Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Latin Lover

Filmová recenze: Latin Lover

2.12.2015 - redakce Babinet.cz

Italská režisérka Cristina Comencini přichází do našich kin s komedií Milovník po italsku. Snímek se představuje v rámci festivalu Mittel/CinemaFest 2015 Středoevropský festival italského filmu.

Tragikomické dobrodružství jedné italské rodiny se celý film motá okolo hlavní postavy Saveria Crispa. "Motá" ve smyslu roztomile se točí, pohybuje, tancuje, třepetá se, dovádí, dobývá a svádí.

Kdo vlastně byl Saverio Crispo? Slavný italský herec. Od jeho smrti uplynulo rovných deset let. Nicméně jako kdyby tady stále byl! Proslulý amant, vášnivý milovník ženských srdcí, klínů a dalších tělesných částí. Všestranný umělec s doslova renesančním talentem. Muž s ohromným charisma a ještě větší chutí do života. A že byla nakažlivá! I z filmového plátna, televizní obrazovky či starých fotografií. Jako kdyby tady stále byl a hovořil ke všem svým manželkám, milenkám, milencům, dcerám, vnučkám a pravnukům.

Na počest jeho památky probíhají v jeho rodném městě přípravy na velké shledání. Sjíždějí se všichni, kdo ho kdy milovali. V jeho obrovském domě se postupně shledávají jeho manželky, milenky a jejich potomci. Saverio byl Bohem požehnán. S každou ženou, se kterou kdy skončil v milostném opojení, zplodil dceru. Krásnou zdravou dceru. Plodil, nevychovával. Výchova nějak nezapadala do jeho životního stylu. Žil rychle, vášnivě, pohyboval se od jedné otevřené náruče ke druhé. Do takového rytmu výchova dětí rozhodně nezapadá.

Tragikomedie se svým italským tempem a temperamentem probírá a různě představuje všechny ty úžasné ženy, které skončily se Saveriem v posteli. Za vynikající herecké role chci zmínit Virna Lisi, Marisa Paredes, Angela Finocchiaro, Valeria Bruni Tedeschi, Candela Peňa a Pihla Viitala. Francesso Scianna bravurně ztvárnil již zesnulého Saveria Crispi. Všechny ženy v té době byly mladé, roztoužené, pro Saveria by udělaly cokoliv. Ostatně on pro ně také. Výbuchy vášně, země se třese, plodí se nový život. A tak to jde pořád dokola. Jedna žena střídá druhou. V běhu běžného života muselo být takové tempo dost náročné. Nyní pohledem zpátky se člověk musí smát. Čas obvykle zacelil tehdy otevřené čerstvé rány. Některé zahojil zcela, některé spíše napůl. Jedna z dcer chodí celý život k psychoterapeutovi, aby se s přístupem svého otce smířila. Jiná se poměrně rychle vdá za tzn. slušně vypadajícího muže. Fakt, že ho unudí k smrti a v podstatě nevědomky dožene k nevěře se svojí nevlastní sestrou je další věc. Holt Saveriova krev a energie stále žijí a briskně se přelévají a pohybují mezi jednotlivými ženami a potomky.

Smála jsem se od začátku do konce. Některé situace se doslova nabízejí a jde o tzv. růžovou limonádu. Některé spadnou čistě z nebe a člověk se směje nad jejich absurditou. Umím si představit, jaký vášnivec Saverio byl a věřím, že mnohým českým ženám by pěkně občerstvil život. Saverio byl smrští, jež se nekompromisně přihnala, zahryzla, vysála, obohatila, oplodnila a odsvištěla někam jinam. Za něčím jiným, pro něj neznámým a tudíž čerstvým. Kolotoč věčně nových začátků. Když se dostal do bodu, kdy ho ženy začínaly unavovat, přesedlal jinam. Kam? A to vám právě ukáže Cristina Comencini ve svém novém filmu!

Přeji vám vášnivý italský zážitek!

Italský filmový festival 2015: Latin Lover

Žánr: komedie, drama