Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Nejnebezpečnější práce pro vaše tělo? Sedavé zaměstnání

Nejnebezpečnější práce pro vaše tělo? Sedavé zaměstnání

1.6.2020 - redakce Babinet.cz

Bolestí trpíte více, než si připouštíte. Nebolí vás jen záda, ale také kolena či loket… Proč si za to můžete sami?

Díky sedavému životnímu stylu, který má až 70 % Čechů, se stále častěji objevují potíže s bolestí kolenou. A to zejména u lidí do 40 let. Sedíte často s ohnutými koleny? Zvyšujete tlak na kolenní čéšku stejně, jako když volíte nevhodnou obuv. Napadlo vás někdy třeba utíkat v lodičkách po kostkách? V tom případě je jedno, jak kvalitní obuv je, kolena budou trpět tak i tak.

Bolest zad způsobuje pracovní neschopnost

Bolesti zad jsou v současnosti na 2. až 3. místě příčin pracovní neschopnosti. Bolestmi zad trpí nejčastěji lidé ve věku 30 – 45 let, častěji trápí ženy než muže a nejčastější příčinou bolestí jsou takzvané funkční poruchy, zejména blokády, které znamenají omezení pohyblivosti jedné či více částí páteře. Tyto obtíže vznikají v důsledku nesprávného zatížení páteře a mají tendenci se vracet. Významný vliv na vznik i průběh bolesti zad a páteře má právě pracovní prostředí, a to jak pracovní podmínky, tak i jiné faktory (např. nespokojenost s prací, pracovní zátěž, nepřirozená pracovní poloha, či podoba pracovního místa).

Co s tím? „Zejména při práci s počítačem bychom proto měli dodržovat alespoň základní opatření, které bolestem pomohou předejít,“ radí fyzioterapeut Karel Novák a dodává: „Sem patří nejen pravidelné cvičení a pracovní přestávky, ale především samotná úprava pracovního místa.“

Chcete léčbu nebo prevenci?

  • Braní léků proti bolesti může způsobovat obtíže zažívacího traktu. Řada volně prodejných analgetik obsahuje, byť v malé dávce, nesteroidní analgetika. To může po delším užívání vést k problémům. Riziko nežádoucích účinků stoupá s věkem.
  • Aplikace gelů může být příčinou kožní reakce – ekzému, zarudnutí, pálení či svědění. O fototoxických a fotosenzitivných reakcích na sluníčku ani nemluvě.
  • Operační terapie může znamenat další pooperační komplikace, nejčastěji zánětlivé.
  • Následný klidový režim v teple vás může dohnat k šílenství.

Jak se tedy zbavit problémů s bolavými zády? Prevencí! Nacvičujte správné držení těla, zapracujte na kondičce, vyhýbejte se rizikům, choďte plavat, upravte si pracovní místo i postel a dobře spěte. A pravidelně cvičte!  Z pohodlí domova nebo z rychlé terapie není možné dosáhnout dlouhodobého zlepšení. Je to jen řešení akutního stavu, ale regenerace musí přijít z vlastního zapříčinění, snahy a vůle se sebou něco udělat.

Sexy jehly nechte doma

Nebo snad chcete, aby trpěla páteř, kyčle, kotníky i chodidla najednou? Nevolte obuv s podpatkem vyšším než 3 cm zejména, pokud máte nadváhu nebo jste velmi mladá. A už vůbec ne, pokud jste těhotná – měníte polohu plodu v děloze.  Při chůzi v podpatcích se mírně nakláníte dopředu a zbytek těla na to reaguje zmenšením oblouku spodní páteře u beder. I pouhé stání přetěžuje svaly na zádech a lýtkách a způsobuje bolesti zad.

Co s tím? Pro zmírnění bolesti protáhněte před obutím i po vyzutí lýtkové a zádové svaly. Obuv kupujte až odpoledne, kdy máte chodidla nejvíc roztáhnutá. Pokud se vysoké nohy nehodláte vzdát, zkuste nosit platformu, ve které nohy tolik netrpí.

Bolest nebo tenisový loket?

Pokud provádíte často fyzicky náročnou jednorázovou zátěž – nahazujete omítku, ryjete záhon nebo štípete dříví, hrozí vám tenisový loket. Příčinou je nadměrné zatěžování svalů nejen při sportu, ale i u manuálně pracujících, kteří vykonávají neustále jeden pohyb bez odpočinku. Nejdříve bolest přehlížíte, po pár dnech to bude nepříjemné, ale po týdnu začne bolest a už nic nevezmete do ruky. Po šesti týdnech bolest přechází do chronické formy. Jak ale poznáte, že se nejedná o obyčejnou bolest? Na dolním konci pažní kosti si na každé straně nahmatáte jeden hrbolek. Na ten, který se nachází na vnější straně, se upínají svaly zadní strany předloktí a pokud bolí právě ten, jedná se o nebezpečný tenisový loket.

Co s tím? Prevencí jsou krátké a časté přestávky, při kterých protáhnete namáhané svaly. Ohlásila se bolest? Pak omezte činnost, díky které bolest vznikla. Můžete ji tlumit i protizánětlivými mastmi a gely, ale omezit inkriminující činnost je nejdůležitější. Pokud obtíže přetrvávají, navštivte ortopeda, protože díky nesprávně vedené léčbě je velmi obtížné vyléčit chronickou formu onemocnění. A operaci nechcete.

Ilustrační foto: nextgeneration.ie

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip