Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Novoroční hubnutí selhává? Zapomeňte na drastické diety, které ohrožují zdraví

Novoroční hubnutí selhává? Zapomeňte na drastické diety, které ohrožují zdraví

10.2.2021 - redakce Babinet.cz

Za poslední roky se objevilo spoustu „osvědčených“ diet, ale pomůže nám radikální dieta skutečně zhubnout, aniž bychom musely celkově změnit svůj životní styl? To by bylo divné, nemyslíte? Pokud chceme se svou postavou něco udělat, měly bychom do svého denního režimu zapojit i aktivní pohyb. Diety bez pohybu jsou nesmysl – hubneme totiž nejen tuky, ale i aktivní hmotu. Budeme se cítit slabé a vysílené a po skončení diety přijde na řadu jojo efekt. Vyměňme tedy diety za pohyb. Ráno si zacvičme alespoň čtvrt hodiny posilovací cviky na partie, které potřebují zpevnit. Nezapomínejte, že i chůze je velký pomocník. A co nám ještě pomůže?

fotografie. Freepik

Jíst zdravě a hlavně vyváženě. Nejen vyznavači zdravého životního stylu, ale i odborníci vám potvrdí, že razantně změnit jídelníček může mít na organismus nepříznivé účinky. Dejte si pozor a nesestavujte si jídelníček samy, to může mít katastrofický dopad na vaše zdraví. Některých látek budete mít nadbytek a dalších naopak nedostatek. Pozor také na inspiraci dietami slavných osobností.

Pokud chcete změnit svoje stravování, začínejte opatrně a v případě jakýchkoliv pochybností se obraťte na výživového poradce. Ale nezapomeňte také na to, že pokud si budete neustále něco odpírat, tak sice možná nepřiberete, ale po psychické stránce se budete cítit mnohem hůř. Takže klidně hřešte, ale s rozumem.

Tuková tkáň se z lidského těla odbourává pomalu a ze všech úložišť najednou, nikoliv pouze v dané oblasti. Lokální hubnutí není možné, stejně jako je velmi problematické na jedné části těla přibrat svaly a zároveň v jiné části těla zhubnout. Budete-li dělat denně sto sklapovaček, nebude vám to k ničemu. Maximálně dojde k přetrénování břišních svalů, tuk z břicha tím ale nezhubnete.

Je důležité co, kdy a kolik sníte

Při shazování tuku se doporučuje stravování postavené na sníženém příjmu sacharidů a zvýšeném příjmu tuku, kdy se nemusíte bát jíst ani tučnější sýry, doplnit jídlo o kousek kvalitní slaniny nebo si klidně dopřát i tučnější maso. I zde však platí všeho s mírou. Tučnější potraviny jsou energeticky bohatší, takže je třeba hlídat jejich množství. Nezapomínejte na potřebné množství bílkovin a pijte dostatek čisté neperlivé vody.

Kdekoho, zvlášť ženy, může představa diety postavené na tučných jídlech vyděsit. Tuky jsou však nejen při hubnutí velmi prospěšné. Zjednodušeně se dají mastné kyseliny, které jsou součástí tuku, rozdělit na nasycené a nenasycené, přičemž tvrzení, že nasycené mastné kyseliny jsou škodlivé, se nově začíná ukazovat jako nesprávné. Například příčinou vzniku kardiovaskulárních onemocnění nejsou nasycené tuky, ale s největší pravděpodobností za to mohou především nevhodné sacharidy nebo tuky v kombinaci s nimi. Důležitá je rovnováha, proto je velmi důležité zařadit do jídelníčku i tuky s nenasycenými mastnými kyselinami, které jsou pro organismus vysoce žádoucí.

Zdravé zdroje tuku

Nenasycené omega 3 mastné kyseliny jsou obsaženy v tučných rybách (losos, makrela), rostlinných olejích (řepkový), vlašských ořeších. Omega 6 mastné kyseliny zase najdete ve slunečnicovém oleji či oleji sójovém. V jídelníčku se především soustřeďte na doplnění omega 3 mastných kyselin, protože omega 6 máme ve stravě dostatek.Dobrými zdroji tuku jsou avokádo, vejce (nejlépe domácí nebo od menších farmářů), volně žijící ryby, olivy a různé druhy semínek a oříšků.

Některé sacharidy neškodí

Při hubnutí je vhodné sacharidy ve stravě omezit a vyhýbat se zejména těm jednoduchým, jako jsou cukr, med, různé druhy sladkostí, slazené nápoje, přemíra ovoce. Určité množství komplexních sacharidů ve svém jídelníčku ale mějte, zvlášť pokud aktivně sportujete. Optimálním poměrem jednotlivých živin zajistíte dostatek stavebních a ochranných látek pro zdravé hubnutí a zamezení ztráty svalové hmoty, ale opět platí, že budete hubnout z celého těla, nikoliv lokálně. Jídelníček můžete mít postavený na převaze tuků nebo naopak sacharidů. Dáte-li přednost sacharidům, volte celozrnné obiloviny, těstoviny a pečivo, brambory, batáty, ovesné vločky, pseudoobiloviny, luštěniny a zeleninu

Optimismus nade vše

Řada z nás když má špatnou náladu nebo splín, tak ho zahání jídlem. Hubněme tedy s dobrou náladou. To není jednoduché, protože změny, byť k lepšímu, mohou být pro psychiku zpočátku náročné. Hledejme proto pomoc v přírodě. Čaj z meduňky nebo levandule příjemně uklidní, třezalkový působí přímo jako lehké antidepresivum.

napsala Renáta Řeháková

Zdroj: Nutriadapt

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip