Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Cesta ven

Filmová recenze: Cesta ven

14.5.2014 - redakce Babinet.cz

Kudy vede cesta ven? Vede vůbec cesta ven? Spíše bloudíš  jako v začarovaném kruhu. Posílají tě od čerta k ďáblu, nikde tě nemají rádi, nejsi vítaná. Tyto a další věty se mi honí hlavou při sledování nového snímku Cesta ven režiséra a zároveň scénáristy Petra Václava, který se pustil do velmi ožehavé romské problematiky.

Hlavní hrdinku představuje mladičká romská žena, která se snaží žít obyčejný lidský život. Jako každý normální člověk chce pracovat, vydělávat, vychovávat svoje dítě, milovat otce svého dítěte, bavit se a být na světě šťastná. Její touhy a přání se skutečně neliší od přání a tužeb lidí bílé barvy pleti. Ale její pleť je tmavá s rysy Romky, což jí bílá společnost dává pěkně sežrat, protože má s Romy většinou špatnou zkušenost.

Omlouvám se za jadrný výraz, ale jiný se sem skutečně nehodí. Předsudky, odtažitost, podezřívavé pohledy, nedostatek zájmu pomoci. Žaneta je sice bojovnice, nicméně kdo by chtěl pořád bojovat tak vyčerpávající boj?

Sleduji její velmi obtížnou cestu, věčné stěhování, téměř až kličkování mezi exekutory a lichváři. Občas mám pocit, že se dívám na podivné scifi z jiné planety... Bohužel se jedná o naši zemi, natáčelo se na Ostravsku.

Pan režisér a autor scénáře Petr Václav obsadil do svého novému filmu Cesta ven převážně neherce. Hlavní představitelku Žanetu si zahrála Klaudia Dudová, jež padla Petru Václavovi do oka na romské zábavě. Nikdy předtím neměla žádné herecké ambice, natož zkušenosti. Svoji roli zahrála na jedničku s velkou hvězdou. Upřímně jsem žasla, jak tak mladá žena, která je navíc velmi zodpovědnou matkou /její filmová holčička je překrásná!/, dokáže svoje bitvy tak bravurně zvládat. Vnímala jsem ji jako "hlavu rodiny", i když by to její romský přítel David /David Ištok/ a její otec nikdy nepřiznali.

Kudy vede cesta ven pro romskou menšinu žijící v České republice? Budou někdy přijati většinovými bílými? Je vůbec možné, aby se dvě naprosto různá etnika dala dohromady? Otázek je spousta, odpovědi přicházejí velmi pomalu. Velmi často mají problém domluvit se mezi sebou v jedné rodině, jejíž členové mají stejnou barvu pleti. Jak se potom mají domluvit "černí" a "bílí" když navíc mají každý jiné geny, tradice a zvyklosti? Jde o velmi hluboké téma. Nicméně zodpovědností každého z nás je, učinit co nejvíce proto, aby se všichni v naší zemi cítili vítáni a dobře se jim tady žilo.

Snímek Cesta ven vám vřele doporučuji. Je také o nás, "nejenom" o Romech.

Film Cesta ven bude promítán na festivalu v Cannes jako nesoutěžní snímek.

ČR 2014