Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: LET/FLIGHT

Filmová recenze: LET/FLIGHT

17.2.2013 - redakce Babinet.cz

Akční drama oscarového režiséra Roberta Zemeckise řešící mravní dilema

Zemeckis si vybral vskutku atraktivní prostředí pro své filmové drama Let:, piloti, letušky, letiště a letadla totiž vždy přitahovali značnou pozornost. Přestože je letecká doprava považována za nejbezpečnější na světě, přece tento způsob transferu vzbuzuje v mnoha lidech úzkost a strach, což ještě přiživují výživné historky, kterých má každý pasažér v rukávu hned několik.

O vztazích mezi letuškami a piloty se vyprávějí skoro legendy. Není uniformy, která by vzbuzovala větší obdiv u opačného pohlaví než právě letecká. A není herce - afroameričana, který by vysílal větší sexappel než právě Denzel Washington. Zemeckis tyto ingredience spojil dohromady a vznikla opravdu akční podívaná. Postelovou scénu s Denzelem hned v úvodu nahradí akce z letadla: vysloužilý stroj mající evidentně svá nejlepší léta za sebou, svádí boj s opravdu silnými turbulencemi, ale zdá se, že pro zkušeného kapitána Whipa Whitakera (Denzel Washington) jsou vzdušné víry skoro hračka. Jakmile se se strojem s pomocí druhého i když vyděšeného pilota dostanou nad mraky, mají vyhráno.

Téměř stovka cestujících se zbytkem posádky mu zatleská. Whip si teď může dokonce schrupnout. Jeho odpočinek však netrvá dlouho, radost je předčasná. Stroj mele z posledního, a tak mu postupně začnou vynechávat všechny důležité funkce. Kapitán jedná nejprve podle doporučených postupů, ale když začne stroj padat k zemi volným pádem, erudici nahradí instinkt. Rozhodne se téměř k zoufalému činu: otočí společně s druhým pilotem, letuškou a s pomocí přístrojů, které ještě fungují, letadlo vzhůru nohama. Potřebuje plachtit a tím zastavit volný pád. Kdyby tento manévr neudělal, letadlo by se brzy zřítilo do hustě obydlené oblasti. Těsně před nouzovým přistáním na poli stroj opět přetočí, aby mohli dosednout. Jako zázrakem přežijí téměř všichni cestující. Téměř – a právě kvůli čtyřem obětem (posádka se nepočítá) padne otázka: Kdo za to může? Spustí se kolotoč vyšetřování, z něhož málem národní hrdina vyjde jako psanec. Kapitán Whip už jeden boj ve vzduchu s přírodními živly a neovaldatelným letadlem svedl, ale čeká ho souboj mnohem těžší – se sebou samým a svými démony...

Neuvěřitelnému příběhu dominuje Denzel Washington v roli, jež ho pasovala mezi favority oscarového klání za rok 2012. Další nominaci film získal za původní scénář.

Dobře mu sekundovala Kelly Reilly v roli narkomanky. Oba se potkají v nemocnici – a samozřejmě to končí milostnou zápletkou.

Přestože je film popisován jako akční drama a člověk má co dělat, aby se strachy nepřilepil k sedačce, přeci jen se tam díky vynikajícímu překladu (!)objeví i  řada vtipných scén. Za všechny mi uvízla v paměti replika Whipova kamaráda z mokré čtvrti a také drogového dealera, když přijde za Whipem do nemocnice a říká mu, že kdyby on takhle musel ležet, tak by celý den koukal na péčko a leštil si u toho tyč.

Robert Zemeckis (*14. května 1952 v Chicagu)

vizionář, producent, americký režisér, scénárista a vedoucí výroby

krátkometrážní filmy točil už na střední