Ačkoli se to nezdá, pamětníci počátků fair trade jsou dnes již v nejlepších letech. Tato myšlenka se zrodila ve čtyřicátých letech minulého století, kdy se o první krůčky v této oblasti zasloužily křesťanské skupiny. Ty jako první začaly prodávat ruční výrobky vytvářené lidmi žijícími v nuzných poměrech zemí třetího světa. Samotný termín „fair trade“ však poprvé použil až Michael Barratt Brown v roce 1985, když přednášel na konferenci Trade and Technology v Londýně.
Jak se myšlenka fair trade zrodila?
Mezi průkopníky obchodování fair trade v Americe patří společnost dnes známá pod názvem Ten Thousand Villages. U jejího vzniku stála žena, jíž je přičítáno prvenství v obchodování fair trade. Jedná se o Ednu Ruth Bylerovou, členku mennonitské církve, která se v roce 1940 v Porto Rico setkala se ženami, které ačkoli žily v bídě, ručně vyráběly velmi kvalitní vyšívané tkaniny. O šest let později přivezla několik kusů na světovou konferenci Mennonite ve Švýcarsku, které na místě prodala. Celou řadu následujících let prodávala tyto ručně vyšívané tkaniny prakticky z kufru svého auta, až v roce 1958 otevřela první obchod v Akronu ve státě Pensylvánie, který se nakonec výrazně rozšířil a dnes nese název Ten Thousand Villages.
V Evropě patří mezi průkopníky fair trade společnost Oxfam, která vznikla po 2. světové válce. Název Oxfam vznik jako akronym z Oxford committee for Famine Relief (Oxfordský výbor pro potlačení hladomoru – pozn. aut.). Tato nevládní organizace, pracující s poválečnými uprchlíky v Evropě, začala rozšiřovat svou působnost do zemí třetího světa. Když během 50. let tehdejší ředitel britského Oxfamu navštívil Hongkong plný čínských uprchlíků, vznikla v jeho hlavě myšlenka na prodej jejich výrobků v Británii. Společnost Oxfam Trading začala fungovat v roce 1964 a později se stala pobočkou Fair Trade pro tuto nevládní neziskovou organizaci. Dnes je Oxfam velkou organizací, která má své pobočky v mnoha zemích.
V 80. letech došlo v obchodě Fair Trade k významným změnám. Organizace, které obchodovaly fair trade zboží – Alternative Trading Organizations (ATOs) – stály před skutečností, že atraktivita některých fair trade produktů začíná upadat a poptávka stagnovat. Některé ručně vyráběné produkty na trhu začaly vycházet z módy a zastánci obchodu Fair Trade byli nuceni přemýšlet o jiném obchodním modelu. Tou dobou začaly znepokojivě klesat ceny zemědělských komodit, které dodávali chudí rolníci. Zastánci tohoto sociálního hnutí věřili, že jejich zodpovědností je začít tuto situaci řešit.
Prvními zemědělskými produkty, které vzali „pod svá křídla“ byly káva a čaj, které vzápětí následovalo sušené ovoce, kakao, cukr, ovocné džusy, rýže, koření a ořechy. Káva se rychle stala hnacím motorem fair trade, kdy až 50% celkového obratu ATO v roce 2005 pocházelo právě z prodeje kávy.
Zatímco v roce 1992 byla celková prodejní hodnota zboží Fair Trade v poměru 80% pro rukodělné výrobky a 20% pro zemědělské produkty, tak o deset let později byl poměr rukodělných výrobků 25,4%, zatímco prodeje zemědělských výrobků potravin vystoupaly na 69,4%.
Historie obchodu fair trade sice sahá do čtyřicátých let minulého století, ovšem ke klasifikaci výrobků fair trade, konkrétně kávy, poprvé došlo v roce 1989. Jakmile došlo k razantnímu snížení cen kávy, byla ohrožena budoucnost jejích pěstitelů. V jižním Mexiku tehdy s některými z nich spolupracovala holandská organizace Max Havelaar a duchovní otec Franz Vandelhoff dostal nápad. Navrhl, že by mohli tuto kávu odlišit tím, že budou konečnému zákazníkovi účtovat trochu vyšší cenu, omezí počet zprostředkovatelů prodeje a nabídnou farmářům spravedlivou odměnu. Tak se zrodilo certifikované označení Fair Trade a tyto základní principy přetrvávají dodnes.
Tuto iniciativu kopírovaly další společnosti v Evropě a Severní Americe. V roce 1997 byla v německém Bonnu založena organizace Fairtrade Labelling Organizations International (FLO), aby sdružila snahy o klasifikaci produktů fair trade pod jednu střechu a zavedla celosvětové standardy a jednotnou certifikaci. Každý spotřebitel, který si zakoupí zboží označené známkou Fair Trade, tak může mít jistotu, že zboží, které zakoupil, splňuje přísné normy v oblasti sociálních podmínek výrobců i ekologického způsobu výroby.
Současnost Fair Trade
V roce 2008 dosáhl celosvětový prodej výrobků certifikovaných značkou Fair trade přibližně 2,89 miliard EUR a zároveň došlo k 22% meziročnímu nárůstu. Zatímco fair trade představuje malý zlomek fyzického prodeje po celém světě, fair trade produkty celkově odpovídají 1 – 20% z celkových prodejů ve své produktové kategorii v Evropě a Severní Americe. V červnu 2008 bylo odhadováno, že infrastruktura, technická pomoc a občanské rozvojové projekty financované prostřednictvím fair trade přináší užitek pro více než 7,5 milionů výrobců i s jejich rodinami.
Fair Trade se nyní nachází ve 110 zemích světa a spolupracuje s tisíci organizacemi, které reprezentují miliony lidí. I v této nejisté době, ve které se nyní nacházíme, přítomnost FLO na celém světě nabízí pro výrobce i spotřebitele unikátní příležitost, jak zmírnit světovou chudobu.
Výrobní organizace Fair Trade byly dosud certifikovány v celkem 59 zemích a v 60 zemích se prodávají produkty, které jsou certifikovány Fair Trade.
Více o fair trade spolu se zajímavými tipy na nákup fair trade zboží naleznete na stránkách www.fairove.cz.
Pokud vás myšlenka obchodu fair trade zaujala, sledujte každý měsíc náš seriál na těchto stránkách.
Informace o Fairově s.r.o.
Značka Fairově vznikla 6. června 2006 s cílem zpřístupnit spotřebitelům v České Republice produkty Fair trade, jakými jsou kromě jiného káva, čaj, čokoláda, kakao a koření, vše v bio kvalitě. Záhy byl původní e-shop rozšířen o velkoobchod těmito produkty a v únoru roku 2008 vznikla společnost Fairově s.r.o. Ta své výrobky nabízí také do firem jako dárky, zajišťuje catering a své místo v nabídce Fair trade produktů pro firmy má i káva do automatů. Společnost Fairově s.r.o. se stala v polovině roku 2009 jedním z prvních dodavatelů Fair trade produktů do maloobchodní sítě Tesco v České Republice. Sociální hnutí Fair trade prosazuje platbu „spravedlivých cen“ a tím pomáhá producentům z rozvojových zemí světa, kteří tak mohou investovat do rozvoje svých výrobních družstev či do místní infrastruktury. Fairově s.r.o. je členem Asociace pro Fairtrade.
Vaše názory
Já jsem rozhodně pro fairtrade produkty a celkově se mi ta myšlenka hodně líbí. :) Má to smysl a mrknu se, kde bych něco takového mohla podpořit.
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.