Babinet.cz  /  Magazín  /  Pod lupou  /  V minulosti vyrazit na vodu nebylo tak jednoduché, jako dnes. Jak se proměnilo české vodáctví?

V minulosti vyrazit na vodu nebylo tak jednoduché, jako dnes. Jak se proměnilo české vodáctví?

1.7.2022 - redakce Babinet.cz

Jaká relaxace je v letních vedrech lepší, než ta u vody? Stačí si jen sbalit bagáž, naložit loď a vydat se vstříc promočeným dobrodružstvím na některou z řek. Vodáctví má u nás hluboce zakořeněnou tradici a pro začátečníky i pokročilé se naskýtá mnoho možností, kam se zajet smočit. V minulosti ale vyrazit na vodu nebylo tak jednoduché, jako dnes. Proč?

Nafukovací čluny jsou v Čechách v oblibě už 60 let, vodní turistika ale dříve byla o poznání náročnější. Zdroj: se svolením Gumotex

Vodáctví z generace na generaci

Za vůbec prvního českého vodáka je považován Petr Vok z Rožmberka, který měl údajně kolem roku 1600 sjet Vltavu na rybářském člunu. Kořeny sportovního vodáctví se u nás ale datují přibližně k polovině 19. století, kdy byl založen první kanoistický klub. Lidé si tuto volnočasovou činnost oblíbili natolik, že ji začali pěstovat ve svých rodinách a předávali si vodácké zkušenosti z generace na generaci. Na konci 19. století se u nás začaly objevovat první kajaky s krytem, vyjetí na vodu ale rozhodně nebylo tak snadné, jak by se mohlo zdát.

Dřevěné pramice

Vodáci původně jezdili na dřevěných pramicích. Hned na začátku sezóny se museli popasovat s nemalými problémy. Přes zimu totiž lodě vyschly, a když se položily na vodní hladinu, okamžitě do nich nateklo. Podle pamětníků nebylo nic zvláštního na tom, že často pádloval jen zadák a háček ešusem vyléval vodu, aby se kánoe nepotopila i s posádkou.  Další nevýhodou dřevěných pramic, byla jejich váha. Zejména dívky měly velký problém, když bylo potřeba přetáhnout loď přes jez. Dřevěné pramice přitom vážily i 80 kilogramů. Jejich pozdější nástupnice – žebrovky, tak byly oproti nim se svými asi 40 kilogramy vcelku obratná plavidla.

Lehoučký laminát

Vodáctví se stávalo stále oblíbenější zábavou. V roce 1912 vznikl kupříkladu první klub vodního skautingu založený J.Rösslerem-Ořovským a prof. ing. Ludvíkem Šimkem.

Po dřevěných lodích se na výsluní dostaly lodě laminátové. V 50. letech minulého stolení na nich začali závodit sportovci a v 70. letech se dostaly mezi vodáky. A jaká to pro ně byla úleva. Lodě se daly snadno opravit, tedy pokud neměl konkrétní vodák obě ruce levé, a nebyly ani tak těžké. Proto se do přenášení přes jezy a celkové manipulace s loděmi mohly lépe zapojit i dívky. V 50. letech se taky oddělily dvě dnes zcela rozličné disciplíny a do vodní turistika a závodní kanoistika.

Cestovat nalehko? Záleží na jaké lodi. I vymakané laminátky vážily i 40 kilo. K jejich přepravě na vodu tak bylo nutné využít vlak nebo náklaďák. Zdroj: se svolením vodackemuzeum.cz

Náročné cestování

Když se tehdy vodáci chtěli vydat s neskladnými loděmi na vodu, bylo kolem toho zapotřebí obřího zařizování. Musel se objednat náklaďák, který by lodě i s bagáží a lidmi dovezl na nádraží, kde čekal speciálně domluvený vagón, kam se vše přeskládalo. Cestování zkrátka nebylo jen tak. Občas se musely lodě poslat jiným vlakem, než posádka, a v kempu u řeky se potom jejich příjezd divoce oslavoval. Ne vždy totiž proběhlo veškeré přemisťování bez komplikací. Vlaková zpoždění a poničené trupy lodí nebyly výjimkou.

Člun do kapsy

Vyrazit na vodu v současnosti vodáky nestojí tolik námahy jako před sto lety. Doba přece jenom pokročila a lodě se také změnily. V půjčovnách obvykle narazíte na nafukovací čluny české značky Gumotex, které se vyrábí už od 50. let minulého století a jsou prověřeny léty zkušeností. Rozhodně se tedy v českých kempech nebojte sáhnout právě po nich. Pokud byste ale chtěli vyrazit na divokou řeku někam do zahraničí a loď si brát s sebou, není nic jednoduššího, než si nafukovací člun uložit do kufru auta a nafouknout ho až na místě. Žádné tahání neskladných a velkých lodí jako před lety vás tedy rozhodně nečeká.

Nafouknout a naskočit. Nafukovací lodě mají v Čechách prim. Vyrábět se u nás začaly už v 60. letech a oblíbené zůstaly dodnes. Zdroj: se svolení vodackemuzeum.cz

Starší plavidla na českých řekách vystřídaly v posledních letech i nafukovací rafty, lehoučké umělohmotné kanoe a moderní vybavení. Řady půjčoven vám lodě dopraví, kamkoliv si budete přát, a patřičně se postarají o veškerý komfort a zázemí. Vybere si začátečník i "hotový" vodák.

 

zdroj: vodackemuzeum.cz 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip