Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Spider-Man 3

Filmová recenze: Spider-Man 3

Milostné trampoty superhrdiny Spideyho ...

Stát: USA

Žánr: akční

Hrají: Tobey Maguire, Kirsten Dunstová, James Franco, Thomas Haden Chruch, Topher Grace, Bryce Dallas Howardová

Režie: Sam Raimi

Už potřetí se na plátna kin spustila na svých pavoučích vláknech legenda komiksové historie Peter Parker alias Spider-Man. Obyčejný chlapec, který po kousnutí pavoukem získal nadpřirozené schopnosti a používá jich k ochraně práva a spravedlnosti v ulicích New Yorku. Ve třetím pokračování si ostatně Petera užijeme podstatně více než Pavoučího muže a nedá se zrovna říci, že by to bylo filmu nějak výrazně ku prospěchu. Bohužel spíše naopak.

Peter žije nadále dvojí existenci: ve své „obyčejné“ podobě vede život studenta, který nemá peněz nazbyt, bydlí v nuzném pronajatém bytě a vydělává si focením pro místní plátek. Kromě toho si užívá šťastnou lásku se svojí vyvolenou Mary Jane Watsonovou, která se pokouší o kariéru broadwayské herečky. Ta jí tak úplně nevyjde, ale její přítel stojí vždy při ní. Jako superhrdina má však stále napilno – starosti mu dělá nový zloduch Sandman, který se dokáže metamorfovat v písek a v této podobě přepadává banky i jeho spojenec Venom, jakási zločinná verze Spider-Mana. Ostatně i sám hlavní hrdina má co dočinění se zlolajnou černou hmotou odkudsi z vesmírných dálek, která se dokáže v pravý čas přisát na svého hostitele, zvýšit jeho schopnosti a moc, ale také ho odvrátit od dobra a mravnosti na šikmou plochu. Jako by toho nebylo málo, v záloze číhá Nový Goblin, nejlepší Peterův přítel Harry Osborn, který Spider-Mana viní ze smrti svého otce a stále osnuje pomstu. Tomu všemu musí hlavní hrdina čelit a navíc se mu ještě začne komplikovat vztah s jeho osudovou láskou. Abych parafrázovala výrok svého oblíbeného hrdiny jiného kresleného seriálu, Rychlonožky z Rychlých šípů: „Mají to ti superhrdinové, himbajs, ale těžký život!“

Pokud se někomu zdá, že se k symbolu všech kreslených nad-lidí v maskách vyjadřuji nepatřičně neuctivě, pak já opáčím, že to spíš tvůrci třetí série, na kterou vynaložili jeho producenti neskutečné množství finančních prostředků, se dostali do situace, v níž už jim dochází inspirace, jak Spider-Manovy příhody ozvláštnit a odlišit je tak od té záplavy komiksových adaptací, vznikajících v poslední době doslova po tuctech. Před čtyřmi lety, když přišel první Spider-Man, působilo vizuálně stylové, dynamické uchopení jeho příhod celkem úctyhodně a právem se zařadilo mezi nejlepší filmové adaptace komiksů, jaké kdy vznikly. Dnes, kdy roztodivné maskované postavy a jejich bizarní protivníci na diváka vyskakují takřka za každým rohem a kdy se trikoví technici s jazykem na vestě snaží vypotit akční scény, které by alespoň zčásti působily původně, je čím dál těžší zaujmout, natož okouzlit. Tak i tým „pavoučích“ scénáristů jakoby mírně zpanikařil a ještě více vystrašen astronomickou sumou, která byla do jeho třetích příhod investována a jejíž návratnost samozřejmě hollywoodští tygři budou nekompromisně vyžadovat, se uchýlili k tradiční cestě: když už nemůžeme vymyslet nic původního, zvyšme alespoň množství. Takže se na plátně prohánějí zloduši hned dva a třetí naháněč je jako bonus. Jejich metamorfózy i akce však zůstávají bez výraznějších ozvláštnění a jen tak zmnožují už mnohokrát viděné (tedy pokud vám není deset, to by vás pak řádění Sandmana a jeho spojence mohlo celkem bavit). Na druhou stranu by vás asi tím víc nudily dlouhé sekvence ze Spider-Manova „normálního“ života, v němž se odehrává patřičně komiksově jednoduchá love story, v níž se omílají ta nejotřepanější příběhová klišé, jaká si lze představit. Pochopitelně v žánru komiksu nikdo neočekává nějaké hlubinné psychologické ponory, díky takovýmto „odskočením“ by však neměl trpět rytmus a akce, což se pohříchu občas děje. Sam Raimi je sice tvůrce zkušený, s přirozeným filmařským citem a rozvinutým vizuálním vnímáním, ale přece jen strávil většinu svého profesionálního života v žánru hororu a napětí, kde se osvědčil nejlépe a toho by se měl také držet. Jeho chvályhodná snaha „zcivilňovat“ a odlehčovat příběh zvýšeným důrazem na Peterovu lidskou stránku jde paradoxně proti celkové kvalitě filmu, protože narušuje jeho dynamiku. Možná kdyby se soustředil jenom na jednu linku, on se však snaží pojmout všechny jeho podoby: milovníka, citlivého a nesmělého hocha, oddaného přítele a milujícího synovce, do toho zapojit ještě jeho boj s cizopasníkem, který v něm probouzí temné pudy, takže Peter se sice mění v sebejistého playboye, ale zároveň se stává násilnickým, agresivním a arogantním – a ještě ho sleduje jako Spider-Mana. Toto „roztrojení“ nedělá dobře ani konzistenci příběhu ani představiteli hlavní role Tobeymu Maguireovi. Tento jinak příjemný a nadaný herec je nucen přeskakovat z jedné polohy do druhé jako zajíc, pronásledovaný myslivci a i když se poctivě snaží o profesionalitu, na jeho výkonu je znát nervozita i určitý tlak. Z jeho kolegů ho výrazněji nepodrží nikdo: Kirsten Dunstová jako Mary Jane má za úkol jako ostatně vždy především co nejhlasitěji ječet, Bryce Dallas Howardová, jinak nadějná mladá herečka s velmi zajímavou fyziognomií, je degradovaná do pozice chichotající se blondýny s ptačím mozkem. James Franco jako Harry se nemůže charismatem ani talentem Maguireovi zatím rovnat (ačkoliv je nesporně větší hezoun), Thomas Hayden Church jako Sandman nedostává náležitý prostor projevit svoje padoušské já, neboť se musí neustále proměňovat v písek a Topher Grace jako fotograf Eddie Brock aka černý zloduch Venom je prostě dokonale průměrný ve všech směrech.

Co dodat závěrem? Asi že se opět potvrzuje moudrost rčení, že méně bývá více. Limity v rozpočtu často dokáží vybičovat invenci a donutit tvůrce, aby nad koncepcí a příběhem více přemýšleli. Opulentní rozpočet Spider-Mana 3 k takovému přístupu nikoho nenutí, spíš naopak mění celý projekt ve stroj na peníze, jehož hlavním úkolem je především zajistit dostatečný zisk. Už pejsek s kočičkou ale zjistili, že dort, byť upečený z docela dobrých věcí, je-li jich moc a jsou-li v nesprávném poměru, ve výsledku žádnou zvláštní dobrotou není.