Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Ona

Filmová recenze: Ona

20.3.2014 - redakce Babinet.cz

Do našich kin přichází zcela ojedinělý snímek režiséra a zároveň scénáristy Spike Jonze, zabývající se mezilidskými vztahy v blízké budoucnosti. Nejenom jeho téma, ale obzvláště velmi stručný název Ona /Her/ mě doslova magneticky přitáhl. Cherchez la femme. Za vším hledej ženu, jak říká dobře známé francouzské přísloví. Film ukázal, že jsem se nemýlila. I přestože se jedná o ženu velmi netradiční. Ženu, jež nemáte šanci potkat.

V hlavní roli naivního zoufalce na poli vztahů mezi naprosto opačnými pohlavími doslova exceloval Joaquin Phoenix. Hraje muže jménem Theodore, jež je nejenom komplikovaný svojí psychikou a přehnanou citlivostí, ale zároveň se živí psaním osobních dopisů. Což pochopitelně jeho psyché ještě více zatěžuje a přispívá k jeho osobním zmatkům. Theodore píše dojemné řádky místo lidí, kteří toho nejsou schopni. Tím pádem prožívá všechny ty lidské radosti, ale i starosti se všemi svými klienty.

Theodore právě prochází složitým obdobím po rozchodu se svojí životní láskou, jež si nakonec vzal za manželku. Bohužel jim to spolu neklape, rozejdou se a Theodor nějak není schopný se hlouběji propojit s jinou ženou. Lidé žijí více se svými počítači, telefony a dalšími hračkami a hračičkami. Zdá se - a myslím, že nejsem daleko od pravdy - že nikdo moc nekomunikuje. Sice lidé na ulici stále s někým mluví - s hlasem na druhém konci "drátu", ale chybí tam fyzický kontakt. Chybí tam pohled z očí do očí. I přesto, že se děj filmu odehrává v Los Angeles v blízké budoucnosti, je tak blízká, až z toho mrazí.

Jak se z Theodora stává větší a větší zoufalec, konečně se k němu dostaví řešení. A to v podobě velmi vyvinutého operačního systému, o němž výrobce tvrdí, že představuje intuitivní bytost. Tak se Theodore seznámí se Samanthou. Její hlas patří velmi půvabné herečce Scarlett Johansson. Unikátnost operačního systému - tedy Samanthy, pardon! - pomalu, ale jistě zpracovává psyché Theodora. Zoufalec taje a taje, se Samanthou se více a více sbližuje. Tráví s ní poměrně dost času, Samantha má totiž čas kdykoliv, kdy se zrovna Theodorovi zachce s ní být. Theodor se zamilovává do Samanthy a Samantha se zamilovává do Theodora. Ostatně ona nemá jinou možnost, protože se jedná o unikátní operační systém.

Rozjíždí se dlouhý předlouhý příběh. Kam vlastně směřujeme na poli mezilidské komunikace? Jsme schopni obrousit svá ega do té míry, že si budeme užívat vztahu s opačným pohlavím? Skutečně užívat a ne v soukromí trpět jako pes a venku se tvářit, jak je super být vdaná/být ženatý? Theodorův příběh je poměrně smutný a zároveň dostatečně alarmující. Proč? To pochopíte až po shlédnutí nového filmu Ona. Přeji vám silný lidský zážitek a komunikaci, jež plyne na všech úrovních a ve všech směrech.

USA 2013

Žánr: drama, romantický, sci-fi

Scénář: Spike Jonze