Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Život Adele

Filmová recenze: Život Adele

14.11.2013 - redakce Babinet.cz

Sexualita. Horké téma. V podstatě nezáleží v jakém století či v jakém politickém uspořádání člověk žije. Sexuální podstata je pilířem, na němž  se postupně staví. Buď vášnivě, nebo spíše konzervativně a uzavřeně nebo naplno otevře stavidla a "děj se vůle boží". Záleží čistě na naší otevřenosti, na tom jak se máme rádi a do jaké míry si chceme svoji sexualitu opravdově užít. Společenská měřítka, pravidla či tradice, chcete-li, mohou být silným blokem, limitem, hranicí, přes kterou se tzv. nemá jít. Naštěstí je každý naprosto jedinečný originál, vnímá svoji sexualitu jinak a záleží pouze na něm, jaká pravidla nebo limity si stanoví. Sexualita je životním proudem. Její plynutí či naopak stagnace se odráží v našem veřejném, profesionálním a společenském životě.

Hlavní hrdinkou nového snímku tuniského režiséra Abdellatif Kechiche Život Adele /Vie d´Adele/ je Adele /Adele Exarchopoulos/, mladá dívka ve studentském věku. Sladkých patnáct let života pochopitelně nezpochybňuje ani nepiplá sexualitu. Holka se toulá s kluky, kluci pálí za holkama. Tak to prostě je. Nicméně její sexuální zkušenosti a s tím související zážitky s mladými muži v ní žádnou extázi nevyvolávají. Přinášejí moře slz, tuny zklamání, ještě více zajídání. Tělo touží po sladkosti lásky a nedostává ji. Čokoládová tyčinka či sušenka podobné chuti je v tu chvíli vítanou alternativou. Ale situaci neřeší, natož aby ji měnila. Následují potoky slz, vzlyky a opuchlá víčka.

Obrat nastává ve chvíli, kdy Adele nečekaně na ulici zahlédne dívku s modrými vlasy /Léa Seydoux/. Cítí, že jejím tělem projíždí pocit, který doposud nepoznala. Je fascinující, jak noví lidé a s nimi i naprosto nové a velmi často nečekané zkušenosti vstupují do života. Adele vnímá, že stav její současné sexuality jí nevyhovuje, nicméně vzhledem ke svému věku dost dobře neví, jak s tím naložit. Prostě neví, tak čeká. Je otevřená čemukoliv, co má přijít. Situace na sebe nedá dlouho čekat a mladá dívka zažije první vášnivé polibky s osobou stejného pohlaví. Mají jinou chuť než s kluky.

Téměř tříhodinový snímek odhaluje do nejmenších intimních detailů sblížení dvou mladých žen. Z dívky s modrými vlasy se vyklubala o něco starší Emma, jež velmi sebevědomě provádí Adele její novou sexuální orientací a celkově životem sdíleným v páru. Adele se stává na Emmě závislá...

Adele v hlavní roli stejného jména působila naprosto přirozeně, bez jakékoliv masky či pokrytectví. Její slzy, bolest na filmovém plátně, sople a vše, co z člověka teče, když trpí, ztvárnila tak opravdově, že diváka zcela pohltila. Stejné byly její vzestupy, kde naprosto otevřeně dávala najevo své orgasmické radosti, nadšení a vzlety. Intimní scény byly na můj vkus příliš dlouhé a vypiplané do nejmenších podrobností, na druhou stranu chápu, že jedině tak bylo možné skutečně ztvárnit hloubku citů dvou milenek.

Život Adele získal prestižní filmovou cenu, Zlatou Palmu v Cannes. Přeji vám hluboký divácký zážitek.

Francie 2013

Režie: Abdellatif Kechiche