Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Přemíra stresu může časem oslabit imunitní systém. Jaké jsou příznaky dlouhodobého stresu a jak mu předejít?

Přemíra stresu může časem oslabit imunitní systém. Jaké jsou příznaky dlouhodobého stresu a jak mu předejít?

16.10.2022 - redakce Babinet.cz

Stres je považován za jedno z největších rizik 21. století. Samozřejmě, určitý stres je normální, a dokonce užitečný. Pomoci může v situacích, kdy potřebujeme rychle zareagovat nebo tvrdě pracovat.

foto / Freepik

Pokud stres ale trvá příliš dlouho nebo je mu organismus vystaven často, účinek je vesměs negativní. Akutní neboli krátkodobý stres je okamžitá reakce organismu na náročnou situaci, přičemž k regeneraci dochází obvykle velmi rychle. Naproti tomu dlouhotrvající (chronický) stres má důsledky zcela opačné.

Příznaky dlouhodobého stresu:

  • bolesti hlavy,
  • nevolnost,
  • bolesti v zádech,
  • poruchy spánku.
  • zbavte se napětí

Navíc může přemíra stresu časem oslabit imunitní systém. To naše tělo ale negativně ovlivňuje v boji proti nemocem a stojí i za vznikem řady degenerativních onemocnění, jako jsou nemoci kosterní a svalové soustavy, lymfatického systému, poruchy krvetvorby, atd. Stres také zhoršuje stávající zdravotní problémy a má vliv na psychiku, kdy se cítíme náladoví, v napětí či depresi.

Stres jako nepřítel srdce

Z ještě vážnějších poškození stres způsobuje zejména o rozvoj aterosklerózy, tedy kornatění tepen, a vyšší riziko srdečního infarktu. Zde jsou příčinou trvale zvýšené hodnoty krevního tlaku, které poškozují cévní stěnu. A tuk, cukr a krevní destičky zase ucpávají cévy. Za zmínku stojí také kortizol, hormon produkovaný kvůli stresu. Ten snižuje účinek inzulinu na buňky, a tělo následkem toho situaci vyhodnocuje jako inzulinový nedostatek. Inzulin je tedy tvořen víc a víc, což vede k vzestupu hladiny krevního cukru a rozvoji diabetu, cukrovky.

Antistresová opatření

Rady, jak si zajistit dobrý spánek, nejsou nijak neznámé nebo tajné. Jejich dodržování však i přes jejich dostupnost bývá těžké:

  • dostatečně spěte
  • dobře si zorganizujte práci i domácí povinnosti
  • dbejte na odpočinek
  • jezte střídmě – ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, méně tuků a cukrů a naopak hodně
  • vody, to je recept na zdravou stravu
  • sportujte – přiměřeně unavené tělo si bude chtít spíše odpočinout
  • omezte kouření a pití alkoholu
  • pokud máte se spánkem i nadále problémy, neváhejte se svěřit odborníkovi, nejčastěji v takových případech pomáhají psychologové.

 

zdroj:

http://www.edukafarm.cz/data/soubory//casopisy/Biotherapeutics%202-2019/08%20Stres%20Imunita.pdf

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip