Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Jak předcházet otokům nohou?

Jak předcházet otokům nohou?

12.4.2021 - redakce Babinet.cz

Otoky nohou dokáží být velmi nepříjemné až bolestivé. Na vině může být nevhodná obuv, obezita nebo například nízká pohybová aktivita. Jak je možné nepříjemným otokům nohou předcházet?

fotografie: Freepik

Během letních měsíců přispívá k oteklým nohám především horké počasí. Pokud Vás ovšem trápí oteklé nohy po celý rok, příčin může být hned několik.

Nejčastější příčiny otoků nohou

Nejčastějšími příčinami otoků nohou jsou:

  • nízká fyzická aktivita
  • nadváha či obezita
  • těsná obuv či oblečení
  • vysoké podpatky
  • horké lázně a sauny
  • dlouhé stání nebo naopak sezení
  • časté a dlouhodobé opalování
  • nedostatek tekutin a nezdravý životní styl
  • hormonální změny
  • kouření

Jak předcházet otokům nohou?

Jak je tedy možné s otoky úspěšně bojovat, a zbavit se tak nepříjemné těžkosti nohou?

Pijte dostatek vody

Dodržování pitného režimu je pro fungování celého organismu velmi důležité. Dostatečný příjem tekutin pomáhá udržet správnou míru hydratace. Dehydratace může vést k bolestem hlavy a celkové únavě organismu. Správný pitný režim zároveň pomáhá ředit krev, a předcházet tak žilním problémům a nepříjemným otokům.

Kávu ani extrémně přeslazené limonády nemůžeme do denního příjmu tekutin počítat. Snažte se dávat přednost především vodě a neslazeným nápojům. Skvěle Vám od otoků může ulevit voda s vymačkanými citrusy. Ty totiž obsahují přírodní flavonoidy, které pomáhají zvýšit napětí žilní stěny a podporují mikrocirkulaci. Zároveň Vás takový nápoj dokáže příjemně osvěžit.

fotografie: Freepik

Pravidelně se hýbejte

Dlouhé sezení či stání bývá jednou z hlavních příčin otoků nohou. Pravidelný a častý pohyb je proto naprosto klíčový.

Obzvláště během letních měsíců, kdy během cest na dovolenou trávíme sezením i několik hodin, mohou naše nohy nepříjemně otékat. V průběhu dlouhého sezení v letadle, autobusu či vlaku se vždy snažte najít chviličku na protažení. Během cest autem se naopak snažte dělat častější přestávky a vždy se alespoň na chvilku projděte.

Na protahování byste rozhodně neměli zapomínat ani při dlouhém stání, které rovněž může vést k otokům nohou.

Nejvíce zkrátka naše nohy trpí v dlouhé nehybné pozici, kdy dochází ke zpomalování krevního oběhu a tuhnutí. Každý den se proto snažte věnovat část svého volného času aktivnímu pohybu. Vyrazte na krátkou procházku, dejte přednost schodům před výtahem, běžte si zaběhat nebo například zaplavat.

Vsadit můžete také na jednoduché cviky, která Vám pomohou rozproudit krevní oběh. Protahování chodidel, kroužení kotníků či střídavé zatínání a povolování prstů Vám rovněž může od nepříjemných otoků ulevit.

Vsaďte na zdravý životní styl

Další příčinou otoků nohou může být obezita, kouření či alkohol. Pokud se tedy rozhodnete kouření a požívání alkoholu omezit, jistě to neocení pouze Vaše nohy, ale celý organismus.

Kombinací zdravého životního stylu, dostatečného pohybu a správného pitného režimu pozitivně ovlivníte celý Váš organismus, a to včetně otoků nohou.

Dávejte přednost pohodlnému oblečení a obuvi

Upnuté kalhoty, ponožky s těsnou gumičkou a vysoké lodičky mohou otoky ještě více umocnit. Dávejte proto přednost spíše volnějším a pohodlnějším kouskům, které nebudou utlačovat žilní systém a budou pro Vás komfortní.

Dopřejte si pořádný relax

Nohy nahoru, masáž a odpočinek. To je jenom malý výčet toho, jak můžete nepříjemným otokům rovněž předcházet. Vyzkoušet můžete i střídavou sprchu. Střídání teplé a studené vody rozproudí krevní oběh, podpoří správný žilní systém a uleví od bolesti.

Zkrátka se vždy snažte svým nohám dopřávat tu nejlepší péči a zbytečně je nepřetěžujte.


napsala Dana Klementová

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip