Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Nic nás nerozdělí

Filmová recenze: Nic nás nerozdělí

15.1.2013 - redakce Babinet.cz

Obvykle do svých recenzí dávám minimum sebe sama, aby nevyzněly jako trapná sebeprojekce. Avšak snímek Nic nás nerozdělí mě velmi emocionálně zasáhl, protože tsunami v roce 2004 se velmi bolestně dotklo i mého soukromého života.

Kde jinde strávit rodinné Vánoce a následující dny než právě v Thajsku, pokud máte rádi teplo, pohodu, pohostinné a empatické lidi.

Manželé Henry /Ewan McGregor/, Maria /Naomi Watts/ a jejich tři poklady ve věku "jeden za druhým" /Tom Holland, Oaklee Pendergast, Samuel Joslin/ se rozhodli přijmout pohostinnou náruč Thajců, kteří by se rozdali. Navíc výborně vaří, z orchidejí a dalších darů své země dokáží vykouzlit jak gastronomické poklady, tak naprosto úchvatné dekorace. Hotový ráj na zemi.

Růžová bublina praskne v té době zcela neznámou a naprosto destruktivní tsunami. Ohromná masa vody ničí a odnáší vše, co jí leží v cestě. Lidská těla se v setině vteřiny proměňují v malinkaté hračičky, se nimiž je smýkáno bez jakéhokoliv scénáře. Hotelové komplexy se bortí jako stavebnice Lega, tsunami si jede podle svého a nic ji nedokáže zastavit. Tělo mi svírá strach a úzkost, znovu prožívám emoce i vše co následovalo po fatálním tsunami v roce 2004. Zničující scény neotřesou jen slabšími povahami.

Rodina Henryových evidentně patří k vyvoleným, jimž bylo dovoleno přežít. V ohrožení života dokázali ze sebe vykřesat maximum energie.   Kde se v nich vzala tato úžasná síla k přežití?

Ten, kdo věří na minulé životy, by jistě řekl, že se váže ke zkušenostem z jejich minulosti, kdy si svého života dostatečně nevážili.

Henryovi tak zažili tvrdou životní lekcí, po níž zcela jistě nikdy netoužili a ani ve snu by je nenapadla.

Jak dostatečně ocenit herecké výkony obzvláště dětských herců? Slova nestačí. Vnitřní rozechvění, strach o malé děti, nezměrný obdiv k jejich postojům a všechny emoce s tím spojené se velmi obtížně popisují. Dovoluji si poznamenat, že Tom Holland ve své roli nejstaršího syna Lucase unikátně vyjadřuje bleskurychlé přeskočení několika životních etap. Z malého chlapce se najednou stává zachránce své těžce zraněné tonoucí matky. Chlapec, který sám ještě stále potřebuje a očividně vyžaduje její ochranu, je náhle jejím motorem k přežití. Dětské tělíčko zápasí se silou přírody a doslova řve po záchraně nejenom svého těla, ale hlavně života ženy, z níž vzešel.

Mrzelo by mě opominout herecké výkony dospělých herců. Naomi Watts v roli matky je na jedné straně velmi něžnou a ženskou bytostí, na druhé lvicí, bojující za svoji rodinu. Spojuje v sobě několik archetypů, jež přirozeně patří do života každé ženy, která se rozhodne být manželkou a posléze matkou. Ewan McGregor v roli otce rodiny představuje stejné archetypy z mužského pohledu. Snímek jasně a zřetelně ukazuje rozdělení ženských a mužských rolí v situaci zcela nestandardní, kdy jde o přežití a následné propojení se všech členů jedné rodiny.

Na závěr si dovoluji citovat slova skutečné matky Marie Belon, s níž měl Sergio G. Sánchez možnost pracovat na scénáři. "Když mi režisér řekl, že chce natočit film o našem příběhu, odpověděla jsem mu: To není náš příběh, je to příběh mnoha a mnoha lidí, ale ne všichni měli takové štěstí jako my, že přežili". Při čtení a následném psaní těchto řádků mě mrazí. Budiž je nový snímek Nic nás nerozdělí poctou všem, které tsunami v roce 2004 zasáhlo a zároveň příběhem lásky, odvahy, víry v sebe sama, ohromné vůle a vytrvalosti.

Přeji vám silný divácký a lidský zážitek.

Spain – 2013

Scénář: Sergio G. Sánchez