Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Yves Saint Laurent

Filmová recenze: Yves Saint Laurent

20.3.2014 - redakce Babinet.cz

Milujete módu? Nemůžete se módy nabažit? Obdivujete lidi, kteří módou žijí a dokonce je i výborně živí? Tak právě pro vás natočil režisér Jalil Lespert snímek, jež rozhodně stojí za shlédnutí. Yves Saint Laurent. Jméno, jež slibuje kvalitu a nekonvenčnost. V jeho oblečení či doplňcích se rozhodně blýsknete, jejich nákupu nikdy nebudete litovat.

Píše se rok 1957 a mladičký Yves Saint Laurent /Pierre Niney/ se stává uměleckým ředitelem módního domu nedávno zesnulého Christiana Diora. Funkce jako hrom pro tak mladého člověka! Laurent dýchá módou, která je jeho životním poselstvím. Představuje svoji první módní kolekci haute couture. Stává se okamžitým hitem a Laurent miláčkem všech, žijících tehdejší módou.

Yves, sexuální orientací gay, se na jednom z večírků seznamuje se svým životním partnerem Pierrem Bergém /Guillaume Gallienne/. V něm má svůj přístav, svůj maják, svého ochránce. Chvílemi mám až pocit, že Pierre je Yvesovi matkou /otcem / milencem / kamarádem / chůvou,... a tak bych mohla pokračovat donekonečna. Jak se říká mezi ženami, tento typ muže si bereš za manžela a s tímto typem muže chodíš. Yves v zajetí svých demónů pod rouškou alkoholu, drog, těžkých depresí, promiskuitních vztahů je pokaždé zachráněn svým věčně trpělivým Pierrem. Dochází k situacím, které se na první pohled zdají být nevydýchatelné, naprosto schizofrenní, šílené až to bolí... a takřka na poslední chvíli přichází rytíř bez bázně a hany Pierre Berge. Dovoluji si říci, že hlavně díky němu obrovský talent a schopnosti Yvese byly profesionálně prezentovány módě chtivé veřejnosti a také náležitě finančně ohodnoceny.

Režisér Jalil Lespert připravoval a natáčel film právě s jeho souhlasem. Pan Bergé mu otevřel přístup do soukromých archivů božského módního tvůrce. Napůl muže - napůl ženy, génia, klátícího se v bouřích vášní, umění, drog, sexu, alkoholu,…. Ale hlavně člověka, jež byl schopen zmaterializovat své sny a vize a podělit se s nimi se světem. A to jen tak někdo nedokáže! Tímto vřele děkuji za velmi inspirativní lidský příběh a zvu každého na jeho filmové zpracování, jehož Yves Saint Laurent oslovil.

Francie 2013

Žánr: drama, životopisný

Režie: Jalil Lespert