Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Poradna pro pohyb VI. Vyberte si správný druh cvičení!

Poradna pro pohyb VI. Vyberte si správný druh cvičení!

3.1.2012 - cklenka@cklenka.cz

Dnes radí: Petra Weigeltová , instruktor CK Lenka  a exkluzivní instruktorka  World Class, instruktorka Nike fitness clubu

V dnešní době existuje mnoho různých druhů cvičení. Většinu jejich názvů nejspíš každá z vás zná. Ale víte, v čem doopravdy spočívají a jakým způsobem se od sebe liší? Jejich současnou nabídku vám v tomto článku představí instruktorka a trenérka Petra Weigeltová

weigeltovaPokud jste se rozhodla začít cvičit, tak si nejdříve musíte určit přesný cíl. Sama si odpovězte na otázky, co chcete, proč to chcete, a jakým způsobem toho hodláte dosáhnout. Bez toho se žádných viditelných výsledků nedočkáte. Jakmile budete mít jasno ve vašich prioritách, tak můžete začít vybírat z lekcí, které budou zapadat do vámi vytyčeného plánu.

Cvičení lze rozdělit do tří základních skupin: cardio cvičení, lekce body and mind a posilování.

1. Cardio cvičení

Pokud chcete zhubnout, tak musíte jednoznačně začít nejdříve s takovým druhem pohybu, kde můžete kontrolovat tepovou frekvenci. Ideální tep při cvičení, které má za cíl spalování tuků, je 60% z jeho maximální hodnoty. Jestliže jej vyženete moc vysoko, riskujete práci v anaerobní zóně, v níž ke spalování tuků nedochází. V případě, že je tedy vaším cílem shodit pár kil, tak byste si měla při cvičení neustále tento údaj hlídat.

Mezi cardio lekce se řadí například zumba, jumping, všechny druhy cyclingů, klasický aerobik či step aerobik. Nejpřirozenějším způsobem, jak efektivně a správně spalovat, ale stále zůstává chůze, protože při ní jsou nenásilně zapojeny všechny svaly těla a tepová frekvence nevystoupá jako například při jumpingu. Ve fitcentrech můžete vyzkoušet crosstrainer, v přírodě nordic walking a ve městě postačí svižná procházka se psem.

2. Body and mind

Tyto lekce jsou inspirovány východními filozofiemi a vycházejí z přirozených pohybů, například z pohybů zvířat. Základem pro body and mind lekce je jóga, cvičení ducha a těla. Nám nejznámější je hatha jóga, power jóga či bikram jóga.  Velmi populární je cvičení pilates, které je zaměřeno na hluboký svalový systém, posílení středu těla a zvýšení pružnosti.

Při pravidelném navštěvování body and mind lekcí získáte větší flexibilitu, pocit odlehčení či větší sílu, ale účinek na spalování tuků je v tomto případě téměř nulový. Zpevníte se sice zevnitř, ale na váze se to příliš neprojeví. Pokud se ale tomuto cvičení budete věnovat minimálně třikrát týdně, tak můžete dosáhnout úbytku na objemu tím, že se vám prodlouží svaly a budete opticky štíhlejší.

3. Posilování

petraKlasické posilování se zaměřuje zejména na hlavní svalové skupiny. Zjednodušeně řečeno jsou to ty svaly, které "jsou vidět zvenku". Patří mezi ně svaly na břiše, zádech, hýždích, nohou, pak také bicepsy a tricepsy. Cvičení probíhá za celkem nízké tepové frekvence, takže tuky přímo nespalujete, ale zase si vytvarujete a zpevníte tělo, což je stejně důležité jako hubnutí samotné.

Posilovat nemusíte pouze sama v posilovně. Fitcentra nabízejí hodiny, kde se pracuje s činkami, jinými pomůckami či váhou vlastního těla, jež vám pomohou při formování postavy. Vyvarujte se ale cvičení s příliš těžkým závažím. Zatěžovala byste zbytečně kloubní systém, a tím škodila svému tělu.

Ačkoli se výše uvedené lekce od sebe liší, neměly by se od sebe přímo oddělovat. Ideálně byste si měla sestavit svůj cvičební plán tak, aby byly tréninky jednotlivých typů propojené nebo na sebe navázané. Volba by se měla odvíjet od cíle, jenž jste si stanovila. Pokud máte například geneticky širší boky, tak je dobré se zaměřit na posilování horní části těla, abyste si postavu vizuálně vyrovnala. Každá z vás si tedy musí "ušít" individuální rozpis lekcí na míru. Nic jako univerzální cvičení, díky kterému by každá žena získala perfektní postavu, bohužel neexistuje.

Petra Weigeltová:

    •    profesionální instruktorka aerobiku a jiných cvičebních lekcí
    •    exkluzivní instruktorka World Class
    •    instruktorka Nike fitness clubu
    •    všechny informace o Petře Weigeltové naleznete na www.petraweigelt.cz

Milé čtenářky, předchozí články zaměřené na různé druhy cvičení najdete zde:
Protančete se k ideálním mírám
Naučte se správně posilovat břišní svaly
BOSU Yoga
Chi-tonnig
Yoga
Další díly pro vás připravujeme. Pokud budete mít zájem připravit článek o druhu cvičení, které vás zajímá, napište nám, rádi článek připravíme.

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip