Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Hologram pro krále

Filmová recenze: Hologram pro krále

20.11.2016 - redakce Babinet.cz

Tom Hanks se nám představuje v novém filmu režiséra a zároveň autora scénáře Toma Tykwera Hologram pro krále (A Hologram for the King) v roli Alana Claye.

Alan začíná znovu. Nejde o vyplašeného mladíčka či sebevědomého hezouna, nýbrž o průměrného muže ve středním věku, kterého život postavil znovu na startovní čáru. Čerstvě rozvedený, s novou prací a s téměř dospělou dcerou na krku, která musí přece dostudovat a ne skončit jako servírka, žijící ze spropitného! Jeho práce se nachází pěkně daleko od domova. Američan, původem z Bostonu, letí až do daleké Saudské Arábie prodat místní vládě geniální holografický systém pro telekonference.

Je logické, že americká půda a její zvyky mají pěkně daleko od té arabské. Holt, jiný kraj si žádá jiný mrav.

Ať se muž snaží, jak se snaží, upřímně řečeno, moc se mu nedaří. Arabská mentalita si vede svou. Ostatně proč by místní měli kvůli jednomu Amíkovi měnit své zajeté koleje? Vždy mu slíbí, co Alan potřebuje slyšet a zase od něj mají klid. Nejméně do dalšího dne.

Muž si navenek udržuje tvář vstřícnosti a empatie, nicméně jeho nitro vře a kvasí. Ve chvíli když už má všeho až po krk, ozve se jeho tělo. Alana téměř klepne pepka a v tu chvíli přichází na scénu velmi přitažlivá místní lékařka. V jeho životě se objevuje již podruhé. Jde o Zahru Hakemovou, kterou excelentně ztvárnila Sarita Choudhury, Napůl indická a napůl britská herečka s magnetismem ženy, o němž sní každý muž.

Divák se stává svědkem střetu rozličných kultur, které se vzájemně přitahují a nechtějí své setkání nechat jen tak neproduktivním. Je skutečně fascinující, jakým způsobem si lékařka Hakemová postupně zavazuje zoufalého Alana. Vzhledem k jeho věku by ho už nemělo nic překvapit, nicméně právě opak je kýženou pravdou. Značně svobodomyslná Arabka mile udivuje nejenom Toma Hankse, ale také diváky. Mnohá žena se jí může nechat inspirovat. Detailů vás pochopitelně ušetřím. Nechci vám zkazit divácký zážitek.

Nový film Hologram pro krále je roztomilý, nenásilný, vtipný. A chvílemi až dojemný. Zároveň nejde o ulepenou hloupou americkou limonádu. Snímek má svůj šmrnc, který se projeví ať už v mejdanu na dánském velvyslanectví (ach ti Dánové!) či faktem, že Hanks spadne z každé židle, na níž se posadí. Hologram pro krále patří mezi odpočinkové filmy a váš mozek si může vzít volno. Naopak vaše smysly si užívají všeho hezkého, co filmové plátno nabízí. Ať už jde o azurově modré moře plné pestrobarevných rybiček a překrásných korálů či jemné sbližování se dvou lidí ve středním věku. Oba se nechají slyšet, že "to je po dlouhé době" , což vyzní zcela přirozeně, příjemně. A navíc je to pravda, která se odehrává tady a teď!

Očekávejte nečekané. Život je nevyzpytatelnou hrou a ten, kdo hází kostky a posunuje figurkami, obvykle není vidět. Život začíná znovu každou minut, což je právě krédo nového film Hologram pro krále.

Přeji vám příjemné spočinutí v teple a komfortu vašeho oblíbeného kina. Váš mozek si může zdřímnout a vaše smysly ho zastoupí na plné čáře.

USA 2016