Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Shrek Třetí

Filmová recenze: Shrek Třetí

Nevstoupíš třikrát do stejné bažiny ...

Žánr: animovaný/komedie

Mluví – v českém znění: David Novotný, Tomáš Juřička, Kamila Špráchalová, Aleš Procházka a další

Režie: Chris Miller, Raman Hui

Tak je tady máme už potřetí – šarmantního zlobra Shreka, jeho půvabnou žínku Fionu, žvanícího Osla i španělsky nažhaveného Kocoura v botách. Správná parta, se kterou byla vždycky legrace. Vždycky – až do třetího dílu. Čím to?

Inu nejspíš tím, že taková už je dneska doba a hollywoodská obchodní politika. Vždyť film, to je především byznys a co zatím fungovalo (tedy přinášelo zisky), toho se rozhodně zbavovat nebudeme. Co na tom, že tvůrcům už docházejí nápady a inspirace – než to diváci zjistí, než to kritici roztroubí, budeme mít za premiérový víkend díky dobré pověsti našeho hrdiny vyděláno. A že mu ji třeba pošramotíme? Prosím Vás, komu by to vadilo, vždyť je jen nakreslený!

Nejsem ale jistě sama, kdo řekne: ale mě to vadí! Shrek si zkrátka tento typ cynismu nezaslouží. A je celkem nepodstatné, jestli je živý nebo „jen“ nakreslený. Svoji popularitu získal přece především pro originalitu, promyšlenost, pro výtečné zkloubení akční linie, po níž se nadšeně vezly děti a spousty dovedně umístěných filmových citací a lahůdkových parodických šťouchanců do notoricky známých pohádkových klišé, na níž si smlsli dospělí. I ve druhém díle se ještě jakž takž dařilo držet laťku, posazenou prvním dílem proklatě vysoko. V tom třetím však už snaha proměňovat populární postavičky na stroj na peníze znatelně válcuje všechno, co jí stojí v cestě. Od příběhu, který stěží drží pohromadě, přes dialogy, valem ztrácející šťávu i vtip až po samotné postavy, jejichž kouzlo se vytrácí kamsi do dálky spolu s leností či neschopností jejich stvořitelů vložit jim do úst jedinou repliku, která by se vyrovnala standartu předchozích dílů. Jistěže, pokud jste dítě a neměl jste tu čest s předchozí várkou, pak vás Shrek Třetí nepochybně okouzlí. Ale obávám, se že valnou část divácké obce tvoří dospělí a pro jejich natěšené očekávání na přehršel chytrých vtipů budou třetí příhody zeleného hrdiny jen hubené sousto.

Jaká škoda, povzdechnou si asi. Taková osobnost, jako je tenhle vazoun se srdcem na pravém místě, by si zasloužila důstojnější podmínky, než pozvolna tonout v nastavované kaši. Alespoň kdyby byla řádně smrdutá, jako ta jeho milovaná bažina. Je však něco ještě horšího – bohužel je především dost nudná.