Babinet.cz  /  Magazín  /  Pod lupou  /  Nekonečné čekání na obsluhu, studené jídlo i podmírák. Buďte asertivní a nebojte se ozvat

Nekonečné čekání na obsluhu, studené jídlo i podmírák. Buďte asertivní a nebojte se ozvat

29.7.2024 - redakce Babinet.cz

Máloco dokáže zkazit náladu více, než když si objednáte své oblíbené jídlo a vzápětí vám obsluha donese něco, co vaše chuťové pohárky rozhodně nepotěší. I taková nepříjemnost na talíři má však řešení. Jídlo a pití objednané v restauracích a stáncích s rychlým občerstvením můžete reklamovat. Stačí být asertivní a znát svá práva.

 

V restauracích a stáncích s rychlým občerstvením uzavíráte kupní smlouvu jako kdekoliv jinde, a máte tak možnost v případě nespokojenosti uplatnit reklamaci. Přesto se mnoho spotřebitelů stále ostýchá ozvat. Restaurace či stánek s rychlým občerstvením odpovídá za to, že nabízené pokrmy i nápoje mají sjednané vlastnosti, ať už jsou prezentovány v jídelním lístku nebo si je ústně upravíte s obsluhou. A pokud vlastnosti nejsou v jídelním lístku nijak blíže specifikovány, měly by odpovídat obecným zvyklostem.

neochotná obsluha v restauraci

foto / Freepik

„V zásadě platí, že reklamovat můžete cokoliv, co je předmětem kupní smlouvy, kterou s podnikatelem provozující restauraci či občerstvení uzavíráte. Důvodem pro reklamaci může být množství, teplota, složení, špatný postup přípravy či chuť pokrmů a nápojů,” vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jakmile si všimnete, že něco není s vaším objednaným pokrmem v pořádku, informujte o tom obsluhu a požádejte o řešení. Čas je klíčový –⁠ obsluze nespokojenost oznamte ihned. Snažte se být v této situaci také objektivní a slušní. To, že pokrm nechutná jako podle receptu od vaší babičky, ještě nemusí být důvodem k reklamaci. Pokuste se popsat problém co nejkonkrétněji a jasně.

A na co máte jako nespokojený host právo?

Obecně můžete požadovat přiměřenou slevu. Taktéž můžete žádat nápravu. Pokud se jedná o zjevný nedostatek –⁠ obsluha vám např. přinesla úplně jiné jídlo, než jste si objednali –⁠ požádejte o nápravu ihned.  „Určitě není možné spořádat celý pokrm, a pak reklamovat špatně dodanou objednávku už s prázdným talířem,” dodává Eduarda Hekšová. Pokud má pokrm či pití závažné nedostatky, které není možné napravit, mohou spotřebitelé také odstoupit od smlouvy, a nic neplatit.

Častým důvodem k reklamaci je neadekvátní množství pokrmu. Mnoho spotřebitelů se potýká s tzv. podmíráky. Tady je však zapotřebí poznamenat, že ty se hodnotí až po spadnutí pěny.

Jindy zkazí radost studené jídlo. V těchto případech se můžete na obsluhu obrátit s odkazem na normy, kdy v případě teplého pokrmu musí teplota dosahovat alespoň 60 stupňů Celsia. Řešením v tomto případě může být jednoduché ohřátí. Někdy však takové ohřátí jídlo znehodnotí, pak máte nárok požadovat pokrm nový.

A co dělat v případě nekonečného čekání na obsluhu?

I tady je možné se ohradit. „Pokud na obsluhu čekáte dobu neúměrnou složitosti objednávky, můžete chtít slevu nebo také můžete od kupní smlouvy odstoupit a odejít,” radí Eduarda Hekšová. Jiná situace však může nastat, pokud vás obsluha o delší době přípravy jídla předem informovala a vy jste souhlasili. Pokud by však restaurace i tuto dobu překročila, může požadovat slevu či od smlouvy odstoupit a z restaurace odejít.

Konečně se můžete obrátit také na některý ze státních dozorových orgánů. Pokud jste narazili na problém týkající se hygieny potravin, můžete kontaktovat Krajskou hygienickou stanici, Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (potraviny živočišného původu). V případě, že řešíte problém s mírou a množstvím podávaných nápojů a pokrmů, se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci.

zdroj: Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest

 

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz