Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Magický hlas rebelky

Filmová recenze: Magický hlas rebelky

14.7.2014 - redakce Babinet.cz

Z projekce nového dokumentárního filmu paní Olgy Sommerové ″Magický hlas rebelky″, jsem se vrátila nejen nadšená, ale i dojatá se spolykanými slzami.  Při sledování dokumentu o životě paní Marty Kubišové slzeli i muži.

Sexy symbol šedesátých let, mírně zastřený hlas, vzhled vampíra. Na jedné straně hlubiny hluboké, na druhé velmi upřímné a otevřené chování. O projevu na veřejnosti ani nemluvě. Je doslova magnetem pro lidi, jejich hrdinkou, jejich ikonou. Aniž by chtěla, popularita k ní přichází sama. Paní Marta Kubišová je tak pravdivá, jak jenom žena může být. Kreativita, hravost, tvořivost, láska k životu a rodné zemi tryská z každého slova, z každé hudební noty.

Paní režisérka nás provádí celým jejím životem od peřinky až do současné doby. Jedna časová linie se prolíná s druhou. Černobílé záběry střídají ty nynější, oplývající spoustou barev. Hlasy význačných osobností tehdejší doby včetně samotné paní Marty nás provádějí jejími hlavními životními událostmi. Jde o skutečně fascinující koktejl. Člověk, který tehdejší šedesátá a následná léta nezažil, se nestačí divit.

Po revolučním Pražském jaru 1968, kdy Marta Kubišová nezměnila své postoje a stejně jako mistr Jan Hus neodvolala a stála za svou pravdou, přišel trest - zákaz veřejně vystupovat. Vzdala se tak své kariéry na samotném vrcholu i popularity, jež neznala mezí. V jejím soukromém životě se jí bohužel také nedařilo. Ostatně jak by mohlo v atmosféře stěží zvladatelných nesvobodných revolučních let?

Nový dokument vnímám "nejenom" jako retrospektivu jedné z nejvýznamnějších osobností našeho společenského a politického života, ale zároveň jako alarmující vzhledem k době současné. Prostřednictvím paní Marty a všech, kteří se na dokumentu podíleli, je zřetelný markantní rozdíl mezi životem doby tehdejší a doby současné. Nesvoboda versus svoboda. Šeď versus barevný kaleidoskop. Naprosto potlačené emoce versus jejich občas nezvladatelný průtok doby nynější.

Velké díky všem, kteří se na novém dokumentu paní Olgy Sommerové podíleli. Velké díky paní Martě Kubišové za otevření její třinácté komnaty.

Vřele vám Magický hlas rebelky doporučuji. Jeho sledováním si "nejenom" uvědomíte, jak silný potenciál má naše země být opět v pohodě. A slovo "pohoda" je přece tady jedno z nejčastějších, že?

Není divu, že na 49. ročníku karlovarského filmového festivalu, získal dokument Magický hlas rebelky cenu za divácky nejoblíbenější film.