Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Jíst, meditovat, milovat

Filmová recenze: Jíst, meditovat, milovat

7.10.2010 - Berenika Špirková

Která z nás dámy, nechtěla někdy ze svého života někam uniknout? Sbalit všechen majetek do jednoho kufru (ačkoliv to zní sebenereálněji) a rozjet se poznávat nové kultury, země a lidi. Liz Gilbert (Julia Roberts) tyto všední pocity vystihla více než trefně. Prozradila, že ji tíží její život, který jí odnímá její touhu po dobrodružství, objevování nového a schopnost žasnout nad krásou kolem sebe. Neustálá rutina pracovního i partnerského života ji začala dusit, ostatně jako asi mnoho dalších.

Bestseller americké autorky Elizabeth Gilbert Jíst, meditovat, milovat se dočkal velmi očekávané filmové adaptace Ryana Murphyho (Plastická chirurgie s.r.o., Glee).

Liz (Julia Roberts) má zdánlivě dokonalý život. Má skvělou práci, atraktivního manžela a výstavní dům na newyorském předměstí. Co víc si může přát? Cítí se však ztracená. Svůj život vidí jako povrchní a prázdný. Postrádá radost ze života a cítí, že manželstvím pohřbila veškeré své životní touhy i sny. Rozhodne se tedy opustit svůj pohodlný život a vypravit se hledat sebe samu. Poté, co projde bolestným rozvodem, si

vezme roční dovolenou v zaměstnání a je rozhodnutá riskovat vše, aby našla sebenaplnění a novou lásku k životu.

Elizabeth si naplánuje rok v Římě, Indii, zakončený na Bali. V Římě si léčí své bolavé srdce skrze pověstné italské užívání pozemských požitků. Nechá se okouzlit italskou kuchyní a potká nové přátele. V Indii se vydává do posvátného ašramu, kde hledá odpuštění a vnitřní klid skrze každodenní meditace, což zpočátku není vůbec jednoduché. Na Bali se již Liz vydává vyrovnaná, připravená život přijímat, tak jak přichází, s úsměvem na tváři. Nečekaně ji potkává láska, kterou možná ještě není připravená plně přijmout.

Adaptace skutečně velmi propracovaně sleduje knižní předlohu, což jistě potěší mnohé natěšené čtenářky, které byly knihou okouzleny. Sama Julia Roberts vypráví, jak knihu koupila dvakrát, jednu pro sebe a druhou pro svou nejlepší kamarádku a četly ji společně. Kniha dosáhla neuvěřitelných úspěchů - v Americe se jí prodalo přes šest milionů výtisků a byla přeložena do 40 jazyků.

Julia Roberts (42) je ve filmu okouzlující. Naposledy jste mohli Julii vidět ve filmu Na sv. Valentýna v režii Garryho Marshalla (Pretty Woman). Třešnička na dortu je však atraktivní španělský herec Javier Bardem v roli brazilce jménem Felipe, který se do Liz bláznivě zamiluje. Nemohu také nezmínit báječný soundtrack, kde uslyšíte hudbu od Eddieho Veddera (Into the Wild), Neil Younga nebo brazilskou hudbu od Joao Gilberta. Film je příjemný oddech plný zajímavých krajin a myšlenek. Když k tomu přičtu skvělé herecké výkony vedlejších rolí (Billy Crudup, Viola Davis, Richard Jenkins a Javier Bardem), musím návštěvu kina vřele doporučit.

Žánr: Drama

Režie: Ryan Murphy

Scénář: Ryan Murphy, Jennifer Salt