Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  Inkluze (integrace) zdravotně postižených

Inkluze (integrace) zdravotně postižených

Redakce Babinet

Čeští žáci mají nedostatek zkušeností se spolužáky se zdravotním postižením.

Většina českých žáků se zatím ve svých třídách nesetkala se spolužáky se zdravotním postižením nebo s jiným znevýhodněním. Zkušenost vzájemné spolupráce chybí dokonce více než polovině z těch, kteří mají takového spolužáka ve třídě. Přitom pokud zdravé děti mají společné zážitky s dětmi s postižením, většina z nich hodnotí tuto zkušenosti jako pozitivní. Tyto informace vyplynuly z nedávného výzkumu, který zpracovalo občanské sdružení Rytmus.

„Výzkum nám potvrdil, že 57 % žáků, kteří mají zkušenost se vzájemnou spoluprací se žákem s postižením, hodnotí tuto zkušenost pozitivně. Jen 18 % žáků vnímá spolupráci spíš negativně,“ interpretuje výsledky výzkumu Pavla Baxová, ředitelka občanského sdružení Rytmus. Výzkum probíhal v loňském roce v celé České republice, a to na 21 základních školách, které mají zkušenosti se začleňováním žáků s postižením.

Záměrem výzkumu bylo zaznamenat aktuální situaci v začleňování žáků s postižením do běžných základních škol z různých uhlů pohledu, tedy z hlediska ředitelů, učitelů, asistentů, rodičů, spolužáků i samotných žáků s postižením.

„Výsledky ukázaly, že současný školský systém nevytváří dobré podmínky pro začleňování dětí s různými možnostmi do běžných tříd a škol. Pouze zřídka kdy jsou uplatňovány alternativní vyučovací techniky, které zapojení dětí s postižením lépe umožňují,“ konstatuje Baxová.

Nesedávej panenko v koutě aneb Týden pro inkluzi

Výsledky výzkumu vedly občanská sdružení Rytmus a Quip k uspořádání mezinárodní akce – Nesedávej panenko v koutě aneb Týden pro inkluzi.

Hlavním cílem akce je podpořit vznik škol, které budou připraveny kvalitně vzdělávat všechny své žáky a studenty bez ohledu na míru a druh postižení, národnost či jiné odlišnosti od většinové společnost „Týden pro inkluzi“ se uskuteční v termínu 29. 9. – 5. 10. 2008 na území celé České republiky a v dalších evropských zemích. Společně jej vyhlašují občanské sdružení Rytmus o.s. a Quip – Společnost pro změnu.

Připojit se k akci a uspořádat vlastní program mohou všechny školy, poskytovatelé sociálních služeb, dětská a mládežnická volnočasová zařízení, kulturní i jiné organizace, které chtějí myšlenku inkluze podpořit. Společné aktivity lze vyvíjet přímo ve výuce, při výtvarné, dramatické, hudební, sportovní, poznávací i jiné společné činnosti, v rámci návštěvy divadelního představení, koncertu apod. Příklady těchto aktivit a inspiraci pro ně lze nalézt na webových stránkách www.inclusion.rytmus.org.

Co je inkluze

Termín inkluze je v souvislosti se začleňováním osob se zdravotním postižením či jiným znevýhodněním mezi ostatní spolužáky, spolupracovníky a další občany relativně novým pojmem. Začal se nejprve používat ve Velké Británii okolo roku 2000, nově je přejímán i v České republice.

„Postupně se mění podstata přístupu ke vzdělávání a tzv. školní integrace je nahrazována pojmem společného nebo inkluzivního vzdělávání. Společné vzdělávání se týká všech dětí, nejen těch s postižením, ale i dětí s jinými druhy znevýhodnění, jakými jsou například příslušnost k národnostní či náboženské menšině. Základním postojem při společném vzdělávání je přijetí a využití různorodosti, víra v to, že přítomnost dětí, které se něčím odlišují, znamená přínos pro všechny,“ vysvětluje Baxová.

OSN přijala na konci roku 2006 úmluvu o právech osob se zdravotním postižením. Český stát je jedním ze zhruba stovky zemí, které úmluvu podepsaly. Po ratifikaci Parlamentem budou ustanovení Úmluvy závazná. Jedním z významných ustanovení Úmluvy (článek 24) je povinnost zemí, které se připojí, zajistit na všech úrovních inkluzivní vzdělávací systém.

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz