Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Star Wars Epizoda VII: Síla se probouzí

Filmová recenze: Star Wars Epizoda VII: Síla se probouzí

15.12.2015 - redakce Babinet.cz

Rok 2015 byl jako každý jiný ve znamení velkých filmů. Ať už se jednalo o nové dobrodružství agenta s poznávacím číslem 007, znovuotevření zábavního parku s živými dinosaury, či žluté šílenství v podobě Mimoňů. A ano – bylo jich samozřejmě mnohem více a každý bude jistě vzpomínat na různý filmový zážitek. Jeden z nich však přeskočil všechny ostatní. Jeden, na který čekali miliony fanoušků. Jeden, s nímž se vrátila vesmírná síla.

Star Wars je fenomén, kult, legenda. Od chvíle oznámení sedmého dílu, se z něj automaticky stal jeden z nejočekávanějších filmů na dlouhá léta dopředu. Panovaly ovšem i obavy. Fanouškům se jednak příliš nelíbil přechod série pod značku Disney a jméno režiséra také nevzbuzovalo na internetových diskuzích příliš radosti. Aby bylo jasno - Abrams je velmi kvalitní režisér. Ale dokáže si tento "chlapík", podepsaný spíše pod temnějšími projekty, poradit s kultovním tématem? Na pomoc mu přispěchal Lawrence Kadan, scénárista pátého a šestého dílu ságy a také staří známí v podobě Hana, Lukea a dalších. A jak to dopadlo?

Od pádu impéria uplynul nějaký ten pátek a v galaxii se zdá býti v relativní pohodě. Luke se rozhodne, že si vycvičí novou generaci jediů a začíná tedy s jejich tréninkem. Jenže jak se ukáže, není tak dobrým učitelem a rozhodne se odejít do ústraní. Pochopitelně nikdo neví kam. Aby zápletky nebylo málo - temná strana si vždycky najde nějakou cestičku, aby mohla pokračovat tam, kde skončila. Doslova. Takže nyní všichni, kteří jsou na té "správné", hodné straně musí čelit takzvanému Prvnímu řádu - nové obdobě impéria - a jejímu spojenci v podání nového temného hrdiny Kylo Rena. Na obzoru se však objevují nové postavy, které by mohly opět nastolit v galaxii mír...

Předně musím říci, že Síla se probouzí splnila očekávání. Abrams v sobě nezapře fanouška a snaží se dělat vše proto, aby se zavděčil starým i potencionálním novým fanouškům. Jak moc jeho snaha filmu uškodila či prospěla, je na delší debatu. Nicméně "sedmička" přichází s novými fajnovými postavami. Ať už se jedná o hlavní ženskou postavu Rey, dezertéra z Prvního řádu Finna, nebo o hláškujícího pilota Poea. Všichni dokázali - jak se říká - "převzít štafetu" a před starou gardou v podobě Luka, Hana a Leiy rozhodně obstáli. Samotnou kapitolou je BB-8. Disney by mělo do konce života líbat ruce autorovi tohoto roztomilého robota.  Postavami sekunduje vcelku podobně i temná stránka síly. Kylo má fajn masku a První řád má respekt. Co asi zklame všechny milovníky světelných mečů, je fakt, že si jich tolik neužijí. Musí zkrátka věřit tvůrcům, že v dalších dvou dílech jim zklamání vynahradí.

Vážení přátelé, co říci závěrem? Určitě mnozí lidé budou tento film hanit. Ano možná už tam někdo necítí tu "sílu", či "osudovost". Budou padat slova jako "prvoplánové", "pro děcka", "Kylo je hroznej" a tak dále. Star Wars vždy rozpoutají vášnivé diskuze. "Sedmička" však nemá důvod být nenáviděna. Naopak. První tržby ukazují, že Abrams misi splnil. Vytvořil nový zajímavý a funkční vesmír, s novými postavami, do kterého přidal i ty staré a to jsme ještě neviděli zdaleka vše.

Verdikt je jednoduchý jako vždy. Pokud se vám příčí jakákoliv vesmírná loď, nevíte, co znamená Millennium falcon a ze slova "jedi" se vám dělá špatně - nejde pravděpodobně o váš film. Ale pokud se se známými loučíte slovy "síla vás provázej", svému autu říkáte "hvězda smrti" a na psa voláte "žvejkale" - pak jste doma. Star Wars jsou tu a pokud jste je ještě neviděli, jděte to rychle napravit!

USA 2015

Žánr: Akční dobrodružný

Režie: J. J. Abrams