Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Diana

Filmová recenze: Diana

22.9.2013 - redakce Babinet.cz

Smutek, slzy, emoce, hodně bolesti, láska, dlouho vytoužená láska je konečně tady. Jak dlouho se zdrží? Vydrží? Chce vydržet? Je připravena se obětovat?

Na plátna našich kin vstupuje nový snímek režiséra Olivera Hirschbiegela Diana. Naomi Watts a po jejím štíhlém boku přitažlivý Naveen Andrews se společně vlní v rolích princezny z Walesu a její jediné skutečné životní lásky kardiochirurga Hasnata Khana.

Jak všichni víme z medií, život Diany, glorifikované první manželky britského korunního prince Charlese, nebyl nikdy jednoduchý. O to více, že Diana se velmi odlišovala od ostatních členů britské královské rodiny, měla naprosto jiný životní přístup. Velmi silný a hlavně nekompromisní tlak medií, neshody na půdě Buckinghamského paláce a příliš osobní vztah jejího manžela k jeho dřívější velké lásce postupně dovedly Dianu k bulimii a sebepoškozování.

Nový film nám ukazuje Dianu v posledních dvou letech jejího života. Kamera zprostředkuje pohled na její čistě soukromý život, jež díky její emocionální nestabilitě byl stále na houpačce. Veřejnost si ji zamilovala jako Královnu lidských srdcí, nicméně její intimní život strádal. Zdálo se, že umí lásku jenom rozdávat, ale je pro ni velmi obtížné lásku přijímat. Rozhodujícím životním okamžikem byl moment, kdy se v nemocnici zadívala do očí místního kardiochirurga pákistánského původu Hasnata Khana. Během pár vteřin se její pohled na lásku a celkově na život naprosto změnil. Diana se zamilovala a rozkvetla jako kytka v květináči.

Dlouho jsem přemýšlela nad hereckým výkonem Naomi Watts. Několik týdnů pilně trénovala Diany hlas, nacvičovala si její hluboký pohled, snažila se do její postavy vžít co nejlépe. Gesta, řeč těla, specifické pohyby Diany byly pro Naomi na denním pořádku. Pro mě osobně byla však skutečná princezna jiná. Vím, že je velmi těžké naprosto přesně ztvárnit nejslavnější ženu světa, proto dávám palec nahoru. Nicméně Diana byla originál, který prostě nejde jen tak zkopírovat.

Ohromně mě zaujal herecký výkon jejího filmového partnera v roli kardiochirurga. Naveen Andrews má osobní kouzlo vyzařující především z jeho magického pohledu, jež přitáhne každou ženu. Snímek ukazuje co právě jeho pohled dělal s princeznou z Walesu. I když zuřil, miloval. I když řval jako lev, miloval. Jeho provázání se s Dianou bylo až šokující, což je nejvíce zřetelné před koncem snímku.

Co více dodat? Běžte na nový film Diana a uvidíte. Kapesníky s sebou, bez nich to snad ani nejde. Na filmovém plátně je hodně smutku, stejně jako bylo v životě skutečné princezny z Walesu.

Velká Británie – 2013; MPD

Scénář: Stephen Jeffreys