Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  Recenze nové reality show aneb boj o vládní křesla 2.díl

Recenze nové reality show aneb boj o vládní křesla 2.díl

Hana Formánková

Tragikomedie aneb politická reality show o sestavení vlády pokračovala středečním dějstvím, kdy do hry vstoupily další postavy ve vedlejších rolích.

První se na scéně objevil ministr průmyslu a obchodu ČSSD (Milan Urban) se svým komickým skečem o tajné úterní schůzce šéfa ODS (M. Topolánek) a šéfa ČSSD (J. Paroubek). Jeho závažné tvrzení, že je o schůzce informoval sám předseda strany (J. Paroubek) záhy devalvovala do komické roviny nejenom jeho nejistota, zda si pan Topolánek s panem Paroubkem sedli k jednomu jednacímu, ale i jeho neochota odpovědět na otázku, co vám pan předseda řekl. Tento nepříjemný dotaz odpálkoval slovy: „To se musíte zeptat jeho,“ jakoby zapomněl, co jim předseda řekl. Gagem této humorné scény bylo popření tajné schůzky oběma lídry, pouze se přiznali k telefonickému rozhovoru. Vtipnou pointou se měl zřejmě stát omyl ministra Urbana, který si spletl schůzku s telefonátem.

Tuto komickou scénu však scénáristé nepoužili pouze jako účelovou kamufláž odvádějící pozornost diváka od intrik hlavního tématu, aby ho pak mohli svým dalším vývojem zaskočit. Naopak stala se součástí logického vývoje naznačujícího vnitřní pnutí v ČSSD, která si nemůže být jistá věrností svých poslanců. Zatímco co předseda strany (J. Paroubek) stále křiklavě odmítá ODS jako ženicha, někteří sociální demokraté např. sám Urban by se za určitých podmínek sňatku nebránili.

Jako další se na středeční scéně objevili doposud neznámí herci v roli volebních stěžovatelů. Využili původní dramatické linie, kdy ČSSD chtěla podat volební stížnost na neregulérnost voleb, aby dokázali své herecké kvality. Volební stížností k Nejvyššímu správnímu soudu tak podal sociální demokrat (Philipp Janýr), kvůli falešným obviněním na ČSSD těsně před volbami a lídr zelených v Libereckém kraji (Petr Pávek) na způsob přepočtu mandátů a na celý volební systém. Svou touhu vstoupit se svou nespokojeností do děje projevili i Evropští demokraté.

Nejvyšší správní soud tak dostal velkou roli, protože by měl rozhodnout do dvaceti dnů a svým rozhodnutím může i pokračování hlavního dějství o sestavení a podpoře vlády vymazat ze scénáře předčasnými volbami.

Nástup nových herců neunesl Ivan Langer /ODS/, jehož herecké ambice se nespokojí jen s malou rolí jednoho komentáře na adresu ČSSD a opět zazářil svým štiplavým výrokem: „Pokud má Nejvyšší správní soud alespoň špetičku toho zdravého selského rozumu, musí říct, že na vině je sociální demokracie, nikoliv ODS.“ Z jeho štípance do ČSSD by však mohly naskočit pupínky i Nejvyššímu správnímu soudu.

Čtvrteční dějství, které se odehrálo na Hradě a jehož hlavními aktéry byli pan prezident (V. Klaus) a předseda ČSSD (Jiří Paroubek) přineslo šokující originální pointu. Jejich schůzka začala v celku nudně dalším výkřikem Jiřího Paroubka o svém odporu ke sňatku s ODS i jakékoliv toleranci její vlády. Ovšem na závěr schůzky přišel šokující moment, jenž by nečekal ani ten nejnaivnější optimista.

Jíří Paroubek vyrazil divákům dech svou omluvou veřejnosti i novinářům za sobotní projev. Divákům, kteří nemohli překvapením popadnout dech pomohl dalším žďuchancem do zad, když výrazové prostředky svého projevu označil za svou první vážnou chybu ve své funkci. Při těchto slovech leckterý divák nevěřícně vydechl - to snad není možné, on si přiznal i chybu?!

Tento scénáristický originální tah se opravdu povedl. Splnil nejen své šokující poslání, ale i dramatický záměr. Znervóznil lídry stran KDU-ČSL ( M. Kalousek) a SZ (M. Bursík), kteří se sice tváří statečně, ale ve skrytu duše se bojí možného sňatku ODS s ČSSD, jenž by je vyšachoval z vládních křesel. Jako uklidňující a zároveň matoucí prvek vyvracející spekulace médií o veselce ODS s ČSSD zvolili autoři scénáře odpuzující třecí plochu mezi potenciálními snoubenci Miroslavem Topolánkem a Jířím Paroubkem a oni tak velmi okatě popírají jakékoliv techtle mechtle.

Další matoucí roli oblečené i neoblečeně Chytré horákyně sehravá i fakt, že Paroubek dosud negratuloval vítězi voleb, i když už v nedělní povolební diskuzi na ČT 1 jeho vítězství uznal. A dokonce odložil žalobu na neregulérnost voleb na neurčito, až se všechna obvinění hozená na ČSSD prošetří.

Co přinese oficiální jednání obou stran v pátek ráno?

Změní se celkem jasné NE ČSSD, v upejpavé ANO za křeslo předsedy sněmovny pro Jiřího Paroubka a ústupek od rovné daně?

Zvrátí dramatický děj Techtle mechtle ODS a ČSSD v otřelý sladkobolný happyend z roku 1996, nebo nás čekají předčasné volby?