Filmová recenze: Želvy Ninja

Zelení hrdinové jsou zpět a útočí trojrozměrně ...

Země: USA

Rok:2007

Žánr:animovaný/dobrodružný/rodinný

Namluvili: Patrick Stewart, Ziyi Zhang, Sarah Michelle Gellar, Chris Evans, Mako, Laurence Fishburne, Arnold Taylor

Režie: Kevin Munroe

Nové možnosti 3D digitální animace vdechují nový život i postavám, jejichž éra již zdánlivě nenávratně minula. Takovým příkladem je i čtveřice želvích bratrů, kteří zmutovali v newyorských kanálech v neohrožené bojovníky, vycvičené svým mistrem v ninja stylu a udatně bojující proti všemu zlu. Hrdinové komiksu z 80. let zaznamenali obrovskou vlnu popularity začátkem let 90., kdy se jejich příhody dostaly na televizní obrazovky v podobě kresleného seriálu. Následně vznikl i celovečerní film, kdy neporazitelnou čtyřku představovali živí herci, navlečení do nepříliš vzhledných kostýmů. Tento snímek velkou díru do světa neudělal a i po fenomenálně úspěšném seriálu se časem slehla zem. Je tady ovšem rok 2007 a pokročilá technika počítačové animace vrací zelenou čtyřku opět na scénu. Želváci dostali atraktivní 3D podobu a díky dokonale propracované simulaci prostředí a spoustě detailů, vytvářejících iluzi „opravdového“ filmu, jim byl navrácen všechen jejich šarm.

Leonardo, Rafael, Michelangelo a Donatello jsou ale na začátku příběhu rozděleni a každý se věnuje svým vlastním záležitostem. Jejich bojovnická aktivita usnula a jen horkokrevný Rafael nevydrží nečinně přihlížet tomu, jak se zločin ve velkoměstě opět rozmáhá. Kvůli svojí povaze a přístupu má konflikty s rozvážným Leonardem, kterého mistr Tříska vyslal do jihoamerické džungle, aby se tam pocvičil ve schopnosti sebeovládání a stal se tak ještě lepším vůdcem. Když se však želví bratři dozví, že tajemný magnát Max Winters shromažďuje bojovníky neznámého původu a město začnou ohrožovat rozličné nestvůry jakoby z jiného světa, jejich bojovná přirozenost je opět přivede do činné služby. Samozřejmě za pomoci jejich lidské spolubojovnice April a jejího snoubence Casyeho. Že o akci a atraktivní podívanou nebude nouze, je nad slunce jasné.

Želví ninjové jsou tady, otázkou je, nakolik si dokáží pro sebe získat další generaci náctiletých, která jejich zlaté časy už nepamatuje. Je jasné, že tvůrci částečně spoléhali na vybuzení nostalgie pamětníků a oživení vzpomínek na „pohádku mládí“, k níž mimo jiné patřilo i vysedávání u televize a sledování dobrodružství želví čtyřky. Možná i proto Želvy Ninja do českých kin vstupují v originálním znění s českými titulky. Je to od distributorů odvážný, i když i trochu riskantní tah, vzhledem k tomu, že kromě „byvších“ teenagerů chce film přilákat i teenagery současné. Ti jsou ale zhýčkaní dabingovou praxí a tak louskání titulků, synchronizované se sledováním děje pro ně bude možná příliš tvrdým oříškem. Na druhou stranu novodobí želví ninjové jako odměnu za vynaloženou námahu nabízejí opravdu pěknou porci vizuálně atraktivní podívané, náležitě rychlou, akční a trikově opulentní. Hlavní hrdinové disponují stejným kouzlem osobnosti, jako před dvaceti lety a zvláště Rafaelovi a Leonardovi to ve vzájemných půtkách sluší. Působí skutečně téměř lidským dojmem a způsob vykreslení a podání jejich postav zdařile evokuje seriózní herecký výkon. Spíš než tradiční dovádivé kreslené postavičky jsou želváci vypodobněni jako skutečné osobnosti s rozdílnými charaktery, zkrátka jako kdyby je hráli opravdoví herci. V tomto bodě Želvy Ninja překračují hranice tradiční 3D animace směrem k pokusům nahrazovat živé herce těmi počítačově nasimulovanými. Co se však daří v případě sice antropomorfních, ale přece jen stále zvířecích hrdinů, to se už tolik nedaří u postav lidí. Tam jsou stále limity počítačové animace citelně znát a vypadá to, že to zaplaťpánbůh bude trvat ještě nějaký čas, než se uměle vytvoření lidští herci dorovnají těm z masa a kostí. Pro odlehčená komiksová dobrodružství, jako jsou ta želví ninjovská, je však tento pokrok v počítačové animaci celkem zásadní a díky němu nabývá nový příběh znovuoživených hrdinů na novém druhu vizuální atraktivity. Čtveřice zmutovaných ochránců dobra a spravedlnosti tedy může mít v novém kabátě potenciál získat si srdce dalších mladistvých diváků. Ti jsou ovšem na druhou stranu už zase o něco méně naivní než jejich dnes třicetiletí strýcové a tety a tak se může zrovna tak lehce stát, že zatímco strýček bude nadšeně povzbuzovat hrdiny svého dětství v jejich boji samurajskými meči a nunčakami, jeho synovec bude v duchu kroutit hlavou, co je to za nesmysl, sledovat čtyři obří mluvící želvy s barevnými páskami přes oči, chodící po dvou a hrající si na ninji.

Zdroj foto: Palace Cinemas