Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Nymfomanka 1. část

Filmová recenze: Nymfomanka 1. část

26.12.2013 - redakce Babinet.cz

Dánský režisér Lars von Trier, kontroverzní a nekonvenční každým coulem i originální, pro někoho nechutný sprosťák, přichází s novým snímkem. Má odhalit sexualitu ženského pohlaví se vším všudy.

Napjatá jako struna, jako nymfomanka, která skučí po své další dávce sexuální vzpruhy sedím v narvaném kinosále. Ve vzduchu je cítit stejné napětí u všech přítomných. Co bude? S čím Lars nyní přichází? Bude to tzv. skandální? Otázek se nabízí spousta...

Hlavní mužská postava se potkává s hlavní ženskou postavou.

Trierův přítel Stellan Skarsgard (Melancholia, Muži, kteří nenávidí ženy, Avengers, Thor: temný svět) v roli samotáře, starého mládence, který cestou z židovského pekařství potká - respektive jeho oko zahlédne - na zemi zhroucenou zakrvácenou postavu Joe. Výtečně ji ztvárnila Charlotte Gainsbourg, která excelovala již v předchozích snímcích Triera - Antikrist a Melancholia.

Náhoda tak svede dohromady sečtělého samotáře Seligmana s Jou, kterou sebere ze studené dlažby a dopraví ji do tepla a bezpečí svého domova. Joe je radikálně proti zavolání ambulance či dokonce policie.

Pomalu se rozvíjí příběh, v němž mladá žena odhaluje svoji sexuální minulost od dětství až do současnosti.

Nechci pitvat, čím vším to ubohé dítě muselo procházet. Už jenom pohled do tváře její matky /Connie Nielsen/ mluví za vše. Studená, bez úsměvu, naprosto bez emocí. Na druhé straně milující otec /Christian Slater/, jehož malá holčička zcela zřetelně nese jeho rysy. Matka je necitelným monstrem, jež se ani nepokouší svému dítěti porozumět. Tráví čas s pasiáns, kde jenom tupě zírá do karet a nemusí se nijak srdečně angažovat. Dívenka vzhlíží k tatínkovi, nemůže být lepšího mužského vzoru. Na druhou stranu je všude cítit silná přítomnost matky, i když ta se válí jenom s pasiáns a od rodinného života se spíše distancuje.

Již v dětství začíná Joe objevovat svoji sexualitu. Má štěstí, že na to není sama. Se svojí nejlepší kamarádkou vymyslí hry, jež je pomalu ale jistě pomáhají seznamovat nejenom s jejich pučící sexualitou, ale hlavně se světem dospělých a s tím, jak to v životě leží běží. Nechci nazvat jejich pokusy, hry a objevy "normálním či běžným", ale holky v podstatě nedělají nic nového, s ničím světaborným, co lidstvo ještě neobjevilo na poli penisů a vagín, nepřicházejí.

Lars von Trier vkusně kombinuje vypravování zmlácené Joe s komentáři často rybářského charakteru starého mládence Seligmana. Tím rozesmává publikum, protože všem dochází, že je naprosto jedno, jestli se jedná o ulovení ryby či chlapa, postup je v podstatě stejný.

Optimistický a realistický Seligman se s Jou zhnusenou svojí přemrštělou sexualitou nevyhnou slovnímu tenisu "kdo z koho". Ale starý pán je jemný, měkký úsměv zdobí jeho tvář, jeho rysy působí mnohem příjemněji než rysy nymfomanky. Její vrásky, brázdící mladý obličej, nyní navíc postižený modřinami a podlitinami, vypovídají o tom, jak Joe chápe život a on ji.

Naprosto úchvatná a bezkonkurenční byla kratičká role Umy Thurman /Kill Bill/. Nejprve jsem ji nepoznala, prozradil ji až její velmi emocionální herecký výkon. V roli matky tří malých chlapců, manželky muže, který se doslova zblázní do mladičké Joe a opustí svoji ženu a děti po dvacetiletém manželství. Uma řve jako raněná lvice, bránící svoje stádo. Prostřednictvím přítomnosti svých synů velmi chytrým způsobem seznamuje jak je, tak Joe a svého muže, s novou nastalou situací. Pomocí metafor říká, že její manžel přemýšlí penisem, mozek se mu roztekl někde dole v jeho rozkroku. Ječí, brečí, je excelentní režisérkou a scénáristkou celé situace. Joe a manžel jenom zírají a v duchu jí dávají za pravdu.

Co přinese druhý díl Nymfomanky? Dle krátkých shotů usuzuji, že půjde o mnohem silnější kafe, nymfomanka se rozjede na celé čáře. Nicméně "neříkej hop, dokud jsi nepřeskočil".

Lars von Trier je nevyzpytatelný a myslím, že každý jeho snímek stojí za zhlédnutí. Ať už jsou vaše očekávání taková či maková. Ostatně ta patří vám a s ním a jeho prací nemají nic společného. Přeji vám silný lidský zážitek

Dánsko 2013

Režie a scénář: Lars von Trier

Hrají: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Uma Thurman, Shia LaBeouf, Jamie Bell, Wilem Dafoe, Christian Slater, Udo Kier a další...