Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Dlouhá cesta dolů /A Long Way Down/

Filmová recenze: Dlouhá cesta dolů /A Long Way Down/

10.4.2014 - redakce Babinet.cz

Čtyři ztroskotanci. Čtyři osudy. Jedna střecha a také jedna silvestrovská noc. Evidentně zrovna poslední den roku lidé balancují a hodnotí, čím prošli či neprošli, co pokazili či pro.... na celé čáře. Ne každý bere své nepodařené životní události coby výzvu k novému začátku, ne každý je dostatečně vnitřně silný a ne každý se dokáže z bahna opět zvednout a jít s rovnými zády dál. Velmi radikální řešení si vybrali právě čtyři neznámí lidé, čtyři lidské trosky, jež mají všeho už po krk a rozhodli se skočit z věžáku. Z oblíbeného místa sebevrahů, kde obzvláště na Silvestra bývá pěkně narváno.

Pierce Brosnan, Aaron Paul, Imogen Poots a Toni Colette se ujali hlavních rolí těchto zoufalých existencí. Režisérem nového snímku Dlouhá cesta dolů /A Long Way Down/ je Pascal Chaumeil a scénáristy Nick Hornby a Jack Thorne. Literární předlohou byla kniha právě Nicka Hornbyho.

Ti čtyři se na té osudné střeše věžáku domluví, že dají životu ještě šanci a vydrží nejméně do Valentýna. 14. únor je dalším kritickým datem, kdy lidé bohužel opět skáčou z mostů či ze střech, odkud již není cesty zpět. Jejich pakt jim vrátí chuť žít, i když pro každého z nich představuje velkou výzvu. Fascinující je, že jde o naprosto rozdílné typy, co se týká věku, společenského postavení a životní filozofie. Pozoruhodný koktejl, v němž se každý projevuje podle svého.

Jejich kontrakt na pokračující život jim přináší nové dobrodružství, jež je chvílemi směšné, legrační, trapné, prostě jde o klasickou britskou komedii. Několikrát jsem měla chuť odejít, ale vždy mě něco přimáčklo zpět do sedačky. A zase jsem se smála! Holt britský humor a pohled na věc je velmi specifický a rozhodně stojí za to mu dát šanci. Poté sklízíte ovoce. Smějete se té trapnosti, blbosti a hlouposti, jež plní lidské příběhy. Chvílemi poznáváte situace, jimiž jste sami prošli. Nebo někdo z vašich známých a vám jde hlavou "To je ale blb! To se MNĚ stát nemůže! " A najednou "hoops!" a jedete v tom také. Rozhodně je lepší naskočit na horskou dráhu, které se říká život, než vykročit do prázdna ze střechy věžáku. Život se nám pak odmění a ne "jenom" jednou, ale milionkrát. Každá prohra přinese další výhry a tak to jde pořád dokolečka.

Užijte si Dlouhou cestu dolů a pokud budete chtít v polovině filmu odejít, vydržte, prosím. Britský humor se vám královsky odmění. Ostatně jak jinak, že?

Velká Británie 2014

Režie: Pascal Chaumeil