Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Rytmus sídliskový sen

Filmová recenze: Rytmus sídliskový sen

11.9.2015 - redakce Babinet.cz

Jen málokterá postava na česko-slovenském hudebním poli dokáže vyvolat takový rozruch jako slovenský raper Rytmus. Zakladatel skupiny Kontrafakt má mnoho oddaných fanoušků, ale i početný zástup odpůrců. Zatímco jedni mají Rytmuse za vychytralého obchodníka, co umí jen dobře prodat a zpeněžit průměrné desky, druzí jej naopak vynášejí do nebes a přidělují mu samolepku jednoho z nejtalentovanějších interpretů na CZ/SK scéně. Pokud snad patříte do některé z obou skupin tak vám asi neunikla existence dokumentu Rytmus sídliskový sen. Vznikal osm let a Patrik Vrbovský alias Rytmus v něm nechává nahlédnout nejen do svého nitra, ale pokusí se odhalit i své kořeny.

Představte si následující situaci. Jste někdo, kdo absolutně není seznámen s rytmusovou tvorbou a chtěli byste si doplnit znalosti. Ideálním prostředkem by byl samozřejmě poslech diskografie Kontrafakt, či sólových alb Rytmuse. Kdo však zvolí jako svou první zkušenost se slavným raperem shlédnutí Sídliskového snu, neudělá nejlíp. Dokument se totiž vůbec nesoustředí na Rytmuse z pohledu jednoho z předních představitelů rapu u nás a na Slovensku, což je minimálně škoda. Příběh (struktura) režisér nasměroval vyloženě na Vrbovského osobnost, na jeho pocity a vzpomínky z dětství a dospívání. Dokument (pro který byly využity i záběry z rodinných záznamů, či skrytá kamera) pak dává nahlédnout i na důležité momenty v Rytmusově životě - zjištění romského původu, setkání s otcem, náhlé pozastavení projektu, či vztahy s partnerkami.

Sídliskový sen je především pro fanoušky. Pro ty, kteří si chtějí rozšířit informace a podívat se na svého oblíbeného interpreta z nového pohledu. Pro ostatní bude buď nezajímavý, nebo bude sloužit jako munice pro ty, kteří Rytmuse nemají v lásce. Dokument samotný je po filmové stránce poměrně zajímavý a nenudí. Velmi zajímavým se může jevit i fakt, že jej vlastně poprvé sledujeme s hlavním představitelem. Sám Vrbovský totiž komentuje dění v dokumentu, který vidí poprvé v životě spolu s diváky.

Sečteno a podtrženo. Pro fanoušky Rytmuse povinnost. Pro ty ostatní dokument, který opravdu není pro ně. I přes občasný patos se jedná o zajímavý pohled na zajímavého člověka.

Slovensko/ Česko 2015

Režie: Miro Drobný