Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Jak správně sestavit jídelníček během kojení? Myslete na dítě i na sebe

Jak správně sestavit jídelníček během kojení? Myslete na dítě i na sebe

14.4.2015 - redakce Babinet.cz

Strava matky v době kojení je stejně důležitá jako v těhotenství. Takže žádné diety a cílené hubnutí. Ba naopak! Matka potřebuje více energie než obvykle. A protože řadu živin předává skrze mléko dítěti, musí víc než kdy jindy všechny živiny vědomě doplňovat. Jaké potraviny zvolit, aby žena i dítě dostaly vše, co jejich organismy potřebují?

V mléce se objevuje vše, co sama vypijete nebo sníte, proto si musíte dávat pozor na kvalitu jídelníčku. Kojení je zároveň  pro váš organismus velice náročné. Měla byste přijímat o 300 až 500 kcal denně více než před těhotenstvím. Váš jídelníček by tedy měl obsahovat až o pětinu více energie než obvykle! S nástupem náhradní kojenecké výživy nebo příkrmů se postupně můžete vracet k normálnímu příjmu energie.

Zdraví člověka je možné programovat hned po narození

Jak se vypořádat s nároky svého organismu, abyste měla dostatek živin pro sebe i své dítě? O tom si ve videu povídámoderátorka Štěpánka Duchková s doktorem Petrem Tláskalem z Fakultní nemocnice Motol.

Co nesmí chybět v jídelníčku kojící matky

Matky často opomíjí příjem kyseliny listové, železa, vitaminu D, vápníku, zinku, jódu nebo vitaminů skupiny B. Tyto látky jsou přitom pro růst dítěte zásadní, podporují růst kostí, vedou k vybudování efektivního imunitního systému a napomáhají k rozvoji mozku.

Jak by tedy měla vypadat taková vyvážená strava? Dbejte hlavně na to, aby byla pestrá a z kvalitních surovin. Snažte se zároveň vyhýbat jednostranným dietám. A samozřejmě dodržujte hodnotný pitný režim.

  • Zvyšte příjem bílkovin. Jezte více nízkotučných mléčných výrobků, libového masa, luštěnin či vajec.

  • Sacharidů potřebujete také více, než obvykle. Spíš než sladkostmi se krmte celozrnnými potravinami.

  • Nebojte se tuků. Dávejte přednost těm rostlinným a zařazujte častěji ryby. Pomohou vám doplnit tolik potřebné omega 3 mastné kyseliny.

  • Nezapomínejte sníst denně zhruba 5 porcí ovoce a zeleniny, ideálně ke každému jídlu během dne.

  • Vitamíny a minerální látky můžete dodat tělu i pomocí doplňků stravy určených právě kojícím ženám. Pokud například nemáte ráda ryby, je to ideální způsob, jak zajistit optimální příjem například omega 3 mastných kyselin.

Více informací se dočtete na stránkách iniciativy 1000 dní, za kterou stojí přední odborníci v oblasti dětské medicíny a výživy.


 

 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip