Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Jak překonat nervové vypětí. Zkuste dechové cviky a nezapomínejte na důležitý vitamín

Jak překonat nervové vypětí. Zkuste dechové cviky a nezapomínejte na důležitý vitamín

1.9.2021 - redakce Babinet.cz

Dnes a denně čelíte více či méně psychicky náročným situacím. Je jedno, jestli se vám rozbuší srdce, orosí čelo, vyschne v hrdle a sevře žaludek před rozhovorem se šéfem, schůzkou s klientem, zkouškou nebo blížícím se termínem úkolu – se zvýšeným napětím a nervy na pochodu se čas od času musí umět poprat každý.

Fotografie: Freepik

Jak překonat nervové vypětí a plnit úkoly s úsměvem na tváři? Na stresové situace se předem dobře připravte. Dodejte svému tělu energii, která vám dá sílu poprat se s duševní zátěží. Zklidněte svou mysl, zbavte se úzkosti a uvolněte napětí, které vám brání podat výkon, jaký potřebujete. Nenechte se připravit o dobrou náladu, protože s optimismem a nadějí se psychicky náročné situace řeší mnohem lépe.

Návod na rychlé zklidnění:

• Posaďte se a zavřete oči. Napněte co nejvíce svaly na celém těle (na rukou, nohou a břiše)a v napětí vydržte asi 10 vteřin, potom svaly uvolněte. Opakujte pětkrát.

• Napněte co nejvíce na 10 vteřin svaly na obličeji a uvolněte. Opakujte pětkrát.

• Koncentrujte se na své dýchání. Pomalu se nadechujte a představujte si, že nadechujete svěží energii ze vzduchu. S pomalým výdechem pak tuto energii pouštějte do jednotlivých částí těla (do rukou, nohou a břicha).

• Zavřete oči. Přehrajte si ve své představě situaci, která je před vámi, jako na filmovém plátně, a to tak, jak chcete, aby proběhla.

• Otevřete oči a několikrát se zhluboka nadechněte. Přitom si prsty obou rukou promasírujte spánky a ušní boltce (nastartujete tím své mozkové závity).

Nervový systém chrání a proti úzkosti, podrážděnosti, napětí i nespavosti bojují také vitamíny skupiny B – vitamín B1 odstraňuje nervozitu a přináší duševní vyrovnanost, B2 působí proti únavě a vyčerpání, B3 je vitamín optimismu, B6 zvyšuje schopnost koncentrace a podporuje spánek, B12 je odpovědný za produkci serotoninu.

Právě nedostatek vitamínu B způsobuje změny v centrální nervové soustavě, a tedy horší mentální rovnováhu. Může způsobit i únavu svalu či zčervenání koutků úst. Dobrou zprávou však je, že B vitamíny se nachází v naší stravě v relativně hojném množství. Jejich deficit se tak nejčastěji vykytuje u lidí, kteří drží různé diety a vylučují ze stravy celé potravinové skupiny, například u lidí, kteří inklinují k vegetariánství až veganství. Další významnou skupinou jsou osoby se zhoršeným vstřebáváním živin, mezi něž se řadí třeba starší, nemocní či užívající dlouhodobě léky.

Relax a kvalitní spánek pro lepší pocit

Tělo i mysl jsou propojené, a právě naše schopnost zpomalit a odpočívat má vliv na dobrý spánek.. Koučka Zora Inka Grohoľová při nedostatku času na každodenní minimálně půlhodinový relax doporučuje krátké minutové cvičení, které vám napomůže se uvolnit a lépe zvládat napaté situace. „Na zvládaní stresu je účinná aj mikromeditace. Na 1 minutu ztište všechny telefony, notebooky, vypněte hluk okolo sebe. Sedněte si pohodlně, zavřete oči a vnímejte všechno, co v tom momente smyslově cítíte. Soustřeďte se samostatně na zvuky, jako i na ticho, chuť v ústech, tělesné pocity – zda vás něco bolí, dotyk židle, pocit tepla nebo chladu, dotyk látky na těle. Uvědomte si přítomný moment a aspoň na zlomek sekundy se na ní soustřeďte. V tomto pocite vám stačí se jedenkrát klidně nadechnout a vydechnout. Budete překvapení, o kolik lépe se budete potom cítit.“

 

zdroj: Nutriční poradna, Praha

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip