stejnou seriózností a poctivostí se vyznačuje i scénář, nabízející kromě promyšlené zápletky i břitké dialogy a zároveň potřebný spád a režie s ním je ve vzácné harmonii. Celkově dává Okamžik zlomu příznivý dojem solidně odvedené práce bez otravného přídechu rutiny a přestože stojí spíše ve skromném pozadí, místo aby bombasticky ohromovala, nepostrádá diváckou atraktivitu dobré detektivky, která dokáže upoutat pozornost bez větších trhlin až do poslední minuty. Kdo si chce tedy užít necelé dvě hodiny filmového napětí bez toho, aby se mu co chvíli obracel žaludek buďto nad nepřiměřeným násilným naturalismem či nad jalovostí zápletky, ten by si Okamžik zlomu určitě neměl nechat ujít. Kdoví, kdy se mu při dnešní snížené luciditě některých hollywoodských producentů a jejich poslušných režisérů – kašpárků, opět něco takového poštěstí uvidět.