Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: ODPAD

Filmová recenze: ODPAD

25.12.2014 - redakce Babinet.cz

Podtitul nového snímku režiséra Stephena Daldryho Odpad /Trash/ zní: "Nikdy nevíš, co můžeš najít".

O co se vlastně jedná? Hlavně o nekonečnou hromadu odpadu, soustřeďující vše již zbytečné v brazilském Riu. Jedni z nejchudších ji denně prohledávají a doufají, že nalezené jim náhle změní život k lepšímu. Centrální smetiště je tak obrovské, až se člověku zvedá žaludek a to jej sleduje pouze prostřednictvím filmového plátna. S tím přichází také uvědomění, v jakých podmínkách žijí a pracují lidé v zemích, tak vzdálené té naší. Jde jim hlavně o práci, která si nevybírá. Je tady k dispozici, tudíž ber,  nebo hladověj. Peníze ti stejně z nebe nespadnou, ať už se modlíš pětkrát denně. Krutá realita, mnohým z nás zcela neznámá.

Tři chlapci, věkově mezi odcházejícím dětstvím a pomaličku přicházející pubertou, jsou těmi šťastlivci, kteří natrefí na peněženku. Nejde o jen tak ledajakou, protože její existence více než zajímá místní policii. V peněžence se nachází zpočátku nesrozumitelné poznámky, výstřižky a nic neříkající klíč. Klíč ke štěstí? Nebo spíše k životní smůle?

Rafael, Gardo a Rato brzy pochopí, že vlastnictví peněženky je může dovést k enormnímu bohatství. Kvůli jejich touze zjistit její původ a hlavně význam, se stávají terčem policie. Ta bohužel neváhá použít naprosto nekompromisní praktiky, jak je ostatně zvyklá. Nevadí jí, že stíhaní jsou malí chlapci. Připadá mi dost hrozné sledovat, jak dospělí muži týrají malé chlapce, přestože doma mají děti stejného věku. Jak se s tím dokážou lidsky vyrovnat? Je zřetelné, že film nabízí spousty často nezodpovězených otázek.

Snímek Odpad má v sobě něco, co vám nedovolí z kina odejít. Jak tak nad tím přemýšlím, evidentně jde o silné charisma tří hlavních hrdinů. Kluci jsou chudáci špinaví až hrůza - ostatně kdo by nebyl, kdyby bydlel v podmínkách jako oni, že? Ale září z nich vnitřní světlo dobrých duší. Proč vlastně bojují se zkorumpovaným systémem? Proč riskují svoje mladičké životy? Proč se nechávají zmlátit a uvádět do stavu a podmínek, v nichž nikdo nikdy nechce být? Zcela upřímnou a zároveň logickou odpověď vám dají oni sami právě v novém snímku Stephena Daldryho.

Co se týká hereckého obsazení, můžete se mimo jiné těšit na Rooney Mara, Wagnera Mouru a Martina Sheena.

Film Odpad stojí za vidění. Otvírá okno do životů lidí, které s největší pravděpodobností nemáme šanci potkat. Je upřímný, nic neskrývá, i když to občas bolí a člověku se do očí tlačí slzy. Jak za chlapce, kteří bojují s větrnými mlýny, tak celkově za lidstvo. Přeji vám silný divácký zážitek.

UIP/Universal, USA 2014

Žánr:  dobrodružný thriller

Režie: Stephen Daldry